AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Po pôrode myslite na dieťatko, no nezabudnite na seba

Príchod najmladšieho člena rodiny je pre vás tá najväčšia životná zmena. Naraz máte úplne iný denný režim, nemáte vôbec na nič iné čas ani myšlienky, všetka pozornosť sa točí len a len okolo neho. Treba však myslieť aj na seba, aby ste po pôrode načerpali efektívne čo najviac síl a cítili sa čo najlepšie.
Po pôrode myslite na dieťatko, no nezabudnite na seba

Prednosť má bábätko, to je jasné. Pokiaľ ale nebudete myslieť na seba, vypomstí sa vám to na fyzickom stave a pripravenosti starať sa o bábätko. Určite ste rozumná mama a viete, že predtehotenskú váhu nebudete mať naspäť po šestonedelí, kočka však môžete byť aj s pár kilogramami navyše. Čo vám v starostlivosti o telo pomôže a čoho sa vyvarovať? My to vieme...

Domov a rodina | Peniaze | Školák

Škola prevetrá vaše vrecká

Nastavte si režim

S narodením bábätka nabral váš život celkom nový smer. Počítajte s tým, že vám po príchode z pôrodnice domov bude nejaký čas trvať, kým sa so
svojím drobčekom zžijete a spoločne si zladíte svoj denný a tiež nočný režim. Dieťatko síce bude v najbližších niekoľkých týždňoch predovšetkým spať a jesť, kopu odpočinku budete však potrebovať aj vy, lebo starostlivosť o novorodenca môže byť v mnohých ohľadoch veľmi vyčerpávajúca.

Preto v období šestonedelia, pokiaľ vám to možnosti dovolia, prenechajte čo najviac domácich povinností – či už sú to nákupy, varenie, pranie alebo upratovanie – partnerovi, prípadne požiadajte o pomoc mamu, svokru či kamarátku. Skrátka, všetko podriaďte najnovšiemu členovi domácnosti a sebe. Vy dvaja ste teraz najdôležitejší.

Na nič netlačte

Vaše telo potrebuje po pôrode kopu času, aby sa zregenerovalo. Tak mu ho doprajte a rozhodne sa nikam neponáhľajte, ani sa nesnažte prepínať. Možno sa tiež v návale hormonálnych zmien, ktoré sa vo vašom tele teraz odohrávajú, u vás objavia najrôznejšie výkyvy nálad, striedanie radosti a strachu, obavy zo zvládnutia novo vzniknutej situácie, zvýšená plačlivosť.

Nie je to nič výnimočné, zbytočne sa z toho nestresujte, to je totiž po pôrode to posledné, čo potrebujete. Bábätko veľmi intenzívne vníma vaše nálady a pocity a tiež na ne dokáže reagovať, preto treba, aby ste boli čo najviac v pohode a s novo vzniknutou situáciou sa vyrovnali, ako sa to najlepšie bude dať. A verte, že pre neho budete tou najlepšou mamou.

Cvičenie áno, ale...

Hodláte hneď po príchode z pôrodnice začať zhadzovať tehotenské kilá a trápiť telo intenzívnym cvičením? Tak s tým rozhodne ešte nejaký čas počkajte. Pohyb je však zdravý, takže sa mu netreba úplne vyhýbať ani v šestonedelí. Len treba zvoliť ten správny.

Domov a rodina | Psychológia a vzťahy | Školák

Na čo je v škole psychológ

Hovorí sa, že najprirodzenejším pohybom pre ľudské telo je častá a súvislá svižnejšia chôdza, tak teraz na to máte ideálnu príležitosť – idete von na prechádzku s kočíkom (pamätajte na to, že chôdza pomáha zoštíhľovať a tvarovať hlavne oblasť zadočka a stehien).

Doma skúste pridať i ľahké cviky, najlepšie na posilnenie panvového dna, zaradiť môžete aj nenáročné preťahovacie cvičenia najmä dolných končatín.
S posilňovaním brušných svalov sa rozhodne neponáhľajte, bruško nechajte ešte odpočívať.

Zabudnite na namáhavé a náročné posilňovacie cviky i cvičenia so záťažou, tak isto sú nevhodné poskoky, rýchly beh, neodporúča sa ani plávanie. Samozrejme, všetko záleží na tom, ako sa skutočne cítite a ako veľmi vás vyčerpáva starostlivosť o novorodenca v šestonedelí.

Keď ste rodili cisárskym rezom, o všetkých svojich popôrodných pohybových aktivitách sa poraďte s lekárom, záleží totiž na tom, ako rýchlo a dobre sa vám bude jazva hojiť.

Hlavne pite!

Zamerajte sa tiež celkovo na vhodnú životosprávu. Dôležitý je najmä kvalitný pitný režim. Počas dňa by ste mali vypiť minimálne 2,5 až 3 litre tekutín. Tie doplňujte priebežne, predovšetkým po dojčení, kedy sa môžete cítiť viac unavená.

Domov a rodina | Materstvo | Zdravá výživa | Životný štýl | Batoľa

Dôvody prečo zvážiť dlhodobé dojčenie

Tekutiny pomáhajú k tvorbe materského mlieka, toho teraz potrebujete skutočne veľa, a navyše prispievajú k minimalizácii prípadného nadúvania. Pitný režim by mal byť čo možno najpestrejší – pite najlepšie neperlivú vodu (tá by mala jednoznačne prevažovať), nesladené neperlivé minerálky (prednosť dávajte tým s nižším obsahom sodíka, inak bude vaše telo zbytočne zadržiavať vodu a budú vám opúchať nohy), ovocné čaje bez cukru, občas zaraďte i riedené ovocné alebo zeleninové džúsy.

Pokiaľ si stihnete pripraviť doma z čerstvých surovín ovocný alebo zeleninový, je to oveľa vhodnejšie. Tekutiny do seba dostanete aj prostredníctvom nezahustených zeleninových a mäsových vývarov. Dobré sú tiež čaje pre dojčiace mamičky. Tie totiž obsahujú vhodnú skladbu byliniek, ktoré pozitívne ovplyvňujú laktáciu a pomáhajú aj celkovo upokojovať organizmus.

Jedzte dobre

Síce je potrebné strážiť si, čo zjete, ale rozhodne sa nesmiete v tomto období odflinkať. Váš jedálny lístok, naopak, musí byť veľmi pestrý, bohatý na bielkoviny, vlákninu, ovocie, zeleninu (ideálna je dusená – nebude vás nadúvať, ale zasýti vás), avšak s vylúčením príliš tučných, mastných, sladkých a nafukujúcich potravín.

Jedzte pravidelne, najlepšie päťkrát až šesťkrát denne v malých dávkach. Budete tak mať dostatok energie, únava z celodennej starostlivosti o dieťatko bude znesiteľnejšia a nemal by vás trápiť hlad. Sladkosti si doprajte len výnimočne.

Nestráňte sa okolia

Napriek tomu, že ste napríklad v tehotenstve nabrali kopu kíl a dosiaľ
sa vám ich nepodarilo zhodiť alebo sa cítite veľmi unavená, neschovávajte sa pred svojím okolím. Naopak. Dohodnite sa s kamarátkou a choďte spoločne
na prechádzku s kočíkom. Celodenná opatera o dieťatko je náročná i psychicky a stretnúť sa s priateľmi vám len prospeje.

Odmeňujte sa

Aj keď je bábätko teraz stredobodom vášho vesmíru a na nič iné nemyslíte,
ani v podstate nemáte čas myslieť, nezabúdajte aj na seba. Aj vy si predsta zaslúžite pozornosť! Snažte sa nájsť vo svojom nabitom dennom režime voľnú chvíľku a venujte ju len a len sebe.

Domov a rodina | Materstvo | Batoľa

Čo ohrozuje detské uši počas leta

Nevynechávajte starostlivosť o pleť ani vlasy, skúste sa postupne vrátiť k svojim kozmetickým rituálom, ktorým ste sa predtým tak rada oddávala. A keď budete mať možnosť, urobte si radosť a kúpte si niečo pekné na seba. Nemusí to byť zrovna luxusná kabelka, ale postačí úplná maličkosť, pretože aj tá dokáže urobiť veľkú radosť.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma