AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Tri potraviny, ktoré uľavia telu i duši

Menštruácia je pre väčšinu žien náročným obdobím, hlavne kvôli nepríjemným sprievodným príznakom, napríklad kŕčom a migréne. Rýchlo sa meniaca hladina hormónov zase spôsobuje zmeny nálad, strata krvi z tela vyčerpáva vitamíny a minerály. A tým naše starosti zďaleka nekončia...
Tri potraviny, ktoré uľavia telu i duši

Preto sú ženy vo „svojich dňoch“ často vyčerpané, plačlivé a horšie sa sústredia. K ďalším častým ťažkostiam súvisiacim s menštruáciou patrí silné krvácanie, bolesti a predmenštruačný syndróm, ktorý vo väčšej či menšej miere trápi väčšinu žien.

Domov a rodina | Materstvo | Zdravá výživa | Batoľa | Dojča

Ako podporiť laktáciu?

Ten sa na psychike podpisuje predovšetkým výkyvmi nálad, podráždenosťou a napätím. Z fyzických príznakov, ktoré sa objavujú už pred menštruáciou, ženy trápia bolesti hlavy, brucha, pocit nafúknutia či zhoršená pleť, hlavne akné a ďalšie pupienky sa množia temer geometrickým radom. Niektoré z nás v tomto období prepadá aj zvýšená chuť na sladké pokrmy.

Jedlá z cukru a bielej múky však uvedené príznaky paradoxne ešte zhoršujú. Do jedálneho lístka by preto ženy mali radšej zaradiť overené potraviny, ktoré dokážu nepríjemné sprievodné javy menštruácie zmierniť či odstrániť. Potrebujete poradiť? Nie je problém.

Potravina č. 1: Sója na reguláciu hormonálnej aktivity

Sója je najbohatším zdrojom proteínov, vitamínov a minerálov, aký možno v rastlinnej ríši aktuálne nájsť. Sójové bôby obsahujú viac vápnika než mlieko, viac proteínov a železa než rovnaké kvantum mäsa a zároveň väčšie množstvo vitamínov B2 a B6 ako vajcia.

A práve tie sú pre menštruujúce ženy zásadné. „Vitamíny radu B pomáhajú uľaviť od nepríjemných prejavov predmenštruačného syndrómu, napríklad od únavy či vyčerpania. Konkrétne napríklad vitamín B6 pomáha regulovať hormonálnu aktivitu počas menštruácie.

Spolu s vitamínom B2, B12 a niacínom tiež prispieva k normálnej činnosti nervovej sústavy a psychickej pohode. Súčasne aj podporuje optimálny stav slizníc a pokožky, ktorá môže mať počas menštruácie sklon k vyrážkam,“ vysvetľuje Petr Galle zo spoločnosti Vegall Pharma.

Domov a rodina | Psychológia a vzťahy | Školák

Z dievčaťa ženou: kam sa ponáhľajú?

Potravina č. 2: Čerstvé ovocie na odstránenie kŕčov

Menštruačné bolesti a kŕče úzko súvisia s látkou prostaglandín, ktorá má vplyv na zrážavosť krvi, prekrvenie a sťahy maternice. Zvýšenú tvorbu prostaglandínu, ktorý je zodpovedný za menštruačné kŕče, môžu ženy zabrzdiť konzumáciou flavonoidov. Obsahujú ich bežné druhy ovocia – jablká, čučoriedky či slivky.

Toto ovocie je bohaté aj na antioxidanty, ktoré tiež prispievajú k zmierneniu kŕčov v podbruší. Zároveň by ženy mali zaradiť do svojho jedálneho lístka aj banány. Tie sú totiž skvelou zásobárňou prospešného horčíka a draslíka.

Navyše obsahujú minerálne látky, ktoré sú dôležité pre správnu funkciu svalov a nervov. Podporujú okysličovanie krvi a dokážu účinne odstrániť únavu, ku ktorej majú ženy počas menštruácie väčší sklon. Treba však voliť len zrelé, žlté plody. Nezrelé banány sú totiž veľmi zle stráviteľné a môžu spôsobovať plynatosť.

Potravina č.3: Orechy a brusnice proti nadúvaniu

Ak počas menštruácie trpia ženy nadúvaním, mali by vo zvýšenej miere konzumovať potraviny bohaté na horčík. Ten totiž dokáže povzbudiť látkovú výmenu a tieto tráviace problémy zmierniť. Zároveň pôsobí antistresovo a reguluje svalovú i nervovú nerovnováhu.

Má schopnosť nielen zlepšiť náladu, ale účinne zmierni aj bolesti hlavy a migrény, ktoré menštruáciu často sprevádzajú. Výbornou zásobárňou blahodarného horčíka sú orechy – lieskové, vlašské, mandle či kešu. Ďalším zdrojom je sušené ovocie, najmä brusnice, marhule, datle a figy.

Domov a rodina | Materstvo | Psychológia a vzťahy | Životný štýl | Batoľa

Dotýkajte sa, je to zdravé

Do svojho jedálneho lístka by ich mali ženy zaradiť vo zvýšenej miere už týždeň pred očakávanou menštruáciou, aby telo malo zásoby, z ktorých môže čerpať. Pokiaľ však majú na orechy alergiu a sušené ovocie kvôli cukru nekonzumujú, môžu zvoliť formu prírodných kapsúl, ktoré obsahujú kombináciu horčíka, vitamínu B a extraktu z brusníc.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma