AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Vlna tepla v období gravidity

Termoregulácia reaguje u tehotných žien trochu inak, čo spôsobujú hormonálne hladiny v organizme. Od toho a od rastúceho bruška sa odvíjajú pocity a stavy, ktoré budúce mamičky zažívajú v priebehu horúcich mesiacov.
Vlna tepla v období gravidity

Ženy zadržujú v tele oveľa viac tekutín, zvlášť v poslednej tretine gravidity (môže ísť až o polovicu pôvodného objemu). Vďaka zvýšeniu objemu krvi v tele sa rozťahujú cievy, čo spôsobuje väčšie potenie, teda stratu väčšieho množstva tekutín.

Domov a rodina | Materstvo | Predškolák | Školák

Ako učiteľky ovplyvňujú celý život

Tehotné sú ľahko dehydratované, zvlášť vo vysokých letných teplotách. Pobytvo „vydýchaných“, zle vyvetraných miestnostiach nie je príjemný ani v zime, nieto v neznesiteľnej horúčave. Skrátka, v letných mesiacoch treba dodržiavať niektoré pravidlá ešte dôslednejšie a viac odpočívať, šetriť sa, zvlášť ak sa pôrod už blíži.

Zvýšte príjem tekutín

A to na 3 až 4 litre denne. Najlepšie sú minerálky (s minimálnym množstvom bubliniek, odvetrajte ich pred požitím, aby vás nenadúvali), iba jemne sladené, cukor sa mení látkovou premenou na vodu. Striedajte značky a zloženie. V minerálkach je dostatok horčíka a vápnika, džúsy a čerstvo vylisované ovocné šťavy zase telu dodajú dostatok draslíku.

Čo spôsobuje nedostatok týchto stopových prvkov v organizme?

  • draslík: únavu, opuchy, smäd, búšenie srdca, bolestisvalov a hlavy, nadúvanie, nespavosť
  • vápnik: bolesť svalov, ťažkosti s pokožkou, jej výrazné vysušenie, podráždenosť, nespavosť
  • horčík: kŕče (spojené až s predčasnými sťahmi maternice), nespavosť, závraty, omdlievanie a chronickú únavu

Hoci máte opuchy, množstvo tekutín neznižujte, vodu potrebujete kvôli odvodneniu organizmu, na činnosť obličiek, v opačnom prípade by ste ťažkosti ešte zhoršili. Čo sa týka teploty tekutín, záleží na vašej voľbe a zvyklostiach, určite sa však vyvarujte extrémov.

Veľké množstvo chladených nápojov, ľadových trieští a tekutín sľadom ohrozuje hlasivky a nepristane činnosti žalúdka. Horúce nápoje v teple neosviežia a ešte zaťažia organizmus, už aj tak namáhaný vysokými vonkajšími teplotami. Miesto ľadových nápojov skúste ovocie (vychladené v chladničke) s vysokým obsahom vody, napríklad melón či ananás.

Kto nemá priveľmi v láske ovocie,môže podobným spôsobom využiť uhorky či paradajky.

Slnko len po kvapkách

Pobytu na priamom slnku sa rozhodne vyhnite. Okrem nevoľností, kolapsu, rýchleho poklesu krvného tlaku (vďaka rozšíreniu ciev) si môžete spôsobiť pigmentové škvrny vzhľadom na búrku hormónov v tele a len veľmi ťažko (skôr vôbec) sa ich budete zbavovať.

Domov a rodina | Materstvo | Psychológia a vzťahy | Zdravá výživa | Dojča

Ako správne dojčiť

Na slnko vychádzajte len v bezpečných hodinách(ráno do 11. a popoludní po 15., skôr 16. hodine), zvlášť ak trávite leto vo vyšších nadmorských výškach alebo na morských plážach. Chráňte pokožku krémami s vysokými ochrannými faktormi, nezabúdajte na pokrývku hlavy a odpočívajte. Rovnako je rizikový pobyt v prehriatych a nevetraných miestnostiach.

V letných mesiacoch zrána miestnosť alebo byt, v ktorom budete tráviť
deň, dôkladne vyvetrajte a zatiahnite rolety. Ani klimatizované priestory nie sú žiadna výhra. Okrem prenosu infekcií a nečistôt hrozia prudké prechody z chladu do horúčavy, teda šoky pre organizmus, často i nachladnutie, pokiaľ je klimatizácia nastavená na príliš nízke teploty.

Dohovorte sa so zamestnávateľom na úprave stupňov v miestnosti, kde sa zdržiavate, alebo na preradení na iné pracovisko. To isté platí o prevádzkach, kde sú stabilne príliš vysoké teploty. Pomôcť môže aj váš lekár, na základe jeho odporúčania vám musí zamestnávateľ vyhovieť alebo vás môže lekár nechať doma, kebysavyskytliakékoľvekzdravotnéproblémy.

Keď máte chladné nohy

Nízky krvný tlak u žien nie je nič neobvyklé a môže pretrvávať
i v gravidite. Okrem omdlievania prináša neustály pocit chladných rúk a nôh. Výhodou je, samozrejme, lepšia možnosť, ako svoj telesný stav ovplyvniť než v opačnom prípade: obliecť sa (v zime prikúriť), zaliezť si do teplej postele...

Ale pozor, rozhodne sa vyvarujte dlhého nahrievania v horúcej vode alebo pobytu v saune či pare! Vysoké teploty a prehriatie organizmu môžu vyvolať predčasné kontrakcie, nevoľnosť a mdloby. Vysoká teplota tela je nebezpečná aj pre plod, predovšetkým v prvom trimestri! Stačí čaj, hrubé ponožky a relax v posteli.

Pripadám si ako balón

Opuchy sú asi najväčšou nepríjemnosťou tehotných (platí aj na zimné obdobie), zvlášť pri vysokých vonkajších teplotách. Vplyvom hormonálnych výkyvov sa zvyšuje objem krvi pretekajúci telom tehotnej ženy až o 2 litre. Tým sa výrazne zvyšuje tlak na cievne steny, čo okrem tvorby kŕčových žíl vedie i k opuchom.

K tehotenstvu patria štyri základné stupne. Dva sú celkom fyziologické – úplnej väčšine tehotných opúchajú členky a prsty na rukách. Klasickým príkladom, kedy k tomu dochádza, je dlhšie státie alebo práve horúce letné počasie. Potom stačí odpočinúť si s nohami vo vyvýšenej polohe, dať si studený obklad, vyspať sa a ťažkosti by mali odznieť samy.

Domov a rodina | Psychológia a vzťahy | Batoľa | Dojča | Novorodenec

Cesta na dovolenku je pre drobca záťažou

Opuchy na tvári, na pažiach alebo asymetricky (len jedna končatina) svedčia o závažnejších komplikáciách. Je na mieste čo najrýchlejšie vyhľadať lekára. Môže ísť napríklad o takzvanú preeklampsiu, čo je závažný zdravotný problém.
prevencia a úľava pri opuchoch:

  • nenoste tesný odev, obuv, celkom vylúčte ponožky a podkolienky s gumičkami na koncoch
  • často odpočívajte s nohami vo zvýšenej polohe
  • nejedzte výrazne slané alebo korenené jedlá
  • dodržujte pitný režim
  • noste podporné pančuchy (dostať v zdravotníckych potrebách, niektorých lekárňach, poradí gynekológ)
  • neseďte s nohami preloženými cez seba (platí aj o prevencii kŕčových žíl)
  • s nohami pridlhom sedení cvičte (krúžte chodidlami, prepínajte špičky a päty, krčte chodidlá)
  • kúpte si ergonomickú stoličku
  • vyhýbajte sa teplým kúpeľom, radšej zvoľte chladnejšiu sprchu
  • noste pohodlnú, širšiu obuv, maximálne 5 centimetrov vysoké podpätky
  • obmedzte dlhé túry, prechádzky sú prospešné, ale so zväčšujúcim sa bruškom skráťte vzdialenosti a prechádzajte sa po mäkkých prírodných povrchoch; opuchy sa robia vždy tam, kam stečú gravitáciou, teda na najnižšie možné miesta tela
  • skúste masáže, s ktorými môže pomôcť partner (to platí aj na opuchy prstov na rukách či kŕče v lýtkach)
  • zlepšiť situáciu môže opakované ľahnutie si na bok v priebehu dňa, ktoré uľahčí vylučovanie vody z tela von.

Závraty a mdloby

V začiatkoch gravidity sa krvný tlak ženy vyrovnáva zvýšenou cirkuláciou krvi, neskôr zase veľká maternica utláča veľké cievy. Časté mdloby môžu byť známkou anémie (málokrvnosti), preto ich okamžite hláste svojmu lekárovi pri preventívnej prehliadke.

Hrozí úraz, preto je dobré rátať s točením hlavy, mihaním pred očami a byť veľmi opatrná. Ako prevencia môže pomôcť:

  • zo sedu či ľahu vstávajte pomaly, vyvarujte sa náhlych prudkých pohybov a skláňania hlavy
  • predmety zo zeme zdvíhajte celým telom a z drepu
  • vyhýbajte sa stresu (napokon, to platí na celé tehotenstvo a všetky situácie)
  • dodržujte pitný režim
  • noste so sebou prvú pomoc v podobe sušeného ovocia alebo sušienky
  • pri pocite slabosti rozopnite gombík na sukni či nohaviciach a otvorte si okno
  • odpočívajte na boku, neležte na chrbte

Zrada na tanieri

K letu patrí opatrnosť aj v stravovaní. Okrem toho, že by jedálny lístok mal byť bohatý na čerstvú zeleninu a ovocie, niektoré potraviny a jedlá by mali ostať na niekoľko mesiacov tabu.

Nedostatočne tepelne spracované mäso (krvavé steaky...) a mäsové výrobky, surové vajcia či zle umytá zelenina totiž môžu obsahovať listériu. Táto baktéria prináša listeriózu, ochorenie, ktoré postihuje jedincov s oslabenou imunitou. Patria medzi ne i tehotné ženy, u ktorých baktéria krvou (placentou) preniká k plodu a môže spôsobiť potrat, infekciu plodu alebo predčasný pôrod.

Už dvanásť hodín po požití kontaminovaného jedla začnete trpieť bolesťami hlavy a svalov, horúčkou, únavou, nevoľnosťami, hnačkou a vracaním. Teda sa spočiatku dajú zameniť za bežnú virózu alebo chrípku. Pokiaľ ochoriete, lekár nasadí antibiotiká. V prípade akýchkoľvek nezvyklých ťažkostí ho ihneď kontaktujte a podozrivým potravinám a reštauračným zariadeniam sa oblúkom vyhnite (a to nielen v tehotenstve).

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma