AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Prečo je dôležité dodržať šestonedelie?

Celé tehotenstvo myslíte na svoje dieťatko a jeho zdravie, riešite, čo smiete a nesmiete jesť či piť, či cvičiť, alebo odpočívať, obávate sa pôrodu a tešíte sa, až uvidíte to malé šťastie na vlastné oči. Po pôrode zase prichádzajú obavy z dojčenia a zo starostlivosti o dieťa, ale schválne – ktorá mamička pomyslí v tom čase sama na seba?
Prečo je dôležité dodržať šestonedelie?

Obdobie po pôrode - nazývané šestonedelie (puerperium) - je obzvlášť náročné pre každú ženu. Trvá zhruba 6 týždňov (výnimočne aj 8 týždňov), počas ktorých sa telo postupne navracia späť do stavu pred samotným tehotenstvom.

Domov a rodina | Materstvo | Peniaze | Psychológia a vzťahy | Tehotenstvo

Deti z asistovanej reprodukcie. Čím sa líša od „normálnych“?

Hoja sa poranenia spôsobené pôrodom, začína sa laktácia, mizne nutkavý pocit na močenie, klesá tlak a objem krvi, odchádzajú očistky, maternica sa zavinuje do pôvodnej veľkosti a dochádza k uzatváraniu
maternicového hrdla.

Do stavu pred otehotnením sa vracia aj pošva a svaly
panvového dna sa sťahujú. Vlastne celý organizmus sa dostáva do pôvodného
stavu, teda takmer, pretože telo už nikdy nebude úplne rovnaké ako pred pôrodom. Napriek tomu, že ide o veľkú a niekedy bolestivú životnú zmenu, a to nielen psychicky, ale aj fyzicky, matky sa v šestonedelí len zriedka venujú samy sebe. A pritom si to naozaj zaslúžia.

V hlavnej úlohe odpočinok

Šestonedelie je veľmi náročné obdobie. Dochádza totiž k úplnej zmene vžitého životného rytmu. Hoci je koniec tehotenstva náročný a niektoré tehuľky o ňom hovoria, že je to príprava na materstvo, pretože nemôžu spať, sú unavené a boja sa.

Zato iné mamičky, ktoré sa vrátia s uzlíčkom radosti z pôrodnice, bývajú často veľmi prekvapené, že starostlivosť o dieťa v prvých dňoch je náročnejšia, než si vôbec predstavovali. Nočné vstávanie k bábätku, strach o neho, únava, bolesti, zžívanie sa s dojčením – to všetko mamičkám na pohode nepridáva.

Aj napriek tomu je potrebné na chvíľu vypnúť a odpočívať. Novopečená mamička by totiž mala myslieť nielen na zdravie svojho dieťatka, ale tiež na svoje zdravie. Odpočinok v období šestonedelia totiž lekári nenariaďujú len tak pre nič za nič. Počas prvých týždňov sa môžu objaviť rôzne fyzické problémy a zdravotné komplikácie.

Napríklad malátnosť, únava, nízky či, naopak, vysoký tlak, nehojace sa popôrodné poranenia, zápaly prsníkov, poranenia bradaviek, bolesti pri zavinovaní maternice, silné očistky, inkontinencia a pod. Nehovoriac
o rekonvalescencii po cisárskom reze, ktorá by mala byť taká istá ako pri akejkoľvek inej veľkej operácii.

K tomu všetkému, alebo možno práve kvôli tomu všetkému, sa tiež môžu objaviť psychické ťažkosti, ako sú strach, náladovosť, plač, smútok atď. Dokonca až 75 % mamičiek zažije tzv. popôrodné blues. Využite teda každú chvíľku, kedy dieťatko spí, alebo každú ponuku rodiny, že sa na chvíľu postará, bábätko povozí, a odpočívajte.

Len čo to bude možné, vyrazte si na hodinku či dve niekam sama, bez dieťatka. Na prechádzku alebo na kávu ku kamarátke, aby ste si prečistili hlavu a povedané so zveličením: nezbláznili sa. Vyčkajte aj so sexom.
V najlepšom prípade až do gynekologickej prehliadky, na ktorú by ste sa mali
dostaviť po skončení šestonedelia.

Slávne maminky | Batoľa | Dojča | Novorodenec | Pôrod

Aneta Parišková: Všetok čas venujem len deťom a práci

Hoci už napríklad nekrvácate, sexuálnym stykom si môžete (ale nemusíte) privodiť zdravotné ťažkosti. Do maternice sa ľahšie dostáva infekcia, môže dôjsť aj k narušeniu jaziev na hrádzi a v pošve a sex sa tak do budúcna namiesto radosti môže stať bolestivou starosťou.

Čerpajte sily

Šestonedelie je rozdelené na dve časti – rané a neskoré. Prvá fáza trvá zhruba 10 dní a je to taká stabilizačná fáza, kedy sa hoja prvé zranenia, ustaľuje sa laktácia, bradavky si zvykajú na každodennú záťaž, orgány v panve a bruchu sa vracajú do pôvodnej polohy a v tele prebieha pravá hormonálna búrka.

Práve kvôli nej sa v jednej minúte môžete z ničoho nič smiať z plných pľúc a následne plakať ako korytnačka. V tejto dobe by mamička mala byť v čo najtesnejšom kontakte s bábätkom. Obdobie zvyšných 6 týždňov sa nazýva neskorým šestonedelím.

Mamička si zvyká na život s dieťatkom a hladiny hormónov klesajú k bežnej hranici. Úplne vo svojej koži sa však budete cítiť najskôr až po ukončení dojčenia. Po celé šestonedelie je potrebné čerpať sily, preto sa minimálne na prvých pár dní vzdajte všedných starostí, ako je upratovanie, veľké nákupy alebo varenie.

Starostlivosť o domácnosť a ďalšie všednosti môžu tak akurát pomaly viesť k úplnému vyčerpaniu a preťaženiu, čo môže mať za následok napríklad stratu mlieka alebo psychické problémy. Ženy totiž často nadobúdajú dojem – možno kvôli vplyvu médií a podobne –, že aby boli považované za správne ženy-matky, musia ihneď po pôrode zvládnuť všetky svoje životné roly, teda byť milenkou, matkou, gazdinkou i karieristkou.

Len čo sa im to nedarí, dostaví sa pocit menejcennosti. Tak to však nie je, nesnažte sa byť dokonalá! Vaše bábätko nepotrebuje supermatku, chce mamičku, ktorá je šťastná, pokojná, plná síl a spokojná. Oveľa ľahšie tak spolu budete nadväzovať láskyplný vzťah.

Môžem sa pripraviť dopredu?

Áno, ale... len teoreticky. Aj keď ako sa hovorí, „šťastie praje pripraveným“. Najprv je potrebné zistiť si informácie o pôrode, starostlivosti o bábätko a dojčení. Ale pozor, radšej než na internete hľadajte rady trebárs u pôrodnej asistentky či v predpôrodnom kurze.

Pomôcť by vám mohli tiež kamarátky, ktoré už toto kritické obdobie majú za sebou a sú na rovnakej vlne ako vy. Niekedy je totiž dôležité počuť, že je to síce ťažké, ale dá sa to zvládnuť. Cenné rady môžete získať aj v Maminke. Nesnažte sa všetko urobiť a vedieť hneď a nečakajte zázraky.

Materstvo nie je jednoduché, a aj keď ho máme v krvi, je potrebné ho prebudiť zo zimného spánku. A to pôjde len cvikom. To, čo vám na začiatku trvá hodinu či dve, budete o pár týždňov zvládať za pár minút. Je to zložité, ale nakoniec zistíte, že materstvo za to úsilie stojí.

Starajte sa o seba

Zvlášť v období šestonedelia dbajte na hygienu. V prvých týždňoch po pôrode odchádzajú očistky, čo je tekutina, ktorá odplavuje z maternice zvyšky krvných zrazenín, placenty a plodových obalov. Očistky menia svoju farbu od červenej až po sivobielu v závislosti od toho, ako ubúda krvi.

Vo vnútri maternice sa nevyskytujú žiadne baktérie, ale v pošve ich je veľa a očistky, ktoré sa zachytia na vložku, sú už infekčné. Preto treba dbať na zvýšenú hygienu a často si umývať ruky, aby bolo chránené bábätko, ale napríklad aj prsné bradavky.

Tie sú na infekciu náchylnejšie práve preto, že na začiatku šestonedelia bývajú rozpraskané od častého dojčenia. Radi by sme vám odporučili relaxačný
kúpeľ, ale počas šestonedelia je vhodnejšia sprcha. Zato si ju môžete dopriať naozaj často, čo je aspoň jedna dobrá správa.

Najlepšie urobíte, pokiaľ sa opláchnete po každom dojčení, pretože pri ňom bývajú očistky silnejšie, a po každej návšteve toalety. Zvlášť v prvých dvoch týždňoch je zvýšená hygiena naozaj žiaduca. Ďalším bodom starostlivosti
o seba je strava. V šestonedelí platí dvojnásobne, že by ste si mali dopriať
len to najlepšie.

Domov a rodina | Materstvo | Psychológia a vzťahy | Pôrod | Tehotenstvo

Zase chlapec a slzy na krajíčku

Vďaka tomu bude vaše mlieko chutné a výživné pre dieťatko,
vám sa nebude chcieť maškrtiť, a tak ľahko začnete v spojení s dojčením pomaly zhadzovať tehotenské kilá. Nie je vhodné držať žiadnu diétu, ale naopak, jesť často a pestrú stravu.

A čo by vo vašom jedálnom lístku nemalo chýbať? Strava bohatá na kvalitné živočíšne bielkoviny, vitamíny a minerály, zamerajte sa tiež na príjem vápnika a železa. Chybu neurobíte so zeleninou, ovocím a rozhodne myslite na pitný režim. Snažte sa tiež cvičiť.

Nebojte sa, nenabádame vás, aby ste začali chodiť do posilňovne, ale vďaka jednoduchému cvičeniu sa telo rýchlejšie zregeneruje. Cvičením zabránite problémom, ako je napríklad inkontinencia, bolesť chrbta či zostup maternice.

Už 24 hodín po pôrode je dobré začať precvičovať končatiny, aby
sa prekrvili a zabránili ste tak vzniku trombózy, robte tiež cviky na zavinovanie maternice, ležte často na bruchu, a len čo sa budete cítiť lepšie, začnite posilňovať svaly panvového dna a brušné svaly.

Na cvičenie si skúste nájsť čas denne, ak to nepôjde, tak aspoň každý druhý deň. Ako to aj pri cvičení býva, okrem estetického hľadiska začne vaše telo vyplavovať endorfíny – hormóny radosti, čo má na psychiku mamičky pozitívny vplyv.

Je to ešte len začiatok

Choďte s bábätkom na prechádzky, relaxujte s hudbou, obklopte sa vecami, ktoré sú vám príjemné. Výborným pomocníkom je aromaterapia, skvele sa hodia aj masáže, ktoré uvoľnia stuhnuté svaly. Trávte čo najviac času s dieťatkom, užívajte si to krásne spojenie, spievajte si a tancujte, maľujte, píšte blog alebo sa len rozprávajte s kamarátkami.

Veľa času venujte partnerovi, pretože aj pre neho môže byť začiatok rodičovstva ťažkým obdobím. Hoci sa to tak nezdá, to roztomilé bábätko čoskoro vyrastie a stane sa z neho zbojník. Na konci šestonedelia čaká každú mamičku vyšetrenie u gynekológa, ktorý skontroluje, či celý proces hojenia prebieha tak, ako má. Ale to nie je koniec, materstvo sa ešte len začína. A naozaj stojí za to.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma