AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Servírujte potraviny s pridanou hodnotou

Chcete pre svojich najbližších to najlepšie? Potom im servírujte potraviny s pridanou hodnotou. Zasýtia a udržia organizmus v rovnováhe.
Servírujte potraviny s pridanou hodnotou

V dnešnej dobe jeme rýchlo. Jednoducho, a pritom sa nezamýšľame (až na tých zodpovedných) nad tým, či okrem energie dostalo naše telo aj ďalšie pridané hodnoty, ktoré by si malo brať zo stravy napríklad preto, aby imunitný systém riadne fungoval.

Recepty | Zdravá výživa | Životný štýl

Zdravé večere na rok 2014

Vedeli ste, že naši prapredkovia síce mali na stole mäso len veľmi sporadicky, o to častejšie však jedli potraviny, nad ktorými dnešná generácia (áno, i tá naša) ohrnuje nos? Ako často servírujete na večeru dobroty z pšena, pohánky a napríklad hrachu?

Vidíte, mlčaním a dlhým premýšľaním ste si sama odpovedali. Dietológovia a výživoví odborníci bijú na poplach. Stopové prvky, ktoré obsahujú vyššie uvedené požívatiny, sú totiž vo svojej prírodnej forme prakticky nenahraditeľné. Pohánka je zdrojom prírodného rutínu, ktorý lieči problémy s cievami, hemoroidmi a pod.

Hrach je priamo kokteilom zdravia, ktorý obsahuje ohromné množstvo vitamínu B, bez ktorého sa zdravý organizmus skrátka nezaobíde. A vo výpočte možno pokračovať ďalej a ďalej… Poďte však vyskúšať recepty, ktoré si zamiluje i vaša rodina. Len príliš nahlas nehovorte, aké sú zdravé. Automaticky to totiž vzbudí nedôveru.

Pohánka – kedysi bežná súčasť jedálneho lístka. Je veľmi dobre stráviteľná a jej príprava je naozaj rýchla, stačí ju variť 5–10 minút. Záleží na tom, či varíme celé alebo lámané zrná. Možno ju použiť všade tam, kde bežne využívame ryžu, krúpy alebo ovsené vločky, a to ako na slano, tak na sladko. Keď ju rozvaríme, slúži ako skvelý základ nátierok.

Je dostupná vo forme celých lúpaných zŕn ako tzv. lámanka a tiež vo forme vločiek, múky či krupice. Dostať aj šupky – varí sa z nich čaj. Pohánka sa odporúča konzumovať hlavne v zime, pretože prehrieva organizmus a posilňuje imunitu.

Jej ďalším prínosom je významný obsah rutínu, ktorý má priaznivý vplyv na srdce, zvyšuje pružnosť ciev, a tak pomáha liečiť problémy s kŕčovými žilami. Posilňuje väzivové tkanivo a uľavuje pri hemoroidoch. Neobsahuje lepok, preto je veľmi vhodná na bezlepkovú stravu. Obsahuje minerálne látky (vápnik, fosfor, draslík a horčík) a vitamíny, najmä B1 a B2, C a E.

Zdravá výživa | Batoľa | Predškolák | Školák

Nezdravo, bio alebo s rozumom?

Tipy na prípravu:

Sladká kaša – vločky, lámanku alebo celé zrná povarte vo vode s troškou soli, hrozienkami, škoricou a strúhaným jablkom. Na tanier položte kúsoček masla, prípadne doslaďte medom. Zjemnite lyžicou smotany.

Kuba – uvarenú pohánku zmiešajte s orestovanými hubami (čerstvé šampiňóny alebo šiitake nakrájané na plátky, alebo sušené huby predtým namočené), roztlačeným cesnakom, premiešajte so soľou a dobrým olejom a dajte zapiecť do rúry na zhruba 20–30 minút. Podávajte s kyslou uhorkou alebo kyslou kapustou.

Rizoto – uvarenú pohánku pridajte k ľahko orestovanému listovému špenátu, vmiešajte strúhaný parmezán a podávajte. K špenátu možno pridať i nahrubo nastrúhanú mrkvu a pár lyžíc mrazeného hrášku. Iný variant: na kocky nakrájaná červená paprika a mrazená kukurica. Môžete doplniť červenou fazuľou (z plechovky alebo predtým uvarenou).

Amarant – niekedy sa nazýva (spolu s quinoou) potravinou budúcnosti. Pestovali ho však už Inkovia, Mayovia a Aztékovia. Je to vlastne tráva (botanický názov merlík čilský). Znižuje hladinu cholesterolu v krvi, pomáha aj proti zápche. A pretože tak isto ako pohánka neobsahuje lepok, je tiež veľmi vhodný pre bezlepkovú stravu.

Keďže obsahuje mnoho zdravých látok ako vlákninu, rastlinné bielkoviny, vitamín E a minerálne látky (predovšetkým železo, vápnik, zinok, horčík a meď), bolo by rozhodne užitočné zaradiť ho do svojho jedálneho lístka. Predáva sa vo forme semienok, múky, vločiek a tiež ako minipopcorn. Varí sa 20–25 minút, môžeme ním zahusťovať polievky alebo ho pridávať do kaší a rizot.

Semienka chia – tieto drobné semienka tiež patrili medzi základné potraviny starých Inkov a Aztékov, ktorí ich využívali ako rýchly zdroj energie, a dnes sa stávajú znovu objaveným pokladom. Sú významným rastlinným zdrojom esenciálnych mastných kyselín. Semienka chia obsahujú 32 % tuku, z toho 60 % prináleží užitočnej omega-3 alfa-linolenovej kyseline.

Domov a rodina | Zábava

Ako sa doma zaobísť bez mužskej ruky

Ďalej sú plné antioxidantov, vápnika, bielkovín, vlákniny a mnohých ďalších vitamínov a minerálov. Hoci sú ľahko stráviteľné, energiu z rozpustnej vlákniny uvoľňujú do tela pozvoľna.

Po pridaní vody sa o niekoľko minút vytvorí okolo semienok akýsi želatínový obal, podobne ako u ľanových semienok. Táto vlastnosť je užitočná napríklad pri liečbe zápchy. Inak ich možno jednoducho sypať do šalátov, polievok alebo i do obilných kaší.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma