AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Tehuľky: Chráňte seba aj bábätko, nepodceňte dostatok horčíka

Je jasné, že nároky na výživu budúcej matky sa podstatne líšia od nárokov negravidných žien. Dieťatko si berie živiny z vášho tela. Správna výživa je preto alfou omegou jeho existencie nielen v prvých rokoch života.

Ani veľa, ani málo

Nechuť do jedla, ktorá môže viesť k podvýžive, sa prejavuje predovšetkým v 1. trimestri tehotenstva. Je vám nevoľno a na jedlo nemôžete ani len pomyslieť. Pokiaľ však váš stav obmedzeného príjmu potravín pretrváva, je možné, že so sebou prinesie aj neželané následky. V počiatočných fázach tehotenstva totiž môže dôjsť ku kongenitálnej malformácii plodu, k predčasnému pôrodu a veľkej perinatálnej morbidite a mortalite.

V neskorších štádiách tehotenstva (2. a 3. trimester) môže podvýživa matky spôsobiť nízku pôrodnú hmotnosť plodu, jeho nedostatočný vývin alebo zvýšenú mortalitu. Na druhej strane, mamičkám a ich očakávaným detičkám neprospieva  ani enormne zvýšený príjem potravín a rôznych “vylepšovákov“. Je pravdepodobné, že by to v takomto prípade viedlo k opaku podvýživy, teda k nadváhe až k obezite. Na základe toho  sa môže u mamičiek veľmi ľahko vyvinúť diabetes, tromboembolické choroby alebo znížená produkcia mlieka, čo v konečnom dôsledku môže veľmi nepriaznivo pôsobiť na plod. Vhodným riešením na zabezpečenie čo najlepšieho stavu je pozorne sledovať svoj jedálniček a prijímať vyváženú stravu.

Vegetariánstvo je nevhodné

Medzi najdôležitejšie stopové prvky patrí horčík, vápnik, draslík, sodík, fosfor, železo. Tieto minerálne látky si plod postupne berie z maminho tela, čiže je dôležité, aby strava budúcej rodičky tieto prvky obsahovala v dostatočnom množstve. Strava má byť pestrá, je veľmi nevhodné, aby žena pestovala vegetariánstvo alebo vegánstvo, či iné odlišné stravovacie návyky. Vtedy treba k strave pridať  kvalitné výživové doplnky  pre správny vývin plodu.

„Žena by mala začať užívať magnézium ako hlavný minerál už pred začatím ťažkostí. Exituje viac druhov preparátov najmä vo forme tabliet, šumivých tabliet a rozpustných práškov. Dôležité je ale celkovo využitie magnézia z daného preparátu, aby sa vstrebalo potrebné množstvom a v krátkom čase. Ako doplnok môžeme doporučiť minerálne vody so zvýšeným obsahom magnézia. Nemusíme sa báť predávkovania, pri užívaní cez ústa orálne sa nedá predávkovať, organizmus si zoberie čo potrebuje,“ varuje gynekológ.

Ako sa prejaví nedostatok horčíka?

Horčík ako jeden s prvkov, ktorý sa zúčastňuje na mnohých procesoch v tele, hrá významnú úlohu v tehotnosti. „Jeho nedostatok môže spôsobovať rozličné poruchy, či už zo strany centrálnej nervovej sústavy ako bolesti hlavy, závraty, poruchy spánku, ale i depresie a úzkosti. Môže zapríčiňovať hnačky, koliky čriev, jeho nedostatok zhoršuje i činnosť srdca a asi najznámejšie - svalové kŕče. Môže spôsobiť i také vážne stavy ako je potrat, ale i predčasný pôrod. Môže viesť k poruche funkcie placenty, plod môže byť nedostatočne zásobený živinami i kyslíkom a vyvíja sa pomaly, má menšiu hmotnosť ako by mal mať, samozrejme je malá pôrodná hmotnosť, slabá adaptácia a horší vývoj. K ďalším možným výsledkom nedostatku horčíka patria rôzne ochorenia vznikajúce v tehotnosti   ako je gestóza- stav s opuchmi, vyšším tlakom poruchami obličiek. A dokázalo sa, že deti môžu trpieť v zvýšenej miere astmou a kožnými         problémami,“ upozorňuje lekár.

Koľko je tá správna dávka?

„Denná dávka u netehotnej ženy je 365 mg. U tehotnej ženy stúpa potreba aj na 400 mg denne. Keďže v strave sa táto hladina dosiahne iba ťažko, je vhodné dopĺňať horčík niektorým z kvalitných preparátov na našom trhu. Nie všetky preparáty uvoľňujú dostatočné množstvo využiteľného horčíka a treba ich užívať niekoľkokrát denne. Jeden z dostupných preparátov, ktorý obsahuje veľmi dobre vstrebateľné magnézium je v šumivej forme a je aj na predpis,“ vysvetľuje gynekológ. Ak vás trápia podobné príznaky, vždy je však lepšie navštíviť svojho lekára a poradiť sa s ním.

MUDr Roman Zacok.jpg

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma