AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Matky na pokraji nervového zrútenia

Máte odrazu pocit, že už vás vôbec nič nebaví? Ste neustále podráždená, unavená a vôbec tak akosi presvedčená o tom, že váš život sa skončil? Zistite, či náhodou netrpíte syndrómom vyhorenia.

Tridsaťdvaročná Klára, mamička trojročného dievčatka, spomína na prvý polrok života svojej dcéry ako na jednu veľkú eufóriu. „Bolo to niečo úplne nové, adrenalínové, naplňujúce, plne zamestnávajúce moju pozornosť.

Domov a rodina | Materstvo | Peniaze | Zábava | Životný štýl

iPody a tablety deťom do ruky patria

Starala som sa o Nikolku dvadsaťštyri hodín denne, pravidelne upratovala byt, žehlila všetko jej oblečenie vrátane plyšákov a k tomu som po nociach prekladala pre kamarátku, ktorá vlastní prekladateľskú agentúru, rôzne zmluvy a texty.

Bola som pod vplyvom všetkých tých oslavných článkov, reklám a filmov, v ktorých matka vystupuje ako supervýkonná bytosť, ktorá sa láskyplne stará o svoje dieťa, pravidelne ho rozvíja a venuje sa mu, zároveň ale zvláda čiastočne aj pracovať, má uprataný byt a ešte k tomu jej to tak sekne! Posledný bod som teda už nezvládala, ale inak som mala všetko pod kontrolou.“

Bežať a kričať

Eufória však časom opadla a dostavil sa neodbytný pocit, že vlastne tak úplne nie je spokojná. „Bola som čím ďalej, tým vyčerpanejšia, bez energie. Napriek tomu som sa držala. Chodila som s dcérou veľa von, čítala som jej, všetko jej vysvetľovala, a keď zaspala, zasadla som k počítaču.

Práca pre mňa znamenala únik od ubíjajúceho stereotypu, sprisahanecké spojenie s reálnym svetom, v ktorom som nebola len unavenou maminou, ale tou Klárou, ktorá kedysi vyštudovala vysokú školu, viedla projekty v medzinárodnej agentúre, bola veselá a upravená a ktorá tak rada chodievala
s manželom do kina, na koncerty a do reštaurácií.

Lenže potom mi to prestalo stačiť. Ako keby som stratila zmysel života. Odrazu som bola podráždená, unavená, nebavilo ma hrať sa s bábikami a spievať Aničku, dušičku, ani sedieť pri počítači a prekladať. Chýbali mi ľudia, úlohy, ktoré som kedysi riešila.

Mávala som stavy, kedy som chcela zamknúť Nikolku v byte a bežať niekam preč, vykričať zo seba všetku tú ľútosť, zlosť a frustráciu. A to som občas dávala malú k mamke a vyrážala na nákup alebo na kávu s kamarátkou, ale časom už som nemala energiu ani na toto. Chcela som len ležať, spať a na nič nemyslieť,“ opisuje Klára.

Ste vyhorená?

So syndrómom vyhorenia sa nestretávajú len manažéri a vorkoholici, ale vo veľkej miere práve rodičia – a predovšetkým matky – malých detí. Psychologička Ludmila Hanková potvrdzuje, že u žien na materskej a rodičovskej dovolenke sa často objavuje rad príznakov, ktoré sú pre syndróm vyhorenia typické.

Domov a rodina | Materstvo | Zdravá výživa | Životný štýl | Batoľa

Keď to preháňame so zdravou stravou

„Únava, podráždenosť, jednotvárnosť, pokles sebavedomia a depresívne stavy. Všeobecne platí, že týmito príznakmi bývajú ohrozenejšie ženy, ktoré všetku energiu venujú rodine a spokojnosti svojich blízkych, vlastné potreby však zanedbávajú,“ dodáva Ludmila Hanková.

Fakt, že ste v službe 24 hodín denne, málo spíte, ste izolovaná od „normálnych“ ľudí a frustruje vás vlastný vzhľad či kondícia, prípadne ešte nepochopenie zo strany partnera, môže s vašou psychikou poriadne zamávať.

Bez ohľadu na vek, vzdelanie, sociálny status či rodinné zázemie. Soňa Kavková vo svojej diplomovej práci nazvanej Syndróm vyhorenia u žien
na rodičovskej dovolenke zhrnuje jednotlivé fázy syndrómu vyhorenia u matiek nasledovne: „V počiatočnej fáze ide o stále sa prehlbujúcu vyčerpanosť matky.

Napriek tomu, že bola sprvu nadšená, aktívna a plná elánu a schádzala sa občas s ostatnými matkami malých detí, či si zabezpečovala stráženie dieťaťa, aby sa mohla zúčastniť na záujmových aktivitách, teraz si pripadá príliš unavená na to, aby sa venovala priateľom či koníčkom.

Ubúda jej nielen energia, ale i duševné záujmy.“ Ďalšou fázou je podľa Soni Kavkovej určitá ľahostajnosť a zníženie výkonnosti. „Žena sa sťahuje
do ústrania, stráca záujem o spoločenský život, menej sa venuje starostlivosti o domácnosť.

Okrem toho stráca záujem o starostlivosť o deti a výrazne obmedzuje svoje ďalšie aktivity. Netreba spomínať, že toto všetko sa odráža na celkovej pohode rodiny. To všetko je pre ženu deprimujúce, keďže spočiatku bola svojou materskou úlohou nadšená, čo následne vedie k ďalšiemu prehĺbeniu jej ťažkostí, čím sa kruh uzatvára.“

Alkohol ako terapia

„Keď mal mladší syn 9 mesiacov, začala som mať zdravotné problémy. Dosť som schudla a dvakrát sa mi vrátila angína,“ rozpráva tridsaťpäťročná Zuzana, matka dvoch synov (2 a 4 roky).

„Bola som fyzicky strašne vyčerpaná, ležala som v posteli, prehĺtala antibiotiká a paralen, vedľa mňa sa hrali chlapci a ja som bola naozaj na dne. Neskôr som sa uzdravila, ale ten pocit bezmocnosti ostal. Nebola som schopná nič robiť, pripadalo mi, že nič nemá zmysel. Nechcela som sa s nimi hrať, mala som veľký problém ich čo len nakŕmiť a obliecť, prestala som upratovať, variť.

Už som ani nevidela dôvod, prečo sa ráno umyť a upraviť. Kvôli komu? Aj tak ma chlapci zase zagebria a s nikým iným sa nestýkam. Bála som sa prehovoriť na predavačku v obchode, pretože som počas materskej tak zhlúpla, že som ani nedokázala dať dohromady súvislú vetu. Pripadala som si ako troska.

Mala som hrozné výčitky, že som k chlapcom apatická alebo na nich, naopak, kričím, tiež som bola naštvaná na manžela, ktorý stále nechápal, čo sa deje, a občas ma ovládla sebaľútosť. Čo to je, dočerta, za život? A tak som si začala pomáhať vínom alebo rumom. Môj problém sa tým síce nevyriešil, ale keď sa trochu otupím, už mi moja situácia nepripadá taká bezvýchodisková.“

Asi nie je náhoda, že plná pätina všetkých alkoholičiek v liečebniach začala piť práve v priebehu materskej.

Materstvo | Životný štýl

6 panvových cvikov, ktoré naozaj fungujú

Otcovia a babičky, kde ste?

Dá sa nejakým spôsobom odhadnúť, či je určitý typ žien náchylnejší na vyhorenie než iný? Napríklad perfekcionistky? „Nie je to často skutočný perfekcionizmus, len snaha čo najviac uspokojiť potreby ostatných, teda detí, manžela a prípadne aj iných členov rodiny.

V psychologickom žargóne tieto ženy nazývame ,pomáhačkami‘. Chcú byť dokonalými matkami a dať svojim deťom všetko, čo sa len dá. Odozva a ocenenie však neprichádzajú, preto vznikajú pocity márnosti – žena sa snaží, ale nikto to neocení,“ vysvetľuje Ludmila Hanková.

Dôležitú rolu preto hrá matkino okolie, teda predovšetkým manžel, jej matka, prípadne svokra. Práve oni by mali byť tými prvými, ktorí si všimnú,
že je niečo zle, a mali by ponúknuť pomocnú ruku. „Syndróm vyhorenia väčšinou nemožno prehliadnuť.

Prejavuje sa depresívnymi stavmi, psychosomatickými poruchami, často
i somatickými chorobami. V tejto chvíli však už býva neskoro, pretože žena už potrebuje odbornú pomoc.

Okolie by však malo spozorovať príznaky oveľa skôr. Žena býva podráždená, unavená, nemá záujem o veci mimo rodinu, zanedbáva svoj vzhľad, nápadne priberie alebo schudne,“ vymenúva Ludmila Hanková. Klára svoju situáciu nakoniec vyriešila tým, že sa vrátila do práce.

„Dcéra už mala našťastie vyše dva a pol roka a ja už som takto ďalej nemohla. Nie je nič horšie ako frustrovaná, vyhorená matka. Prestala som prekladať a vrátila sa späť do agentúry, kde mi vyšli v ústrety, za čo som im dodnes strašne vďačná. Začala som dochádzať do kancelárie na tri dni v týždni a dva dni som bola doma s malou.

Bola som šťastná, zase s ľuďmi, s ktorými som si rozumela, mohla som sa o seba zase začať starať a riešiť i náročnejšie veci, ako len nákupy a hračky. V práci som pracovala na stodvadsať percent a čas strávený s dcérou som si tiež užívala oveľa viac než predtým.

Kamarátka to síce nechápe, sama má dve deti a tvrdí, že sa do práce vráti len vtedy, keď nebude vyhnutia, ale v mojom prípade išlo o najlepšie možné riešenie.“

Práca, kurzy, internet

S tým, že pre dieťa je najdôležitejšie, aby bola spokojná matka, súhlasí i psychologička. „Pre ženu je veľmi dôležité mať záujmy aj mimo rodinu, či už ide o koníček, prácu alebo napríklad štúdium,“ dodáva Ludmila Hanková. Keď počas rodičovskej pracovať nemôžete alebo nechcete, skúste aspoň nazbierať pár nových vedomostí a zručností, ktoré sa vám budú hodiť.

Nemusíte hneď študovať vysokú školu, stačí si zaobstarať pár zaujímavých kníh alebo sa poobzerať po nejakých kurzoch. Že sa vo vašom meste žiadne neusporadúvajú? Pátrajte na internete, respektíve po ich online podobe. Rovnaká rada platí i v prípade, že by ste rada chodili cvičiť alebo tancovať, ale v blízkom okolí sambu nikto nepraktizuje.

Výhoda on-line kurzov spočíva aj v tom, že ich môžete absolvovať v ktorúkoľvek dennú či nočnú hodinu. Internet všeobecne predstavuje dobrý spôsob, ako môžu matky aspoň čiastočne ostať v kontakte s okolím, potvrdzuje i Eva Došková z digitálnej agentúry Bubble.

Materstvo | Recepty | Zdravá výživa | Tehotenstvo

7 superpotravín pre tehotné ženy

„Ženy s malými deťmi tvoria podľa prieskumov veľmi početnú skupinu užívateľov sociálnych sietí. A je to logické, pretože týmto spôsobom znižujú
svoju sociálnu izolovanosť. Nemajú už toľko času a často ani peňazí na to, aby sa pravidelne schádzali s bývalými kolegami alebo bezdetnými kamarátkami, ale vďaka sociálnym sieťam stále vedia, čo sa vo firme alebo u ich priateľov deje, ostávajú v obojstrannom kontakte.

Okrem toho tu tiež môžu objaviť nové koníčky a záujmy. Okrem Facebooku si ženy na materskej a rodičovskej obľúbili trebárs tiež Instagram, kde môžu zdieľať inšpirujúce fotky,“ vysvetľuje Eva Došková a dodáva, že príjemným odreagovaním môže byť i písanie blogu.

Šťastná matka = Šťastná rodina

Pravidlá, ktoré platia pre mamičky s prepukajúcim syndrómom vyhorenia, sa napokon dajú aplikovať aj ako prevencia pre všetky ostatné ženy na rodičovskej dovolenke. Čím skôr pochopíte, že máte právo venovať sa i sama sebe, tým lepšie pre celú rodinu.

Nenechajte si vnútiť myšlienku, že ste nenahraditeľná, že deti bez vás raz za čas nezaspia, alebo že vášmu partnerovi spôsobí nejakú ujmu, keď dostane jedno odpoludnie v týždni potomkov plne na starosť. Keď občas utečiete do svojho sveta, v ktorom budete môcť byť zase na chvíľu onou Klárou (Soňou, Adelou, Zuzanou...), akou ste bývali prv, budete šťastnejšia a zábavnejšia. Čo ocenia deti, ale aj partner.

3 tipy prvej pomoci

  • Spíšte si všetky povinnosti a nároky

Čo by ste chceli stihnúť, aké pravidelné povinnosti musíte splniť? Zapíšte si bod po bode, ako vyzerá váš bežný deň a zamyslite sa nad tým, či je reálne všetko stihnúť. Naozaj je jediným dôkazom lásky k dieťaťu to, že mu budete štrikovať sveter? Veľa žien robí tú chybu, že majú voči sebe nerealistické očakávania. A to je chyba.

  • Dajte si pauzu

Každý deň si vyhraďte aspoň desať minút, ktoré budú patriť len vám. Bez výhrady. Odovzdajte bábätko rodine, partnerovi a meditujte, dajte si čaj, choďte sa prejsť von. A nenechajte sa o svoje chvíľky nikdy nikým pripraviť!

  • Nájdite rovnováhu

A predovšetkým radosť zo všetkého, čo práve robíte. Počítajte s tým,
že dni mamičiek sú plné milých aj nemilých prekvapení a stresu. Naučte sa však na všetkých situáciách hľadať pozitíva a úsmev. Uvidíte, že s ním vám to pôjde omnoho lepšie.

 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma