AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

TEST: Ste pripravená mať dieťa?

Túžite po bábätku? Žiadny kočík okolo vás neprejde bez toho aby ste si ho nevšimla? Mať dieťa je krásna vec. Lenže nie sú to len radosti, ale tiež veľa starostí. Je to pre vás teraz dobrý nápad? Odpovedzte si najskôr na niekoľko otázok.
TEST: Ste pripravená mať dieťa?

Buďte k sebe uprimná a odpovedzte si na niekoľko otázok. Tie správna odpovede, ktoré ukazujú, že ste pripravená na to, mať dieťa, sú zvýraznené tučne. 

V akom žijete vzťahu?

a) celkom často sa hádame

b) máme vášnivý a vzrušujúci vzťah

c) milujeme sa, ale sme aj dobrými priateľmi a partnermi

Na vašom vzťahu bude postavené šťastie celej rodiny, nikdy na to nezabudnite. V mnohých chvíľach bude materská láska silnejšia než tá k otcovi dieťaťa, čo je normálne. Ale aj preto, že vás teraz oboch čaká veľká záťaž, mal by byť váš vzťah postavený nielen na romantickom, ale aj praktickom a priateľskom základe.

Prečo chcete mať dieťa?

a) nie som šťastná a dieťa by dalo môjmu životu zmysel

b) vždy som chcela mať deti

c) posilnilo by to môj vzťah s partnerom

Existuje veľa dobrých dôvodov, prečo priviesť na svet nového človeka. Chcete mu odovzdať svoje skúsenosti, vedomosti a hodnoty alebo túžite po tom, dať svojmu peknému vzťahu nový rozmer.

Ale ak ste práve s mužom na bojovom poli a dieťaťom by ste si ho k sebe chcela viac pripútať alebo len cítite tlak okolia a biologických hodín, zastavte sa. Namiesto ovulačných testov teraz venujte pozornosť sebe a partnerovi a objednajte sa k rodinnému terapeutovi, ktorý vám pomôže postaviť seba či vzťah na nohy. Nechať dieťa prísť do nekvalitného vzťahu nie je voči nemu ani trochu fér.

A myšlienka, že dieťa aj inak dobrý vzťah utuží, je jemne povedané jalová. Iste vás oboch preverí, zaženie do krajností, naučia riešiť krízy, ale nie je to čarovná prísada, ktorá by manželstvo nalakovala naružovo.

Kde bude dieťatko spať a kto k nemu bude vstávať?

a) to sa nejak časom ukáže

b) síce sme o tom už hovorili, ale na ničom sme sa nedohodli

c) máme v tom jasno a obom toto rozhodnutie vyhovuje 

Zabudnite na to, ako to má s nočným vstávaním vaša kamarátka alebo ako to kedysi mala vaša matka. Každý pár je originál a je potrebné vziať do úvahy veľa premenných - napríklad manželovu prácu na smeny, bytové podmienky a podobne. Hlavne sa dobre dohodnite a prípadne svoju dohodu zas spoločne upravte. Čaká vás niekoľko veľmi napätých mesiacov a rozladenosť a nevyspatie sa na dobrej rodinnej atmosfére moc nepridajú.

Už viete, kto bude s dieťatkom doma a kto bude zarábať?

a) ano, máme v tom jasno 

b) ešte sme o tom nehovorili

c) necháme to plynúť

Jedny z najväčších problémov vo vzťahoch vznikajú, keď si každý niečo myslí. Vy predpokladáte návrat do práce po šestonedelí, pretože je to vo vašom okolí obvyklé. Váš muž zas očakáva tradičný model, kedy sa stane živiteľom a vy na niekoľko rokov opatrovateľkou a gazdinou. Ani jeden model nie je zlý, ale musíte sa na ňom dohodnúť. Vrátane toho, ako celý ten blázinec ufinancujete. Rovnako si pripravte krízový plán, keby ten pôvodný bolo potrebné zmeniť.

Máte úspory?

a) nemáme, ale dokážeme vyjsť s tým, čo máme

b) na dieťa sme finančne pripravení

c) máme dlhy

Určite poznáte rodiny, ktoré aj s málom dobre vychovali kopu detí. Rovnako ako ste počuli o pároch, ktorým ani milióny nezabránili výchovu detí pekne spackať. Nepanikárte, že nemáte nasporené veľké sumy, ale prestaňte hneď teraz rozhadzovať. Aj tá najskromnejšia výbavička vás totiž príde na pekných pár stoviek eur, rovnako ako musíte počítať s tým, že neskôr to so zárobkami za prácu na polovičný úväzok nebude nič moc.

Akú rolu budú hrať prarodičia?

a) úplne sa na to tešia, že budú stále strážiť deti

b) zatiaľ sme o tom s nimi nehovorili

c) máme už jasnú predstavu a oni s ňou súhlasia

Zas sme u toho - nič nepredpokladajte, nič neočakávajte ani si nemyslite, ale pekne na rovinu to proste preberte. Najskôr si ujasnite svoju predstavu s partnerom a potom ako jeden tím preberte s budúcimi prarodičmi, aké sú vaše a ich predstavy. A nehnevajte sa na nich, ak sa do stráženia nepohrnú - bude to vaše dieťa, nie ich, oni už majú odpracované.

Máte dosť kyseliny listovej?

a) čo to je?

b) chcem ju začať brať až vo chvíli, keď otehotniem

c) berem ju spolu s ďalšími vitamínmi

Podľa výskumov stačí brať kyselinu listovú aj mesiac pred počatím na to, aby sa výrazne znížilo riziko rôznych veľmi vážnych deformácií plodu (rázštep chrbtice, zlý vývoj mozgu). Denne by ste mali prehltnúť 600 až 800 mikrogramov tejto látky, či už v tabletkách, alebo ju prijať vo forme pečene, brokolice, špenátu, špargle, vajec, tresky, strukovín.

Aký máte body mass index?

(váha v kilogramoch deená výškou v metroch na druhú)

a) pod 18,5

b) 18,5 až 24,9 

c) nad 25

Toto číslo je len orientačné, nehovorí nič o tom, koľko percent z váhy práve u vás zaujímajú svaly alebo tuk. Ale aj tak sa dá povedať, že ani podváha ani nadváha počatiu nesvedčia. Deti podvyživených matiek sa rodia menšie, obézne ženy zas horšie rodia a horšie sa im vykonáva napríklad ultrazvukové vyšetrenie alebo cisársky rez. Naviac sú viac ohrozené vznikom cukrovky druhého typu, vysokým tlakom a v neposlednom rade aj mnohých kožnými nepríjemnosťami.

Cvičíte pravidelne?

a) necvičím vôbec

b) iba občas

c) som v dobrej kondícii

Čím ste viac fit, tým ľahšie ponesiete fyzickú záťaž tehotenstva i pôrodu. Začínať so športom práve teraz nie je síce ideálne, ale plávanie, prechádzky alebo tehotenská joga sa zvládnuť dajú. Na druhú stranu sa vyvarujte silovému, výbušného tréningu s poskokmi a rizikom pádov. Zmierte sa s tým, že teraz budete chvíľu trochu guľatejší a tešte sa na to, až sa po pôrode zas pustíte do svojich obvyklých dávok záťaže.

Ako reagujete, keď sa plány na poslednú chvílu zmenia?

a) prispôsobím sa bez mihnutia oka, hlavne pohodička!

b) keď niečo nejde podľa plánu, zmocní sa ma stres

c) mám rada pevný režim, ale dokážem si poradiť s neočakávanými udalosťami

Dieťa už navždy zmení váš život i jeho navyknutý rytmus. Určitý poriadok a štruktúru potrebuje, robí mu dobre. Ale vy musíte stále počítať s tým, že môže z minúty na minútu ochorieť, byť bez dôvodu protivné, že niekedy zaspí, keď sa to nehodí a tak ďalej. Ak nemienite meniť nič na svojich stereotypoch, hodinách jogy, víkendových úletoch a nedeľnom vyspávání, ešte si s myšlienkami na bábätko dajte radšej načas.

Ako ste dopadla?

Nevadí, že ste neodpovedala tak, ako ukazujú správne odpovede. Úprimnosť je tou najlepšou cestou, ako niečo zmeniť. Zamyslite sa sama nad sebou, svojím vzťahom a vyrazte za odborníkom alebo napríklad za kamarátkou.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma