AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Obilniny - zdravá dávka energie pre deti

Obilniny sú základom ľudskej stravy už odpradávna. Pre najmenšie deti predstavujú zdravé palivo na ich každodenné výkony.
Obilniny - zdravá dávka energie pre deti

Existujú dôkazy o tom, že na vývoj detí môže mať vplyv množstvo a najmä kvalita spotrebovaných kalórií – bez kvality a množ- stva energie nemôžu deti plne rozvinúť svoj potenciál.

Domov a rodina | Materstvo | Zdravá výživa | Životný štýl | Batoľa

Prechod z mixovanej stravy na jedlo: používa zúbky?

Aj mozog potrebuje energiu

Vedeli ste, že mozog dojčaťa je minimálne dvakrát aktívnejší než mozog dospelého? V zdravom, normálne fungujúcom mozgu sú sacharidy vo forme glukózy jedinou živinou využívanou pre energetický metabolizmus, a pretože práve v dojčenskom veku sa spoje v mozgu najviac vytvárajú, spotreba glukózy je v tomto období veľmi vysoká.

Na správnu funkciu mozgu počas prvého roku života dieťa potrebuje minimálne 60 až 95 gramov stráviteľných sacharidov denne, od 12 mesiacov do dospelosti 130 gramov.

Jedlo na správny vývoj

Nezastupiteľným zdrojom energie sú pre malé deti obilniny. Význam cereálií v jedál- nom lístku malých detí potvrdzuje i doktor Peter Tláskal. „Cereálie alebo obilniny tvoria významnú súčasť ľudskej výživy. Patria k nim predovšetkým pšenica, žito, jačmeň, ovos, kukurica, ryža, proso, pohánka a iné.

S podávaním obilnín väčšinou začíname po šiestom mesiaci veku dieťaťa. Obilniny s obsahom lepku (pšenica, žito, jačmeň, ovos) by sme nemali podávať pred ukončeným štvrtým mesiacom alebo po ukončenom siedmom mesiaci veku. U ľudí s genetickou výbavou na ochorenie na celiakiu, teda neznášanlivosť lepku, je uvedené obdobie najlepšou fázou tolerancie lepku a znižuje sa tak riziko rozvoja tohto ochorenia.

Obilniny sú významným zdrojom sacharidov, a tým i potrebnej energie pre rast a vývoj dieťaťa. Majú tak významnú sýtiacu funkciu. Cereálne výrobky sú ďalej významným zdrojom vitamínov skupiny B, vlákniny a minerálnych látok. Niektoré cereálie (žito, jačmeň, ovos) sú bohaté na betaglukány, ktoré pozitívne posilňujú obranný systém organizmu.

Ako jedia naše deti?

V našich zemepisných šírkach dojčatá bežne konzumujú pekárenský tovar, ktorý primárne nie je určený deťom, ale dospelým, napríklad rožky, chlieb či sladké pečivo. To so sebou prináša zvýšený príjem soli, cukru a nevhodných tukov, čím sú výhody obilnín pre detský organizmus znehodnocované. Najmenšie deti by preto mali konzumovať obilniny priamo pre ne pripravené.

Dobrá voľba

A ako vlastne cereálie pre deti správne vyberať? „V jedálnom lístku dojčaťa sa cereálie spočiatku podávajú vo forme kaší. Postupne, keď je dieťa schopné prijímať kúsky a pevnú stravu, sa rozširuje podávanie cereálnych výrobkov na ďalšie produkty, do viacerých porcií jedálneho lístka dieťaťa.

Domov a rodina | Materstvo | Novorodenec

6 zvláštností novorodenca

Spracovanie obilnín, zvlášť do výrobkov z vymieľanej múky, často mení ich výživovú hodnotu. Biele pečivo (z nízko vymieľanej múky) je síce energeticky bohaté, zato je chudobnejšie na ostatné vyššie uvádzané látky. Z výživového hľadiska je tak vhodné do jedálneho lístka dieťaťa postupne zaraďovať výrobky z celozrnnej múky.

V mnohých prípadoch sa cereálne výrobky obohacujú tukmi a cukrami, čo zvyšuje ich lahodnú chuť, ale i prijatú energiu. U detí, ktoré majú tendenciu k rozvoju obezity, tak volíme tieto výrobky na konzumáciu v menšom množstve alebo menej často než ostatné cereálne produkty. Tie cereálne výrobky, ktoré neobsahujú lepok, napríklad kukurica alebo amarant, sa využívajú ako základné potraviny pri výžive detí trpiacich na celiakiu,“ vysvetľuje P. Tláskal.

Dáme si kašu?

Obilné kaše sú ideálnou formou obilnín v jedálnom lístku najmenších detí (ale rady si ich dajú i staršie deti). Hotové detské kaše, ktoré sú určené pre dojčatá a batoľatá, sa okrem iného vyznačujú nízkym obsahom sodíka a cukru, čo zodpovedá súčasným stravovacím štandardom.

Na výrobcov kaší s vekovým určením sa kladú prísne bezpečnostné štandardy – miera kontaminantov, ktorými môžu byť mykotoxíny, dusičnany, zvyšky pesticídov či ťažkých kovov, ktorú ako maximálne určuje európska legislatíva, je podstatne nižšia, než je povolená hladina vo výrobkoch, ktoré nie sú určené pre malé deti. Európska únia napríklad priamo zakazuje použitie niektorých pesticídov pri tých poľnohospodárskych produktoch, ktoré sú ďalej určené na dojčenskú výživu.

Jedna porcia denne

Odborníci na detské zdravie odporúčajú konzumáciu jednej porcie obilnej detskej kaše denne ako zdravý zdroj energie a zároveň zárodok správnych stravovacích návykov do budúcna.

Domov a rodina | Materstvo | Novorodenec | Pôrod | Tehotenstvo

Keď sa dieťatko ponáhľa na svet...

Pretože slovenské deti sú často kŕmené stravou, ktorá nezodpovedá nutričným požiadavkám – najmä sa to týka príliš vysokého obsahu soli a cukru a naopak, príliš nízkeho obsahu vitamínu D, železa a celkovej kvality surovín, obilná kaša vyrobená podľa prísnych štandardov a určená na konzumáciu pre najmenšie deti môže byť riešením.

Kaše pre deti vo veku od štyroch do šiestich mesiacov, kedy začínajú hrýzť do pevných predmetov, sú hladké a dostatočne husté na to, aby bolo možné ich jesť lyžičkou. Kaše pre staršie dojčatá od siedmich do ôsmich mesiacov
sú hladké, ale s hrubšou štruktúrou.

Výrobky pre deti od deviatich do jedenástich mesiacov majú už vláknitú štruktúru a produkty pre ročné a staršie deti obsahujú viac vlákniny, celozrnnú múku a väčšie kúsky.

Zdravé raňajky

Kaše či iné výrobky z obilnín môžete veľmi dobre využiť aj na to, aby ste svojho potomka naučili raňajkovať. Je dokázané, že deti, ktoré sú zvyknuté raňajkovať, majú v neskoršom veku nižší BMI než deti, ktoré raňajky vynechávajú alebo raňajkujú niečo iné ako obilniny.

U pravidelne raňajkujúcich detí podľa prieskumu existuje vyššia pravdepodob- nosť, že budú voliť zdravšie potraviny, ale zároveň u nich klesá pravdepodobnosť, že si v priebehu dňa budú chcieť dať nezdravú desiatu
s vysokým obsahom tukov alebo cukrov.

Cereálne výrobky by mali tvoriť základ našej výživy, a tak okrem samostatného podávania ovocia alebo zeleniny by mali byť prakticky súčasťou každej porcie výživy.“

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma