AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Vstaňte hneď na prvýkrát. Odkladanie škodí zdraviu

Určite to poznáte: z príjemného snívania vás vytrhne neľútostný rev budíka. Z postele sa vám ale vôbec nechce, a tak budík odložíte ešte o desať minút. Tie však utečú ako nič, a tak si pridáte navyše ešte ďalšie minúty. Viete však, že tým svojmu organizmu značne škodíte?
Vstaňte hneď na prvýkrát. Odkladanie škodí zdraviu

Hoci sa môže zdať, že minúty spánku navyše chutia sladko, v skutočnosti za to vôbec nestoja. Ľudské telo totiž funguje ako precízny stroj, ktorý má rád pravidelné rytmy. Každé ráno približne dve hodiny pred prebudením dochádza k zvýšeniu telesnej teploty a vyplaveniu stresových hormónov, ktoré majú za úlohu naštartovať váš organizmus pre nadchádzajúci deň.

Zaklapnutím budíka a pokračovaním v spánku dávate svojmu telu najavo, že išlo len o falošný poplach. Mozog je týmto konaním zaskočený, a tak namiesto toho, aby sme sa cítili oddýchnuto, prichádza cez deň ospalosť a podráždenosť.

Ak nevstávate pravidelne, vnútorné hodiny vášho organizmu sú úplne rozhodené. Ranná fáza spánku navyše býva plytká, aby vám uľahčila vstávanie. Pospáváním môžete upadnúť do hlbokej fázy spánkového cyklu.
Prebudenie z neho znamená pre telo obrovský šok, ktorý rozdýchavate po dlhú dobu. Vnútorné hodiny organizmu sa časom stanú natoľko zmätené, že nevedia, kedy majú dať telu povel k spánku. Výsledkom je ťažké zaspávanie a prehĺbenie nedostatku spánku.

Pravidelnosť predovšetkým

Svojmu telu najviac prospejete tým, že budete každý deň vstávať v pravidelnú dobu. Aj keď víkendy a dni voľna zvádzajú na leňošenie, vo finále vám nárazové hodiny spánku navyše skôr uškodia.

Ľudský organizmus sa riadi takzvaným cirkadiánnym čiže denným rytmom. Na jeho riadení sa podieľa predovšetkým slnečné žiarenie. Intenzitu svetla zaznamenávajú bunkové čidlá v oku. Tieto bunky sú u slepých jedincov na rozdiel od zrakových buniek neporušené, čo vysvetľuje, že aj jedinci s poruchami zraku sa riadia rytmom striedania dňa a noci, rovnako ako ľudia so zdravým zrakom.

Ak chcete prospieť svojim vnútorným hodinám, mali by ste aspoň jednu až dve hodiny denne stráviť na dennom svetle. V dnešnej dobe bohužiaľ trávime veľkú časť dňa zavretí v temných kanceláriách alebo továrňach. To potom vo výsledku vedie k výrazným poruchám spánkového cyklu.

Škovránok, alebo sova?

Približne desatinu populácie tvoria takzvaní "škovránkovia". Títo jedinci sú prirodzenými rannými vtákmi, ktorí chodia skoro spať, a ranné vstávanie im nerobí absolútne žiadne problémy.

Ďalšiu desatinu populácie naopak tvoria takzvané "sovy". Títo ľudia naopak holdujú ponocovaniu a ranné vstávanie je pre nich výraznou záťažou. Zvyšok populácie sa nachádza medzi týmito krajnými skupinami.

Podľa vedcov sa na riadení spánkového cyklu podieľa asi tucet génov, ktoré majú za úlohu ukladať telo k spánku a starať sa o jeho aktivitu počas dňa. Ich značná rôznorodosť spôsobuje rozdielnosť biologických hodín každého z nás.

Špecifickú skupinu tvoria teenageri. Dospievajúci jedinci si radi pospia, čím značne rozčuľujú nejedného rodiča. V skutočnosti za ich dlhým spánkom nie je lenivosť, ale zložitý vývoj biologických hodín riadený pohlavnými hormónmi. Ich telo tak často vyžaduje pre správnu regeneráciu dlhšiu dobu spánku.

Ako získať späť pravidelný spánok, ktorý vám prinesie osvieženie a dostatok energie pre náročný deň? Základom úspechu je dodržiavanie zásad spánkovej hygieny - súbor pravidiel pre nočný odpočinok určite navráti kvalitu vášmu spánku a pripraví vás na nástrahy a prekážky dnešného uponáhľaného sveta.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma