AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Zdravá strava pre batoľatá. Ako ju pripraviť doma?

Iste všetci vieme, že by sme sa mali stravovať pestro a vyvážene. A že rovnako tak ako to platí pre nás dospelých, platí to aj pre batoľatá. Pestrosť stravy (zastúpenie rozličných druhov potravín) zabezpečuje, aby nám nechýbali vitamíny, minerály a stopové prvky. Správna strava by teda tiež vždy mala byť pestrá - a tak je to aj u batoliat.
Zdravá strava pre batoľatá. Ako ju pripraviť doma?

Malé deti síce majú rozhodne dostávať odlišnú stravu ako my dospelí, avšak na pestrosť by sme rozhodne zabúdať nemali. A mäso-zeleninové príkrmy - zvyčajne zaraďované k obedu - nie sú výnimkou!

Od zeleniny by malo byť zastúpených viac druhov v jednej porcii - ak druhy zeleniny nestriedajú a podstatnú časť tvorí len mrkva a zemiaky, ochudobňujete dieťa nielen o rôzne chute, ale aj o množstvo cenných látok, ktoré sú zastúpené práve v iných druhoch zeleniny.

 

Nebojte sa vyskúšať aj menej tradičné druhy zeleninky a kombinovať ich dohromady - vyskúšajte napríklad tekvicu, cuketu, paštrnák, patizón, čakanku, sladké zemiaky alebo fazuľkové struky!

 

Mäso nesmie chýbať

Veľmi dôležité - vzhľadom k dostatočnému príjmu železa - je dôležité pravidelné zaraďovanie červeného mäsa - napr. bravčového, hovädzieho alebo teľacieho. Naozaj by sme nemali preferovať len mäso biele - morčacie, kuracie alebo králičie, naopak údeniny (šunka) by mala byť zaradená do jedálnička len výnimočne - obsahujú totiž nadmerné množstvo soli.

Nezabúdajte ani na ryby. Skúste dieťaťu ponúknuť napríklad lososa, tresku či tuniaka. Pokiaľ do mäso-zeleninových príkrmov pridávate tiež malé množstvo kvalitného rastlinného oleja (napr. repkového oleja), chválime vás. Dieťa tak získa v jedle aj veľmi dôležité nenasýtené mastné kyseliny.

Príkrmy pre batoľatá pokiaľ možno vôbec nesolíme. Môžeme ich však dochutiť pridaním zelených vňatí - napr. tymiánu, bazalky, rozmarínu či petržlenovej vňate.

Skúste svojim deťom pripraviť tieto pokrmy

Tekvicová polievka:
Potrebujeme:
100 g maslové tekvice, 30 g zemiakov, 30 g mrkvy, 25 gramov chudého kuracieho mäsa, lyžička kvalitného rastlinného oleja, petržlenová vňať na ozdobenie a dochutenie.

Tekvicu, zemiaky a mrkvu opatrne olúpeme a nakrájame na malé kúsky. Umyjeme a očistíme kuracie mäso, nakrájame ich na malé kúsky. Spoločne všetko varíme do mäkka, po uvarení pridáme lyžičku rastlinného oleja a čerstvú petržlenovú vňať nasekanú alebo rozmixovanú. Kúsky v polievke môžeme pokrčiť alebo časť obsahu rozmixovať.

Králik so zemiakmi a špenátom

Potrebujeme: 60 g zemiakov, 100 g špenátu, 25 g kuracieho mäsa, lyžička rastlinného oleja

Zemiaky umyjeme, olúpeme a nakrájame na malé kúsky, uvaríme ich s rascou do mäkka. Listový špenát umyjeme, sparíme a dusíme - keď je už hotový, pridáme k nemu lyžičku kvalitného rastlinného oleja. Chudé králičie mäso očistíme a varíme či dusíme do mäkka. Špenát môžeme nasekať alebo rozmixovať. Potom ho nakrájame na malé kúsky alebo nasekáme alebo rozmixujeme.

Hovädzie mäso s karfiolom, brokolicou, mrkvou a hráškom a zemiakmi

Potrebujeme: 30 g zeleného hrášku, 50 g zemiakov, 50 g mrkvy, 30 g brokolice, 30 g karfiolu, rasca, rastlinný olej, 25 g hovädzieho mäsa

Brokolicu a karfiol umyjeme, očistíme a nakrájame na malé kúsky, mrkvu umyjeme, olúpeme a nakrájame na tenké kolieska, ktorá ešte rozpolíme. Zemiaky umyjeme, olúpeme a nakrájame na malé kúsky.

Spoločne potom zeleninu dusíme do mäkka, po skončení tepelnej úpravy pridáme lyžičku kvalitného rastlinného oleja, zeleninu môžeme pokrčiť alebo rozmixovať.

Hovädzie mäso očistíme, umyjeme a varíme a dusíme nakrájané na malé kúsky spoločne s rascou. Na záver môžeme dochutiť a dozdobiť čerstvou petržlenovou vňaťou nasekanou na kúsky alebo rozmixovanú.

Odborná spolupráca: Jitka Laštovičková

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma