AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Relaxačné techniky pri pôrode

Bolesť k pôrodu patrí, to vie azda každá žena. Ale všetky túžime po tom, aby nebola taká neznesiteľná. Dá sa to vôbec?
Relaxačné techniky pri pôrode

Pôrod jednoducho bolí. S tým počíta asi každá nastávajúca mamička, ale zároveň sa aj každá snaží bolesť rôznymi spôsobmi otupiť alebo aspoň zmierniť. Existuje totiž hneď niekoľko možností, ako vniesť do pôrodu aspoň trochu znesiteľnosti. Buď môžu pomôcť lieky, napríklad epidurál, alebo rôzne relaxačné techniky, ktorých úlohou je žene uľaviť.

„Väčšina žien pri pôrode využíva na úľavu prácu s dychom, to znamená pomalé jogové dýchanie, kedy majú pozornosť zameranú na pomalý výdych. K dychu často pridávajú zvuky, sústredia sa na dlhé hlboké ‚á‘ alebo ‚hú‘. Niektoré ženy oceňujú vizualizáciu, teda si napríklad predstavovať, že sa hojdajú na morských vlnách a voda ich príjemne chladí,“ vysvetľuje súkromná pôrodná asistentka Kristina Neubertová Zemánková.

S tým súhlasí aj naša čitateľka Petra, ktorá zažila už dva pôrody. „Priznám sa, že prípravu na prvý pôrod som dosť podcenila. Navštívila som len pár hodín z predpôrodných kurzov. Pôrod bol ťažký, dlhý a bolestivý. Pri druhom tehotenstve som nič neponechala na náhodu a rozhodla sa, že tentoraz to nebude bolieť.

Bolelo, ale vďaka relaxačným technikám sa to dalo zvládnuť v podstate s úsmevom, pôrod bol rýchlejší a nemala som ani také veľké pôrodné zranenia. Rozhodne odporúčam použiť vaňu a naučiť sa dýchať, pomôže vám to.“

Teplá voda je základ

Hydroanalgézia, teda využívanie vodného kúpeľa na zmiernenie pôrodných bolestí, je známa po stáročia. A nemusí ísť priamo len o samotný kúpeľ. Používajú sa pri nej tiež relaxačné sprchy, horúce alebo studené obklady či termofory.

Odborníčka k tomu dodáva: „Kúpeľ v teplej vode veľmi uvoľňuje a urýchľuje otváranie. Veľmi obľúbené sú aj masáže. Niektorým ženám k relaxácii pomáha aj aromaterapia.“ Sústredenie sa na príjemné uvoľňujúce vône môže mamičke pri pôrode uľaviť a navodiť príjemnú atmosféru.

Najčastejšie sa využíva vôňa citrusov alebo kvetov, ako je ruža, jazmín alebo neroli či geránium. Niektorým ženám vyhovuje aj tzv. technika afirmácie, pri ktorej si v duchu opakujú nejakú pozitívnu vetu, napríklad: „Moje telo dokáže porodiť.“

„Ja som počúvala relaxačnú hudbu a sústredila sa na dieťa. Predstavovala som si jeho cestu von a hovorila si, že mu musím nejako pomôcť, že to nemá o nič jednoduchšie ako ja. Moja pôrodná asistentka mi navyše poradila, že keď sa budem cítiť v koncoch, mám si opakovať, že to zvládnem. A naozaj,“ rozpráva ďalšia mamička Jarka.

Hypnóza pri pôrode

V súčasnosti sa u mamičiek objavuje túžba po prežití pôrodu v hypnóze. Spolu s ďalšími technikami má práve hypnóza mamičku zbaviť úzkosti, strachu a nakoniec i samotnej pôrodnej bolesti. Hypnopôrod ale nie je taký jednoduchý.

Žena by sa pred samotným pôrodom mala zúčastniť na špeciálnom kurze, kde sa učia rôzne techniky relaxácie, vizualizácie a autosugescie. „Rôzne techniky pôrodu môžu mamičky vyčítať aj z kníh. Veľmi dobrá je napríklad kniha Hypnopôrod od Marie Monganovej.

Ďalej tiež na internete alebo na predpôrodných kurzoch od súkromných pôrodných asistentiek či dúl. Pozor však, nie každý predpôrodný kurz je skutočne kvalitný a nie každá pôrodná asistentka či dula je skúsená,“ varuje pôrodná asistentka.

Ďalší pomocníci

K vyššie spomenutým technikám sa potom môžu pridružiť ďalšie. Napríklad reflexológia, ktorá spočíva v aktivácii tých správnych bodov na tele. Zmierňuje sa tým bolesť pri pôrode, ale tiež napätie a strach. Nie je dôvod vyhýbať sa ani niektorým bylinkám.

Okrem zbavenia tehotenskej nevoľnosti môžu bylinky pripraviť telo na blížiaci sa pôrod, vyvolať ho, zmenšiť bolesť a urýchliť regeneráciu tela. Užívanie byliniek však vždy treba konzultovať s lekárom alebo pôrodnou asistentkou vzhľadom na zdravie bábätka.

Akupunktúra a akupresúra spočívajú v stimulácii ihličkami alebo prstovým stláčaním akupunktúrnych bodov, ktoré ležia na dráhach energie, tzv. meridiánoch. Použitie akupunktúry pri pôrode môže zmierniť bolesť, strach i napätie, urýchľuje a uľahčuje pôrod a následne zlepšuje aj regeneráciu tela po samotnom pôrode. 

Najdôležitejšia je dôvera

Uvedomte si ale, že žiadna relaxačná technika nie je samospasiteľná a bábätko sa za vás neodrodí. „Odporúčam ženám, aby mali pred pôrodom dobrú fyzickú kondíciu, teda aby dbali na zdravú stravu, pili čistú vodu a mali zdravý pohyb a zdravý sex,“ radí Kristina Neubertová Zemánková.

Okrem toho je veľmi dôležitá aj sebadôvera a pochopenie, že pôrod je normálny telesný proces. „Telo vie, ako rodiť a dieťatko vie, ako sa narodiť,“ dodáva ešte pôrodná asistentka. Je to ako so všetkým: keď si veríte, lepšie sa vám podarí. Základom všetkého je byť v psychickej pohode. 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma