AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Pozor na novoročné diéty: 9 možných rizík rýchleho chudnutia

Rozhodla ste sa v budúcom roku zhodiť "tehotenská kilá"? Poradíme vám, čomu sa vyvarovať, aby vám vaše predsavzatie neprinieslo viac škody, ako úžitku.
Pozor na novoročné diéty: 9 možných rizík rýchleho chudnutia

Prvé týždne nového roka sú obdobím, ktoré milujú majitelia fit centier, posilňovní, osobní tréneri aj výživoví poradcovia, pretože sa v tomto čase snažíme splniť svoje novoročné rozhodnutia a "začíname so sebou konečne niečo robiť". Takéto predsavzatia sú samozrejme skvelé, najmä ak ich dodržíme, a ak je cesta, ktorú sme si k ich naplneniu zvolili v súlade so zásadami zdravej a trvalej redukcie hmotnosti.

Aký váhový úbytok je optimálny?

Výživová poradkyňa Anna Kryštůfková tvrdí: "Optimálny váhový úbytok sa u rozumných diét pohybuje zhruba od 2 do maximálne 4 kilogramov za mesiac - samozrejme s ohľadom na východiskovú váhu!" Ďalej poradkyna dodáva: "Počas optimálneho diétneho režimu je ľudský organizmus schopný spáliť približne 0, 5 - 1 kg tuku za týždeň, väčšia redukcia tuku zvyčajne nie je schopná. Ak je úbytok väčší, nejedná sa spravidla len o tuk, ale aj o vodu, ktorú organizmus samozrejme časom doplní! "

Avšak žiadna diéta vám nezaručí pevné telo a dobrú kondíciu, preto je podľa odborníkov absolútne nevyhnutnou súčasťou každého "redukčného plánu" aj pravidelný pohyb a postupná, ale trvalá zmena chybných stravovacích návykov. Posledným, veľakrát bohužiaľ podceňovaným aspektom trvalého posunu hmotnosti smerom nadol, je podľa Kryštůfkovej aj dostatočne silná psychologická motivácia a prípadne aj dôvera v osobného trénera či výživového poradcu.

9 možných rizík rýchleho chudnutia

  1. Ak chudnete rýchlejšie, než odporúčajú odborníci, vystavujete sa riziku, že sa organizmus po nejakej dobe minimálneho prísunu kalórií "vyľaká" a začne sa správať veľmi úsporne. To má dva hlavné dôsledky, začnete chudnúť pomalšie a po prechode na normálne stravovanie veľmi rýchlo priberiete (tzv. Jo-jo efekt).
  2. Počas rýchleho chudnutia až hladovania dochádza u určitého percenta osôb k nepríjemnému podráždeniu žlčníka.
  3. Rýchle chudnutie a drastické diéty sú veľmi nevhodné pre dojčiace matky. Nielenže ohrozujú ich vlastné zdravie, ale z časti aj zdravie dieťaťa. "Je dokázané, že pri rýchlom odbúravaní tukových buniek sa do materského mlieka dostávajú toxické látky. Tie sú za normálnych okolností uložené práve v tukových zásobách. Ak matka chudne pozvoľna, nehrozí pri dojčení žiadne nebezpečenstvo," tvrdí napríklad fyzioterapeutka Renata Větrovský.
  4. Pri rýchlom chudnutí dochádza k zníženiu obranyschopnosti organizmu, ten je potom logicky náchylnejší k infekčným a iným ochorením.
    Drastické diéty ďalej nesvedčia ani ženám v menopauze, nevhodne zostavená diéta totiž môže urýchľovať odvápňovania kostí.
  5. Veľmi rýchla strata kilogramov ohrozuje pokožku vznikom strií (pajazvičiek).
  6. Hoci je vláknina zdravá a u vysokého percenta populácie nedostatková, môže byť jej skokové enormné navýšenie v strave (vo forme potravinových doplnkov) pre organizmus škodlivé, pretože dochádza k horšiemu vstrebávaniu niektorých dôležitých látok (vápnik, zinok, železo atď.). Veľké dávky vlákniny niekedy vedú k zažívacím problémom, najmä k nadúvaniu a hnačkám. Nikdy teda u doplnkov stravy s obsahom vlákniny neprekračujte odporúčané dávkovanie.
  7. Ak je proces redukcie hmotnosti veľmi rýchly, môže v niektorých prípadoch dochádzať k zvýšeniu hladiny tzv. Zlého cholesterolu (LDL) v krvi.
  8. Dôsledkom drastickej diéty spojené s enormnou športovou aktivitou býva prekyslenie organizmu a narastajúce riziko vzniku močových kameňov.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma