AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Som tehotná, som iná?

„To je zvláštne, nikdy mi nevoňali šišky a teraz sa z nich môžem zblázniť,“ smeje sa s pusou od cukru Monika. Nepripomína vám to niečo? Totálna zmena chutí i nálad bez toho, aby ste si niečo všimli? A nemôžete „byť v tom“?
Som tehotná, som iná?

Isteže, tehotenstvo má svoje zákonitosti. Spôsobujú to hormóny, ktoré začne produkovať žlté teliesko bezprostredne v prvých dňoch po otehotnení. Už o niekoľko dní si môžete svoje pocity potvrdiť tehotenskými testami, ktorých je v drogériách a lekárňach nespočetne. Ale aj tak vás telo môže trochu miasť. Pocity, ktoré signalizujú tehotenstvo, možno poznáte ako príznaky nepríjemného premenštruačného syndrómu. Kde je pravda?

Menštruujem, alebo je to niečo iné?

„Vôbec sme s tehotenstvom nepočítali, v termíne menštruácie som začala mierne špiniť,“ rozpráva Dita. Táto skúsenosť je dosť častá, rovnako ako Dita ju prežilo veľa žien. Môže za to progesterón, teda hormón, ktorý bráni „votrelca“ vo vašom tele. Navyše spôsobuje potrebu vracať, reakciu na pachy, únavu, jednoducho všetky tie tehotenské odozvy. Progesterón máte v tele stále, ale teraz v mnohonásobnom množstve.

Konečne väčšia veľkosť?

„Asi som bola úplne klasický príklad,“ konštatuje Simona. „Začali ma bolieť prsníky, a to niekoľko dní po samotnom otehotnení, čo nechápem.“ Vysvetlenie je jednoduché: po oplodnení vajíčka sa začínajú v tele ženy vylučovať hormóny progesterón a hCG, ktorých úlohou je zväčšiť objem krvi.

To spôsobí, že sa prsníky zväčšia a sú ťažšie, než je obvyklé. O koľko? Majiteľky drobných ňadier by sa nemali príliš tešiť, ide spravidla o dve veľkosti, ale záleží na pôvodnom objeme. Takže ženy s veľkými vnadami budú opäť vpredu, s jednotkami príliš parády neurobíte.

V prvom trimestri prsníky obvykle natečú a zväčšia sa, pravdaže, nemusí to byť konečné, prsníky môžu ďalej rásť v priebehu celého tehotenstva. Nemusí sa zmeniť len veľkosť vašich košíčkov, ale i obvod hrudníka.

V tehotenstve sa totiž zväčšuje kapacita pľúc, pretože musíte kyslíkom zásobovať nielen seba, ale i svoje dieťa. Obvod hrudníka sa teda môže dočasne zväčšiť. Možno
tak budete musieť veľkosť podprsenky v tehotenstve meniť niekoľkokrát.

Chcem spať...

Únava patrí k sprievodným znakom prvých týždňov. „Úplne sa mi odkrví mozog a nie som schopná myslieť,“ posťažovala sa tridsaťročná manažérka Gabika. „Nikdy ma únava netrápila, naopak. Chodím denne behať, mám dosť dobrú fyzičku.“

Tehotenstvo si vyberá daň. Plod, ktorý sa vyvíja vo vašom tele, potrebuje veľké množstvo energie, hoci je spočiatku taký malý. Aj športovkyne by teda mali ubrať a poradiť sa s gynekológom. Tip: Pre tehotné je vhodná joga, plávanie, strečing, chôdza.

Všetky torty sveta

„Hlavne so šľahačkou, na iné nemám chuť!“ oblizuje sa Miša. Totálna zmena chutí môže prísť a tiež väčšinou prichádza. Niekedy je to viditeľné napríklad u vegetariánok a zástankýň zdravej stravy. Miša už štyri roky neje mäso, venuje sa joge a snaží sa zo života vylúčiť všetko nezdravé. Úspešne.

Ale odrazu chodí na omáčky, zahustené polievky a denne konzumuje veterníky. Dá sa povedať, že si dieťa zažiadalo, že chce lososa a hovädzie miesto rukoly? Telo jednoducho potrebuje vyššie množstvo sacharidov, a preto je množstvo sladkostí.

Som ako balón a chce sa mi vracať

Niet divu, patríte k 80 percentám budúcich mamičiek. Náhly nával nevoľnosti musíte čakať kdekoľvek: v električke, v kine... Majte vždy poruke igelitové vrecko, naša kolegyňa Pavlína by mohla rozprávať: „Práve som prestupovala
v metre, okolo ôsmej ráno. Dokážete si predstaviť tú situáciu? Desiatky ľudí a ja som potrebovala vracať. Pomohlo mi vrecko s pečivom, ktoré som si, našťastie, kúpila na desiatu. Vracala som na prestupnom terminále, no, budem mať synovi čo rozprávať.“

Zvýšená hladina progesterónu spomaľuje tráviaci trakt, čo je dôvod pocitov plnosti a nafúknutého bruška. Stáva sa to aj pri PMS, preto môžete svoje pocity ľahko zameniť.

Zápcha? Nechcem vôbec rozprávať

Rovnaké hormóny spôsobujú aj zápchu, pretože tráviaci trakt pracuje pomalšie. Problémy s vyprázdňovaním sa zhoršujú a nastupujú veľmi skoro, už okolo ôsmeho týždňa gravidity. Čo pomohlo? „So zápchou som mala problémy už pred tehotenstvom, ale len občas, takže som to veľmi neriešila,“ priznáva tridsaťročná Natália.

„Pravdaže, v tehotenstve sa zápcha veľmi zhoršila. Asi za to môžu hormóny a menej pohybu. Navyše sa mi objavili aj hemoroidy, čo je horšie. Gynekologička mi odporučila užívať sirup Lactulosa, do jedálneho lístka som zaradila viac vlákniny a začala pravidelne piť vodu.

Do jogurtu si pridávam psyllium, občas si pochutnám na slivkovom kompóte alebo sušených slivkách. Tiež som začala užívať probiotiká v kapsliach a tabletky magnézia, ktoré majú údajne mierne preháňavý účinok. Kamarátka mi odporučila ľanové semienko, ale veľmi mi nechutí, takže si ho dávam len občas.

Na hemoroidy beriem liek na predpis (Detralex) a používam rôzne masti. Sú to fakt veľmi chúlostivé problémy, s ktorými sa len tak nezverujem... Trochu sa bojím pôrodu, aby sa mi hemoroidy nezhoršili. Dúfam, že sa to zlepší. Našťastie sa cítim dobre, ale tieto tehotenské neduhy ma naozaj veľmi trápia.“

Ako jarabica

„Dodnes si pamätám, a je to už desať rokov, ako som v tehotenstve stále chodila na záchod,“ smeje sa Andrea. Nie je jediná, s častým močením sa stretáva každá nastávajúca mamička. V prvých týždňoch za nútenie na močenie môže zvýšená hladina hormónu hCG, neskôr zväčšujúca sa maternica, ktorá tlačí na močový mechúr.

A som v prechode

„Najväčšia perla som ja,“ glosuje Viktória. „Lekári mi opakovane diagnostikovali hormonálne zlyhanie. Bol to boj, ale zmierila som sa s tým. Možno. Vôbec som si nepripustila, že bolesti v prsiach, únava a zlá nálada by mohli súvisieť so zmenou stavu. Ale vyšlo to.“

Čo jesť a nejesť v tehotenstve

„Strava by mala byť pravidelná, lepšie je viac menších dávok, a veľmi pestrá, aby obsahovala všetky dôležité látky pre matku aj pre dieťatko,“ vysvetľuje nutričná terapeutka Viera Boháčová a ďalej radí budúcim mamičkám: „Jedálny lístok môže prihliadať k chutiam mamičky, ale tie by nemali narúšať jeho pestrosť a významne ovplyvňovať energetickú hodnotu, ktorá by sa mala mierne zvyšovať až od druhého trimestra.

V strave by sa malo pravidelne objavovať chudé mäso (veľmi dôležitý zdroj železa a vitamínu B12), mlieko a mliečne výrobky (najdôležitejší zdroj vápnika), kvalitné tuky s prevahou nenasýtených mastných kyselín a, samozrejme, ovocie a zelenina. Veľmi prospešná je pravidelná konzumácia rýb.

Mamičky by sa nemali vyhýbať ani zdrojom sacharidov, ako sú pečivo, zemiaky, ryža, cestoviny, všetko ideálne v celozrnnom variante. Dostatočný pitný režim vo forme nesladených tekutín by mal byť samozrejmosťou. Dobré je obmedziť konzumáciu údenín (prípadne vyberať tie s najvyšším podielom mäsa a s najnižším obsahom soli).

Zo stravy je dôležité vylúčiť výrazne pikantné a korenené jedlá (tie sa môžu zaraďovať na podporu chuti do jedla v prvom trimestri, keď sa objaví nechutenstvo) i nápoje s obsahom chinínu. Nevhodné sú nedostatočne tepelne upravené potraviny, teda mäso (,tatarák', carpaccio, málo a menej prepečené bifteky...), ryby (napríklad sushi) i nepasterizované mliečne výrobky.

V dobe tehotenstva, ale i niekoľko mesiacov pred plánovaným otehotnením nie je vhodné držať prísnu redukčnú či akúkoľvek reštriktívnu diétu (ak to nevyžaduje zdravotný stav). Obmedzujú sa len tučné potraviny a sladkosti, celkom vylučovať sa nemusia. Na rozdiel od alkoholu, nikotínu a drog. 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma