AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Skvelé tipy na cviky pre mamičku s dieťatkom

Rada by ste si trochu posilnili telo, ale kvôli starostlivosti o dieťatko na to nemáte čas? Existuje jednoduché riešenie – zapojte svoje dieťa do tréningu! Nielenže si užijete vzájomnú blízkosť, ale navyše sa pretiahnete a zlepšíte svoju kondíciu.
Skvelé tipy na cviky pre mamičku s dieťatkom

Na pravidelný pohyb by ste nemali zabúdať ani ako novopečená mamička. Okrem zdravotných benefitov pôsobí cvičenie pozitívne i na psychiku. Prinášame vám pár tipov na cviky, vďaka nim si vyrysujete svaly a pritom budete mať svoje zlatíčko pod kontrolou. A pokiaľ máte pocit, že je na to vaše bábo príliš malé, vyvedieme vás z omylu.

Batoľa | Dojča | Novorodenec | Predškolák | Školák

Nepodceňte výber teplomeru

Nikdy nie je príliš skoro na to začať cvičiť, len musíte zvoliť správnu techniku. Nasledujúce cviky boli zostavené s fyzioterapeutkou, takže sú zdravé ako pre vás, tak pre vaše dieťatko. Pokiaľ budete s dieťaťom cvičiť už odmalička, naučí sa vďaka tomu vnímať svoje telo, bude s ním vedieť lepšie pracovať a pohyb si obľúbi.

Fyzická aktivita mu pomôže pri správnom vývoji kostry a svalov, zdokonalí si tým koordináciu pohybov, udržanie rovnováhy a tiež orientáciu v priestore. Pri cvičení mu môžete rozprávať rozprávky alebo hovoriť rôzne básničky. I keď vám ešte nerozumie, vníma váš hlas a podľa tónu pozná, ako veľmi ho máte rada.

Navyše telesný a duševný vývoj sa vzájomne sprevádzajú, takže rôzne riekanky ho budú stimulovať i psychicky. Kým začnete cvičiť, zvážte bytové podmienky a prispôsobte cvičebnú plochu tak, aby ste celkom eliminovali možnosť zranenia či úrazu.

Presvedčte sa, že dieťatko leží na mäkkom povrchu. Mohlo by sa totiž rozšantiť a buchnúť sa o podlahu. Na tréning zvoľte vhodné oblečenie – malo by byť ľahké a priedušné. Pokiaľ si nie ste istá, že cviky robíte dobre, vyrazte na niektorú z lekcií pod vedením certifikovaných inštruktorov.

Pretiahnutie posediačky

Mamička: Pre vás je tento cvik skvelý na pretiahnutie zadnej strany stehenných a lýtkových svalov a posilnenie často ochabnutých chrbtových svalov. Sedíte v rovnom sede, s výdychom vtiahnete pupok ku chrbtici a s rovným chrbtom urobíte mierny predklon.

Bábätko: Každé dieťa ocení, keď mu do denného režimu pravidelne zaradíte spoločnú činnosť. Vďaka vzájomnej interakcii stimulujete fyzickú a psychickú stránku svojho potomka.

Vzpor kľačmo

Mamička: Cvik na stabilizáciu tzv. core (hlboký stabilizačný systém stredu tela), lopatiek a ramien. Pri výdychu vtiahnete pupok ku chrbtici, vzpažíte ruku a vodorovne so zemou napnete protiľahlú nohu.

Trup držíte nehybný, udržujete neutrálnu polohu panvy, hlava je v predlžení chrbtice. Dlane máte pod ramenami a kolená pod bedrami. Lopatky sťahujete pozdĺž chrbtice smerom k panve.

Materstvo | Tehotenstvo

Aké deti budú v živote šťastné?

Bábätko: Tento cvik môžete využiť na komunikáciu so svojím dieťatkom. Každé dieťatko má svoju vlastnú reč a je dobré mu ukázať, že je pre vás dôležité, čo vám „hovorí“.

„Doska“ na predlaktí

Mamička: Skvelý cvik na stabilizáciu core. Celé telo je v jednej rovine (pozícia dosky). Dávajte si pozor, aby ste sa neprehýbali v bedrách a nezdvíhali ramená k ušiam. Vydržte v pozícii niekoľko sekúnd.

Bábätko: Dieťa je s vami v očnom kontakte. Môžete sa s ním krásne maznať, rozprávať sa či spievať.

Široký sed

Mamička: Zaujmite pozíciu širokého sedu s roznoženými nohami, držte rovný chrbát a s výdychom sa predkláňajte. Snažte sa sunúť pupok po podlahe. Pozor na okrúhly chrbát. Tento cvik je výborný na rozprúdenie ženskej energie a pretiahnutie vnútornej strany stehien.

Bábätko: V polohe na brušku bábätko krásne posilňuje zdvíhanie hlavičky. Hračkou ho motivujete aj k úchopu. Od veku 4,5 mesiaca je dieťa schopné samo siahnuť po hračke (spočiatku len hrabavo, postupne sa úchop zlepšuje a cieli na hračku).

Posilnenie vnútornej strany stehien

Mamička: Ležíte na boku na predlaktí (strážte si, aby bol lakeť pod ramenom). Horná noha je pokrčená pred kolenom spodnej nohy. S výdychom sťahujte brušné svaly a snažte sa odlepiť spodnú nohu od podložky. Noha je prepnutá.

Bábätko: Tento cvik môžete využiť na uvoľnenie bruška bábätka. Môžete ho stimulovať k obchytávaniu kolienok až k obratu na bok.

Stolček

Mamička: Zaujmite pozíciu „stolčeka“, kde kolená sú nad pätami (predkolenie zvislo) a dlane pod ramenami. Snažte sa udržať pevný trup, ktorý je spoločne so zadkom a stehnami v jednej rovine.

Bábätko: Pokiaľ máte viac potomkov, môžete ich zapojiť všetky. Je predsa dôležité, aby súrodenci spolu trávili čo najviac času. V priebehu cvičenia vás môže staršie dieťa použiť napr. ako tunel.

Posilňovanie brušných svalov

Mamička: Položíte sa na chrbát s pokrčenými kolenami, dieťa máte bezpečne umiestnené na stehnách. S výdychom sťahujete brušné svaly a zdvíhate postupne hlavu, krčnú chrbticu a hornú časť hrudnej chrbtice od podložky. Nadýchnite sa do zadnej časti hrudníka a s výdychom sa postupne opäť ukladáte na podložku.

Bábätko: Dieťatku môžete pri cvičení jemnými pohybmi masírovať ručičky. Už od narodenia sa mu páči, keď ho držíte v náručí a jemne ho hladíte a masírujete. Dieťa robí veľké pokroky vo vývoji aj vďaka tomu, že ho nosíte a že sa ho dotýkate.

Rotácia v sede

Mamička: Sedíte v tureckom sede, dieťatko je v polohe „na tigríka“. S nádychom sa narovnáte, pretiahnete chrbticu a s výdychom sťahujete brušné svaly. Vtiahnete ich k chrbtici a otáčate sa trupom čo najviac do strany. Pritom stále držíte neutrálnu polohu panvy a os chrbtice je po celú dobu zvislá.

Domov a rodina | Materstvo | Tehotenstvo

Aké sú príčiny neplodnosti?

Bábätko: Pozícia „na tigríka“ je jednou z najobľúbenejších polôh na nosenie bábätka.

Bábätko na overballe

Bábo posilňuje brušné a chrbtové svaly. U detí, ktoré nelezú (ale podľa veku by už mali a zatiaľ sa napríklad len plazia), môže tento cvik stimulovať lezenie po štyroch (podporená je opora o ruky a o kolená). Potomka motivujte hračkou pred overballom.

Otočka

Bábätko stimulujete do otočky z ľahu na chrbte do polohy na brušku. Dôležitá je motivácia dieťaťa (ide za hračkou, musí samo chcieť).

Vy podporíte otočenie za panvu s pokrčenou vrchnou nohou, spodná nožička je natiahnutá. Ide o aktívny dej, nie pasívne pretáčanie. Pokiaľ sa dieťa ešte samo nepretáča a chcete ho pretočiť na bruško, musíte postrážiť i ramená a hlavu, aby nebola v záklone.

Odborníčky:
Ing. Kristýna Urbanová, certifikovaná lektorka strolleringu, pilates a lektorka core tréningu. Mamička Maxíka (1,5 roka).
Mgr. Bára Černická, certifikovaná lektorka strolleringu, odborný garant strolleringu a absolventka 2. lekárskej fakulty UK, odbor fyzioterapia. Mamička Vojtu (3 roky) a Anežky (4 mesiace)

Strollering je súbor športových aktivít pre mamičky (nielen) s kočíkmi. Ide o spojenie pravidelných prechádzok s kočíkom s fitnes programom. Úzko sa zameriavame na športovú dynamickú chôdzu s kardio cvikmi priamo pri kočíkoch a s deťmi v náručí. Cvičí sa v celej ČR a na Slovensku. Cviky na týchto stránkach sú súčasťou programu Strollering – Hrajte sa

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma