AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Prečo máte doma malého Michelinka?

To, aké jedlo uvaríte, pripravíte a naservírujete dojčaťu, sa môže časom odraziť na jeho zdravotnom stave.
Prečo máte doma malého Michelinka?

Výživa

Faldíky už dávno nie sú signálom, že dieťatko je zdravé, že sa mu mamička venuje a dobre prospieva. Vedeli ste, že tým, že budete dieťaťu pripravovať vhodnú stravu už dnes, predídete neskorším komplikáciám spojeným s obezitou? text:

O výžive malých detí boli popísané stohy papiera. Lenže to, aké jedlo uvaríte, pripravíte a naservírujete dojčaťu, sa môže časom odraziť na jeho zdravotnom stave. Preto by bolo na začiatok namieste zdôrazniť, že je potrebné dojčiť dieťa, ako najdlhšie je to možné, pretože platí ľudové porekadlo, že po materskom mlieku ešte nikto nestučnel a nevyletel z percentilografu do obéznych výšin.

Navyše, materské mlieko je najzdravším spôsobom výživy detí minimálne po dobu prvých šiestich mesiacov veku a okrem iného dojčenie podporuje i rast citového puta medzi matkou a dieťaťom. Takže – čím kŕmiť, prečo neprekrmovať a aké dobroty chutia deťom najviac?

Bojujte s predsudkami

Odborníci sa zhodujú, že v slovenských mamičkách je pravdepodobne kvôli dôkladnosti a nastaveniu z detstva zakódované, že dieťatko do jedného roka by malo vyzerať ako malý Budha. Byť tučnučké, mäkučké a guľatučké.
S permanentným úsmevom na perách, ktorý asi dokáže zaistiť len plné bruško.

Lenže vedeli ste, že to tak nie je, a keď vaše dieťatko plače, chce vám povedať päťdesiat ďalších možných informácií a nielen tú, po ktorej siahate najčastejšie – teda že je hladné? Iste, plaču dieťaťa nemôžete rozumieť stopercentne, je však jasné, že by ste pátranie po jeho príčine nemali začínať tým, že mu dáte fľaštičku alebo prsník.

V ratolesti potom vypestujete návyk, že akákoľvek nepohoda či emočný problém sa dajú riešiť efektívne jediným spôsobom – tým, že si napchá bruško na prasknutie… V budúcnosti, až bude bojovať s problémami s prvou láskou, s prospechom v škole, s nepríjemným šéfom, vždy pôjde a nervy si „obalí“ napríklad nejakou tou čokoládou.

Ak dieťaťu pri prvom plači dávate jedlo, vediete ho k tomu, že na emočnom prejedaní nie je nič zlé, naopak, že zaberá. Čo je overený fakt, tak isto ako to, že funguje veľmi krátkodobo. A o chvíľu sa idete upokojiť ďalšou čokoládovou tyčinkou, nakoniec skončíte pri sladkostiach, ktoré ste nechceli, a s desiatimi kilogramami nadváhy, prípadne cukrovkou…

Pokiaľ takú budúcnosť nechcete pre svoje zlatíčko, zabudnite na dobroty na lepšiu náladu i faldíky, ktoré sú tááákéé roztomilé, a idete na vec múdro. Výživový odborník Pavel Suchánek potvrdzuje: „Symbolom zdravého dieťatka ešte do nedávnej doby bolo bábätko bacuľaté, s faldíkmi, bacuľaté tak, že sa mu robili, zárezy na stehnách alebo zápästiach, ako bolo vykŕmené.

Obchádzalo sa to slovami, že je také pekné a že to, až začne chodiť, rýchlo vybehá. Dlhodobé skúsenosti a časový odstup ukazujú opak, podľa mnohých štúdií sú deti prekŕmené a je jedno, či dojčené alebo na dojčenskej výžive, oveľa náchylnejšie k nadváhe, obezite, vysokému cholesterolu a ďalším civilizačným ochoreniam než deti,v norme‘.

Ďalšou zaujímavosťou je, že záleží aj na tom, ako rýchlo rastie hmotnosť v prvom roku života, teda napríklad ak mamička má pocit, že jej bábätko je veľmi chudé, začne ho prekrmovať a hmotnosť začne veľmi rýchlo stúpať, tak je riziková nielen cieľová váha v roku alebo v roku a pol, ale i rýchlosť, akou sa ju dosiahlo, teda prudkosť rastu krivky telesnej hmotnosti.

Inak povedané, mamičky by mali sledovať percentilové grafy výšky a hmotnosti dieťaťa a pokiaľ možno sa nedostávať, okrem detí veľmi chudých, do vyšších percentilov, než by mali podľa pôrodnej dĺžky a hmotnosti.“ Preto je dobré zaujímať sa pri pravidelných prehliadkach o to, ako vaše zlatíčko rastie a či si stále drží svoju výšku, dĺžku i kompletný prírastok.

Nerobíte meraním radosť lekárovi, ktorý si vyššie uvedené z vlastných pohnútok zaznamenáva do grafu, meriate a vážite pre dieťa. Tak vnímajte, čo vám hovorí nárast hmotnosti alebo výšky.

Ako by mala vyzerať skladba jedálneho lístka?

Suchánek vysvetľuje, čo by ste mali ako mamička zodpovedná za stravu potomka vedieť: „U plne dojčeného dieťaťa tuky pokrývajú asi 50 % energetického príjmu, predtým boli detské,mlieka‘ veľmi bohaté na tuk, ten tvoril až 75 % energetického príjmu, čo viedlo k nárastu tuku u takto kŕmených detí.

Dnes sa však situácia výrazne zlepšila, nie je nutné presne dodržiavať množstvo vypitého mlieka, hlavné je neprekračovať ho, i tieto mlieka obsahujú energiu. Rizikové kvôli nadváhe v dospelosti a z nej prameniacich zdravotných komplikácií sú deti predčasne narodené, u ktorých sa rodičia snažia všetko dohnať a ratolesti v dobrej viere prekrmujú, takže zo štatistík vyplýva, že vyšší výskyt obezity v dospelosti je medzi predčasne narodenými deťmi než u tých narodených v termíne.“

Pediatri s ním súhlasia a dodávajú, že to, že Janíčko od susedov vypije na obed päť porcií mlieka, prípadne zje dve výživy mrkvičky, neznamená, že rovnaký apetít musí mať i váš potomok. Ak dieťa nemá zničenú schopnosť rozpoznať, že je hladné, berie si jedla presne toľko, koľko potrebuje na zdravý rast.

Práve vo chvíli, kedy ho začnete prikrmovať a prekrmovať, odrazu zistíte, že vlastne nevie, kedy má dosť, a útrpne zje všetko, čo mu predložíte. Možno preto, aby dnes malo pokoj a vy zajtra starosti. Čo je pri výbere stravy dôležité?

Biologickú hodnotu určuje jej množstvo, ale tiež výber tukov, bielkovín a sacharidov, obsah esenciálnych zložiek týchto živín (esenciálne aminokyseliny z bielkovín, esenciálne mastné kyseliny z tukov), obsah vitamínov, vlákniny, minerálnych a ďalších látok, z ktorých úplná väčšina je tiež esenciálna.

Biologickú hodnotu určuje aj využiteľnosť týchto zložiek výživy. Okrem toho pestrým jedálnym lístkom, ktorý dieťaťu ponúkate odmalička, ho vediete k správnym stravovacím návykom. Tie deti preberajú od vás rodičov. Aj v dojčenskom veku.

Pokiaľ ratolesť v rámci stravovania položíte do jedálnej stoličky a ona má možnosť sledovať, čím sa kŕmite, bude to mimovoľne o pár rokov robiť tiež. Preto buďte deťom dobrým príkladom už v dobe, kedy si myslíte, že vás nesledujú.

Informácie pre vás: optimálne energetické zabezpečenie (teda ani veľa, ani málo) a harmonické zastúpenie jednotlivých zložiek stravy už od dojčenského veku výrazným spôsobom ovplyvňuje zdravotný stav i v dospelosti, predovšetkým rozvoj kardiovaskulárnych ochorení a celkovú dĺžku života. Zhrnutie teda je, že faldíky nie sú atraktívne, ale navyše môžu odkrajovať z celkovej dĺžky života vášho potomka. A to predsa nechcete.

Pitím k nadváhe

Iste si teraz hovoríte, že vaše dieťa dostáva správne veľké porcie vtedy, kedy je čas na jedlo, a nenútite ho dojedať. Napriek tomu sa vám zdá akési „veľké“.

Nie je to preto, že mu od doby, kedy dostáva aj pitie v hrnčeku, dávate sladené džúsy a limonády? Tie sa síce ponúkajú na predaj, pre deti sú však úplne nevhodné. Obsahujú totiž veľké množstvo cukru a farbív, prípadne i kofeín. Navyše, keď dojča vypije jeden „džúsik“, dostane do tela prázdne kalórie, ktoré ho síce krátkodobo zasýtia, ale nedovolia mu napríklad zjesť hodnotný obed plný látok potrebných pre rast.

Okrem toho, konzumácia sladených detských džúsov vedie k zvýšenej kazivosti zúbkov a neskôr ich dieťa popíja len tak mimochodom a mimochodom tiež priberá na váhe. Pravidlo pre vás: dieťa by malo popíjať celodenne a pravidelne nesladené nápoje.

Pokiaľ sa v dojčenskom a batoľacom veku hlási o pitie len v dobe, keď cíti smäd, je to už známka prvého stupňa dehydratácie! Vhodnú tekutinu teda ponúkajte priebežne.

Žiadne za mamičku

Zabudnite na to, že by dieťa malo dojedať mrkvičku do posledného hltu. Vy tiež nemáte každý deň rovnakú chuť do jedla, raz si radšej dáte desiatu, inokedy vás pobolieva hlava a ste unavená… Započítajte do svojej kalkulácie, koľko toho potomok zje, že sa môže cítiť unavený, bolia ho zúbky, ktoré rastú, dva dni nemal stolicu a pobolieva ho bruško, prípadne je len roztržitý.

Existuje tisíc dôvodov, prečo deti nejedia stále rovnaké množstvo jedla, a vy by ste ich nechuť mali rešpektovať, tak isto ako okamihy, kedy si chcú dať ešte a neriešiť, či po ďalšej lyžičke detského dezertu, či detských piškótach nebudú priberať. Nechajte ratolesť, aby aspoň v niektorých intenciách o sebe a svojom dni rozhodovala sama.

Výživový poradca Pavel Suchánek odporúča: „Aj u dojčiat platí neprekrmovať, neriešiť, keď jeden deň nemá veľmi chuť do jedla, hlavne v lete podávajte dostatok tekutín, najlepšie vodu alebo slabý ovocný čaj, nie je nutné sladiť, začínajte tiež s menej sladkým ovocím, čím dieťa neskôr pozná výraznú sladkú chuť, tým lepšie.“

Viete, čo je neofóbia?

Viete, že vaše dieťa môže byť nielen superjedákom, ale aj neofobikom? Čo to znamená? Ide o strach dieťaťa z nového. Napríklad aj (ne)ochutnanie nových pokrmov a potravín môže byť takým prejavom neofóbie, s ktorou sa stretnete v období vzdoru.

Rodičia sa často a ľahko vzdávajú, keď potomok odmieta jeden príkrm, a nahradzujú ho iným, vedeli ste však, že deti v dojčenskom veku sa často stotožnia s príkrmom až v dobe, keď ho ochutnajú pätnásťkrát a viac?

Nehádžte preto po troch neúspechoch lyžičku do misky a vymyslite, či ste pre dieťa dostatočným príkladom, či na vašom tanieri niekedy videlo oranžovú mrkvu alebo nie. Ak áno, samo bude chcieť ochutnať, čo si dáva mamička s tatkom, a ľahko pochopí, že je to to isté, len v rozmixovanom stave.

V situácii, že máte doma vyššie opísané dieťatko, zabudnite na úplatky, sú totiž cestou do pekla. Rovnako ako hádky nad plným tanierom. Pokiaľ vaše zlatíčko má problém s jedlom, nechajte ho, aby zjedlo, čo samo chce, následne tanierik odneste, ale neponúkajte alternatívy ani sladkosti. Do olovrantu nie je taká dlhá doba, takže od hladu určite neumrie.

Pokiaľ nechcete, aby si vytvorilo negatívny či prehnane pozitívny vzťah k jedlu, nepoužívajte maškrty, jedlo ani pitie ako prejavy priazne. Za pusinku dostaneš bonbónik a podobne. Dieťa by nemalo dostávať slobodu pri výbere stravy, vy ste rodič, ktorý vie, čo patrí na detský tanier. A ste si istá, že sladkosti to nie sú, však. Keby totiž bolo na deťoch, raňajkovali by medvedíky, obedovali čokoládku a na večeru si dali sušienku.

Prechod na tuhú stravu

Zmena jedálneho lístka malého dieťatka je náročným obdobím v živote celej rodiny. S prechodom z mlieka na tuhú stravu vyvstáva množstvo otázok. Mamičky často váhajú, kedy a ako začať s príkrmami. Nie sú si isté, čo je pre dieťa vhodné a čomu je, naopak, dobré sa vyhnúť. Skúste overené tipy, ako často stresujúcu situáciu zvládnuť čo najlepšie.

1. Zvoľte správny čas

Na to, kedy je ten správny čas na prvý hlt z lyžičky, sa názory rôznia i medzi odborníkmi. V súčasnej dobe sa však väčšina pediatrov zhodne na tom, že ak je dieťa plne dojčené, malo by sa začať s príkrmami v šiestich mesiacoch. Pokiaľ nedojčíte alebo už dojčenie nie je dostačujúce, potom sa môže začať dokrmovať skôr, a to už od ukončeného 4. mesiaca.

Pripravenosť na tuhú stravu môže vaše zlatíčko dávať najavo aj tým, že chce chytiť a okúsiť jedlo ostatných alebo začne žuvať svoje obľúbené hračky. Rast prvého zúbka nie je signálom, že by bolo načase začať kŕmiť pevnou stravou, pozor!

2. Začnite zeleninou

Prvé príkrmy by mali byť z jedného druhu zeleniny, ideálne z mrkvy. Pokiaľ ju dieťa prijme a neprejaví sa žiadna alergická reakcia, môžete pridať zemiak, brokolicu, cuketu, ryžu, karfiol alebo tekvicu. Spočiatku však vždy len jeden nový druh zeleniny.

V prípade alergickej reakcie tak budete vedieť, na čo vaše dieťatko zareagovalo. Zeleninu dostatočne dlho povarte v dojčenskej vode a spolu s malým množstvom vody rozmixujte dohladka. Dieťaťu sa bude jedlo lepšie prehĺtať i tráviť.

3. Pomôžte od zápchy

Trávenie tuhej kašovitej stravy môže bábätkám pôsobiť značné ťažkosti. Uľaviť im od bolesti zapríčinenej zápchou či plynatosťou môžete podávaním probiotík. Spýtajte sa v lekárni prípadne pediatra, aké máte možnosti.

4. Vyhnite sa alergénom

Pediatri neodporúčajú počas prvého roku života dieťaťa príliš sladiť ani soliť. Veľmi opatrní buďte v prípade korenia. Malé deti totiž vnímajú chute oveľa intenzívnejšie než dospelí. Hrozí teda, že im nevhodným korením znechutíte všetky jedlá.

Pozor dajte aj na alergény. Med, kravské mlieko a citrusové plody môžu u vášho dieťatka vyvolať vyrážky a iné komplikácie. U vajec je alergénom bielok, naopak, varený žĺtok je vhodné podávať raz za týždeň.

Pokiaľ ide o lepok, niektorí lekári ho odporúčajú zaviesť do stravy medzi ukončeným 4. a 7. mesiacom veku. Vaše dieťatko by teda malo v tejto dobe ochutnať napríklad piškóty alebo kúsok rožka, aby sa obmedzilo riziko vzniku alergie na túto látku.

5. Jedlo nenúťte

Počas kŕmenia by ste vy i dieťa mali byť v pokoji a nemali by ste sa ničím rozptyľovať. Na prvé kŕmenie je vhodné umiestniť potomka do kresielka alebo detskej autosedačky, pretože často ešte nie je schopný sedieť sám. Môže sa stať, že si dieťatko nebude vedieť rady s chuťou a konzistenciou jedla.

Skúste nabrať malé množstvo na malú plastovú lyžičku a položiť mu ju doprostred jazyka. Rozhodne jedlo nenúťte, len ponúkajte. Osvedčuje sa po celú dobu na ratolesť hovoriť a vysvetľovať jej, o čo ide. Pokiaľ dieťatko zje na začiatok jednu či dve lyžičky, môžete to považovať za úspech.

6. Nevzdávajte sa

Môže sa stať, že sa prvé kŕmenie nevydarí. Vaše dieťa zje horko-ťažko jednu lyžičku a ďalšie jedlo bude odmietať. Napriek tomu by ste nemali vzdať svoju snahu o prechod na pevnú stravu. Trpezlivo to skúšajte ďalší deň znova. Niekedy pomôže, keď dáte ratolesti do rúk vlastnú lyžičku.

Dieťatko sa vďaka nej zabaví a ľahšie potom prehltne ponúkaný hlt. Ak napriek tomu získate dojem, že váš potomok nie je na tuhú stravu ešte pripravený, odložte ďalšie kŕmenie a skúste to znovu o týždeň.

Ako si poradiť s tetuškami Vy si môžete jedálny lístok dieťaťa strážiť, ako chcete, keď príde na babičky a tetušky, vyjde vaša snaha navnivoč, pretože Terezka sa potrebuje obaliť tukom. Poznáte to. Až tuční budú chudobní, tak chudí budú...

Nedajte na ľudové príslovia a strážte dieťaťu jedálny lístok. Pokiaľ osoba, ktorej dieťa zveríte, nedodržuje vaše nariadenia, vysvetlite jej, že keď sa to tak nebude diať, stráženie si radšej zaistíte inde.

Nedovoľte so sebou manipulovať, že nič sa nestane, keď sa dieťa raz poriadne naje čokolády... stane, nabudúce totiž nebude chcieť nič iné a vy máte problém. Pri ktorom však dobrá tetuška či babička nebude. Takže:

1. Pravidlá nastavujete vy.
2. Strážte si dennú dávku kalórií vášho dieťaťa.
3. Obézni rodičia môžu prakticky počítať s istotou, že ich ratolesť bude na tom tak isto.
4. Zelenina patrí na tanier dieťaťa, neustupujte náreku a pomaly ju začleňujte.
5. Úplatky za dobré správanie v podobe detských sladkostí? Ale fuj!
6. Prívlastok detský na potravinách vždy nemusí znamenať zdravý.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma