AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Slovenské deti: cukor je tabu?

Zatiaľ čo u dospelých sa zdá, že trend narastania váhy v posledných rokoch zastavil či aspoň spomalil, u detí je to naopak. Detská nádvaha a obezita sú stále väčšou hrozbou, štatistické údaje sa zvyšujú priam skokovo.
Slovenské deti: cukor je tabu?

Na vine je iste zloženie jedálneho lístka, ale – a to najmä – aj nedostatok pohybu. Nedá sa povedať, že cukor a sladkosti by mali byť pre deti úplné tabu. Záleží však na tom, či má dieťa zdravý a vyvážený jedálny lístok, či jedáva pravidelne a optimálne porcie.

Pokiaľ áno, iste si môže z času na čas dopriať nejakú sladkosť. Veď čo by to bolo za detstvo bez čokolády alebo sladkých letných limonád? Dôležité je však kompenzovať to všetko dostatkom pohybu.

„V tom vidím hlavný problém dnešných detí. Prirodzeného pohybu je totiž čím ďalej, tým menej, deti už dávno nechodia do školy kilometre peši ako kedysi a po škole zahodiť aktovku do rohu a vybehnúť von už sa tiež príliš nenosí,“ vysvetľuje doktorka Dita Pichlerová.

Nie je cukor ako cukor

Musíme rozlišovať cukor prirodzene obsiahnutý v potravinách a cukor dodatkový. V potravinách sa totiž schováva plno cukrov bez toho, aby sme to vôbec tušili.

Dostatok cukru je v ovocí a napodiv i v zelenine, cestovinách, zemiakoch, ryži, nesladkom pečive, mliečnych výrobkoch, a to aj v tých nedosládzaných.

A znovu sme pri tom, ako taký základný jedálny lístok pre deti vyzerá, či už v ňom nie je plno cukrov skrytých v podobe sladkého pečiva, sladkých jogurtov alebo limonád. Povedať teda presne, koľko gramov dodatkových cukrov by malo dieťa mať, je veľmi náročné.

„Nie je nutné starostlivo prepočítavať gramy cukru v potravinách. Povieme si základné fakty pre prax: množstvo nadstavbového cukru bohato pokryje jedna sladká limonáda za deň v objeme asi pol litra. A to sme ešte nehovorili o koláčoch a čokoládach.

Je dobré si teda najprv uvedomiť, ako vyzerá základný jedálny lístok dieťaťa. Pokiaľ sa strava dieťaťa skladá zo zdravých nedosládzaných potravín a dieťa je denne aspoň hodinu v pohybe pri športe a netrpí obezitou, nemusíme sa obávať sladkej limonády či tabuľky čokolády.

Väčší problém by som videla v kupovanom sladkom pečive, oplátkach či napríklad v údeninách. Tam sa snúbi cukor s vysokým obsahom tuku a nezriedka aj s vyšším obsahom transmastných kyselín, čo je to, čo nám v jedálnom lístku škodí oveľa viac než rýchly cukor v podobe limonády,“ dodáva Dita Pichlerová.

Protiváha sladkostí?

Jednoznačne dostatok pohybu. Čím viac, tým lepšie. Čo sa týka stravy, tak dostatok zeleniny (aspoň 300 g denne, najlepšie surovej). V dnešnom sedavom svete aspoň hodinu pohybovej aktivity denne, cez víkend dlhšie.

Je jasné, že v týždni je to skôr otázka športových krúžkov (v škôlke alebo organizované v rámci základnej školy), jednako len cez voľné dni záleží iba na rodičoch a na širšej rodine, či sa všetci vydajú na sobotný výlet, alebo budú víkend tráviť pri televízii a v nákupnom centre s fastfoodom.

Zlaté pravidlá stravovania

„Dieťa by malo, samozrejme, denne raňajkovať,“ upozorňuje obezitologička dôrazne. „Kus pečiva s čerstvým syrom a plátkom šunky, jedna paradajka. Denne by sme mali chystať deťom desiatu do školy, základom je opäť pečivo, doplnené napríklad tvarohovou nátierkou a jablkom, stačí malá porcia.

Obed býva v školskej jedálni a existuje široká diskusia o kvalite týchto stravovacích zariadení. Cez víkend by malo byť zlatým pravidlom variť z čerstvých surovín, vrátiť sa ako rodina k spoločnému stolu. Olovrant by mohol byť mliečneho typu, teda tvarohový výrobok, cmar alebo jogurt, všetko okolo troch percent tuku, k tomu opäť ovocie.

A večera by rovnako ako obed mala byť príležitosťou k tomu, aby sa celá rodina opäť zišla pri stole. Nezabúdajte pripraviť 2 až 3-krát týždenne rybu, nezabúdajte na bezmäsité jedlá, ako je šošovica s vajíčkom alebo obyčajný karfiol so zemiakmi. Mám skúsenosť, že pokiaľ je jedlo pripravené doma a pri stole vládne pohoda, dieťa s chuťou zje aj celkom obyčajné jedlo. 

Problém je, že od určitého veku (obvykle so začatím školskej dochádzky) už dieťa môže samo ísť, kúpiť si tajne obľúbenú sladkosť a rodičia sa to vôbec nemusia dozvedieť. O to dôležitejšie je, aby základ jedálneho lístka dieťaťa mali rodičia pod kontrolou a sladkosti dávkovali uvážlivo.

Nie je ani ideálne dieťaťu zakazovať úplne všetko, pretože tým viac nahrávame tomu, že nájdeme za posteľou obaly od tajne zjedených čokolád.“

Genetika vs. životný štýl

Je dôležité uvedomiť si vysokú rolu genetiky v obezite detí. Keď má dieťa oboch rodičov obéznych, je 70% pravdepodobnosť, že v dospelosti bude tiež obézne.

Keď si k tomu pričítame ešte obezitogénne prostredie, v ktorom toto dieťa obéznych rodičov s vysokou pravdepodobnosťou vyrastá, je to takmer isté. Je teda dôležité rozbíjať stereotypy a zmeny sa musia začať pri rodičoch, pri ich životnom štýle. Je to ťažké, ale iná cesta neexistuje. 

„Tekuté cukry“ určite nie

1. Nevedomky škodíme

Aj v dnešnej dobe rodičia občas prisladzujú dieťatku mlieko či čaj. Podľa prieskumov Slováci všeobecne pijú sladené nápoje vo veľkom
a cukry v nich obsiahnuté predstavujú temer polovicu celkového odporúčaného príjmu cukrov. Deti takto prijmú až 60 % dennej dávky cukrov.

2. Nebezpečenstvo v nápojoch

Pravidelné pitie limonád môže spôsobovať rad zdravotných ťažkostí, akými sú obezita, diabetes, srdcové choroby, artritída, astma, poškodzovanie zubnej skloviny, hyperaktivita, agresivita.

3. Limonády neobsahujú len cukry

Veľké množstvo cukrov, ale i farbivá, konzervačné a ďalšie nebezpečné látky sú súčasťou sladených nápojov. Napríklad taký kofeín môže v niektorých limonádach podľa odborníkov narúšať vývoj mozgu dieťaťa. Po stimulácii organizmu následne dochádza k poklesu sústredenia.

4. Zrada v džúsoch a čajoch

Aj kupované džúsy sú dosládzané cukrom. Tak isto ľadové čaje, ochutené mlieka. Voľte 100 % riedené vodou aspoň v pomere 1:1. 

 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma