AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Zdravé večere na rok 2014

S novým rokom prichádzajú ruka v ruke i nové predsavzatia. Vlastne, často to bývajú plány staré, nie práve naplnené, teda len zas oprášené. A jesť zdravšie býva jeden z nich.
Zdravé večere na rok 2014

Zamyslime sa, ako na to, aby naše zdravé úmysly tohto roku neostali iba zbožným želaním. Vôľa obvykle býva, ale nie každý vie, ako to urobiť a pritom si jedlo užívať. Dôležité je uvedomiť si, prečo to vlastne chceme. Dobrým dôvodom je zdravie, ešte lepším jeho prevencia.

Recepty | Zdravá výživa

Servírujte potraviny s pridanou hodnotou

A u detí sa to obzvlášť vyplatí. Pokiaľ im totiž do života dáme zdravé návyky, je veľmi pravdepodobné, že sa deťom vyhnú nielen také rozšírené alergie, a to už v detskom veku, ale že v dospelosti budú mať silnejšiu imunitu, a teda pevnejšie zdravie.

Zdravá večera nie je len záležitosťou jedla. Zdravá rodina má i zdravé návyky a jedným z nich je spoločná večera. To znamená, že sa všetci zídu pri prestretom stole – deti môžu prestierať, naučia sa tak kultúre stolovania a môže to pre ne byť vlastne akási hra.

Každý člen rodiny má pri stole svoje miesto, nikto nesedí pred televízorom, pri počítači či v kúte (alebo pri stole) so svojím telefónom. Spoločne večerať za jedným stolom je rovnako dôležité ako to, čo pri ňom jeme.

Je veľmi dôležité si najprv uvedomiť, ako nemá vyzerať zdravá večera. Tak predovšetkým niekoľko veľmi rozšírených neduhov:

Fastfood: V angličtine sa označuje aj ako junk food – junk znamená starinu, haraburdu, niečo bez hodnoty a úžitku. To isté platí aj o fastfoodovom jedle. Prečo?

Priveľa soli, nekvalitného tuku, potom aj cukru a množstvo prázdnych kalórií. To znamená kalórií, ktoré majú nízku až mizivú výživovú hodnotu, ale skvelo sa ukladajú v podobe telesného tuku už u detí. A potom aj jednotvárnosť, teda nedostatočný sortiment živín. Nedevalvujte teda rodinné večere touto starinou.

Mrazená pizza: Zaiste poznáte tie pohodové reklamné spoty, v ktorých sa za sprievodu príjemnej hudby ľudia pojedajúci pizzu šťastne usmievajú. Potom detailný záber na úžasný kúsok voňavej čerstvej dobroty. Raz začas pizzu áno, ale kvalitnú, čerstvú a v dobrej pizzerii, kam si ako rodina vyjdete na spoločnú večeru pred kinom alebo po ňom.

Ale tá vec z mrazáku nemá s onou vecou z reklamy príliš veľa spoločného. Prísad je na nej pomenej, ich kvalita je dosť sporná a výživová hodnota tiež nie veľmi slávna. Množstvo cesta z bielej múky, pár drobkov nejakej tej bielkoviny (šunka, mäso, ryba)…

Prečítajte si obal a sami uvidíte. Zelenina je často zastúpená kečupom z ktovieakých surovín a pár kúsočkov nejakej ďalšej zeleniny tomu na výživovej hodnote príliš nepridá.

Smažené jedlá: Prepálený tuk a soľ, to sú hlavné ingrediencie tejto kategórie. Iste, raz začas si DOMA niečo vypražiť môžete. Ale inak je to najmä pre deti rozhodne zakázaná kategória. A to nielen na večeru. Ide síce o chutné jedlo, ale ruku na srdce – vy viete, že je to nezdravé, však?

A pozor! Patria sem i mrazené rybie prsty. Keď na ne deti naučíte už od raného detstva, stanú sa samozrejmou a žiadanou súčasťou ich jedálneho lístka, čo pre ich budúce stravovacie návyky nie je práve vhodné.

Údeniny: Tie lacné obzvlášť. Je také jednoduché ohriať nejaký ten párok na večeru... Opäť rýchle, takmer bez práce, ale tiež takmer bez živín. S kopou neužitočných, ba priamo škodlivých prísad. Zlá voľba pre všetkých, pre malé deti predovšetkým!

Sladené nápoje: V lepšom prípade ovocný (z vrecúška) čaj sladený cukrom, studené sýtené nápoje, alebo sladký pseudoovocný nápoj z prášku. Okrem zbytočných kalórií veľmi prekysľujú organizmus, a to znižuje imunitu a môže viesť i k alergiám.

Ako to urobiť zdravo a pochutiť si?

Zapojme do prípravy jedla i deti, budú sa tak cítiť dôležité. Večera by nemala byť ťažká. Je dobré, keď jej súčasťou bude bielkovina. Ideálna je ryba alebo hydina, výborná je i šošovica, cícer, orechy alebo niečo mliečne. Vhodné je aj tofu a tempeh (nie však u veľmi malých detí).

Zelenina na večeru by mala byť skôr tepelne upravená. Hodí sa aj hustá polievka (množstvom surovín, nie z múky). Mäso a rybu nesmažíme, ale dusíme, varíme alebo upečieme v rúre.

Zdravá výživa | Batoľa | Predškolák | Školák

Nezdravo, bio alebo s rozumom?

Môžeme napríklad cez víkend uvariť kuraciu polievku z celého kuraťa, mäso vybrať, potom prikryté odložiť do chladničky a v priebehu týždňa z neho vykúzliť dve až tri rôzne večere.

Pridáme ho k udusenej zelenine či doplníme malým množstvom prílohy zo sacharidov (zemiaky, ryža, polenta, pšeno, cestoviny, nie však hranolčeky ani smažené zemiaky či krokety z mrazeného polotovaru).

Veľmi pohodlným variantom sú rôzne eintopfy, t. j. pokrmy z jedného hrnca – mäso, zelenina i príloha. Na zapitie je ideálny teplý bylinkový čaj, napríklad detský čaj obsahujúci semienka fenikla, vďaka čomu má sladkastú chuť, tak isto ako čaj roibos.

Je prínosné úplne vylúčiť nápoje kolového typu či energetické nápoje. Obsahujú totiž kofeín, ktorý pre deti vôbec nie je vhodný, navyše môže ovplyvniť i kvalitu spánku dospelých.

Losos so šalátom

filet z čerstvého lososa (vákuovo baleného dnes supermarkety bežne predávajú)

zelená cibuľka alebo pór

citrón, soľ, olej alebo kúsok masla

hlávkový šalát

Do panvice položíme lososa kožou dolu, osolíme, položíme naň kúsok masla alebo pokvapkáme olejom. Cibuľku alebo pór nakrájame na kolieska a nasypeme do panvice. Podlejeme troškou vody, prikryjeme a dusíme na strednom plameni asi 12–15 minút, kým je losos mäkký (jednotlivé plátky možno ľahko oddeliť).

Na tanier naaranžujeme kôpku hlávkového šalátu alebo rukoly, naň položíme hotového lososa, pokvapkáme citrónovou šťavou a obložíme tenkými kolieskami citróna. Môžeme posypať trochou strúhaného parmezánu a doplniť i kúskami paradajok.

Domov a rodina | Zábava

Ako sa doma zaobísť bez mužskej ruky

Hustá zeleninová polievka s cícerom

rôzna koreňová zelenina

kel/kapusta/čínska kapusta

cibuľa

pár sušených paradajok (nemusia byť)

plechovka krájaných paradajok

plechovka sterilizovaného cícera

olej, soľ

Zeleninu nakrájame na menšie kúsky, koreňovú zeleninu a sušené paradajky orestujeme na troške oleja. Pridáme zvyšnú zeleninu, soľ, zalejeme vriacou vodou tak, aby zmes bola vodou len prikrytá.

Varíme asi 15 minút, kým zelenina zmäkne. Potom pridáme paradajky z plechovky a cícer a necháme prejsť varom. Na tanieri môžeme posypať sekanými bylinkami, možno dochutiť aj bielym jogurtom.

Šalát s červenou fazuľou

plechovka sterilizovanej červenej fazule v slanom náleve

mrkva

biela reďkev

žltá paprika

čínska kapusta alebo ľadový šalát

čerstvý syr alebo bryndza

olej, citrón

Mrkvu nastrúhame nahrubo alebo škrabkou nakrájame na tenké plátky. Reďkev olúpeme, nakrájame na tenké kolieska a tie potom na tenké prúžky. Papriku a kapustu alebo šalát nakrájame na tenké rezančeky.

Postupne kladieme do misy či na tanier. Potom vyklopíme fazuľu (skôr bez nálevu, ale nálev je tiež dobrý) a nadrobíme syr. Pokvapkáme olejom a citrónovou šťavou. Je to osviežujúci a pritom prekvapivo výdatný pokrm.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma