AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Leto tehotnej ženy: sprievodca pohodovým (pre)žitím

Pre väčšinu z nás je leto úžasným obdobím plným slnka, kúpania, zmrzlín a grilovacích párty. Ale ako si ho užiť, keď ste tehotná a väčšine týchto radovánok by ste sa mali venovať s opatrnosťou? Poradíme vám, ako na to.
Leto tehotnej ženy: sprievodca pohodovým (pre)žitím

Tohtoročné leto si maximálne užijem,“ usmievala sa na mňa úprimne kamarátka Marcela, prvorodička, s ktorou nás okrem iného spája aj ten istý (augustový) termín pôrodu.

„Už budem na materskej, takže plánujem hojne sa opaľovať a z areálu dovolenkovej priehrady neodídem skôr, dokiaľ nezavrú stánok s hotdogom.“ Škoda, že som jej ako o niečo skúsenejšia rodička (toho času matka dvoch letných detí) musela zložiť ružové okuliare nielen preto, že letné obdobie znášajú tehotné ženy horšie než ktorékoľvek iné.

„Si tehotná, vieš ty vôbec, že letný režim tehotných je tak akosi rovnaký ako režim seniorov? S opaľovaním bruška určite nepočítaj, na vodu, kam vlezieš, si budeš musieť dať veľký pozor kvôli infekciám a s hotdogmi tiež opatrne, taká horúčavou nafúknutá tuba kečupu alebo majonézy by ti mohla poriadne podkúriť...“

Pozrela sa na mňa s otáznikom v očiach. „A má teda leto s bruchom vôbec nejaké výhody?!“ Samozrejme, že má! Len je dobré vedieť, ako ich správne využiť.

Leto buď pochválené

„Na prvý pohľad to možno tak nevyzerá, ale tehotenstvo v lete má veľké výhody,“ obhajuje letné tehotenstvo pôrodná asistentka Lucia Marková z Maternity care.

„Okrem dobrej nálady zo slnečných lúčov napríklad i také, že vám nehrozia pády na poľadovici, máte k dispozícii pestrú stravu plnú vitamínov a minerálov, neminiete toľko za oblečenie pre seba ani pre bábätko, a navyše, pokiaľ rodíte počas leta či na jeho konci, čaká vás s dieťatkom ešte príjemné počasie vhodné na prechádzky.

Okrem zimných pľuští a mrazivého počasia vás tiež nemôžu ohroziť ani zimné kalamity napríklad pri ceste do pôrodnice. V zime aj viac hrozí nachladnutie a chrípky... A ďalšou nespornou výhodou leta je, že vaše dieťa nebude robiť prvé krôčiky v snehu,“ zhŕňa pôrodná asistentka.

Má pravdu, veď ktorá z nás by v šestonedelí nechcela radšej korzovať s kočíkom počas slnečných odpoludní skôr ako v zimnej sivej brečke snehu? Pod ľahké oblečenie i voľné šaty možno navyše šikovne schovať popôrodné kilá a pri kočíku zaparkovanom v záhrade meniť poblednutú nevyspatú tvár za sympatický bronz.

Aj to nám leto ponúka, ale mali by sme počítať s tým, že to nebude úplne zadarmo. „Čo sa týka nevýhod, tak tie by som videla najmä v posledných mesiacoch tehotenstva, ktoré tehotné trápia najviac. Vysoké teploty totiž môžu predstavovať zvýšenú únavu, časté sú i opuchy končatín, dýchavičnosť... 

V letných mesiacoch je predovšetkým nutné dodržiavať pitný režim a predchádzať dehydratácii. Piť, hoci smäd ešte necítime,“ radí Lucia Marková. V treťom trimestri sa totiž objem zadržovaných tekutín môže zvýšiť až na 50 %, ľahšie dochádza k roztiahnutiu ciev a vy budete najmä potením strácať oveľa viac tekutín.

Prevencia ako poistka

Tehuľky, ktoré nenosia pod srdcom dieťatko po prvý raz, už to vedia: letné mesiace dávajú zabrať najmä veľkými horúčavami a zmenami tlaku. K mdlobám potom stačí jeho mierne zakolísanie, dlhší pocit tepla či vydýchaný vzduch.

Sama som sa o tom presvedčila v poslednom trimestri druhého tehotenstva na pošte, kde som sa kvôli náhlej slabosti vzniknutej teplom, nekončiacim sa radom a nefunkčnej klimatizácii zosunula k zemi.

Gynekológ mi potom pripomenul, že tehotenský organizmus je celkovo náchylnejší na prehriatie a ku kolapsu teda vedie kratšia cesta než inokedy. Na vine býva nedostatočný pitný režim v kombinácii s dusnom. V tehotenstve sú zvýšené nároky na srdce, ktoré môže mať problém nepretržite dodávať krv do mozgu matky a telo jednoducho ide „k zemi“.

Ak sa chystáte do rizikových miest (MHD, obchody, lekár), majte pri sebe vždy „tehotenskú KPZ“, to znamená fľaštičku s vodou, kúsok niečoho sladkého (napr. hroznový cukor) a predovšetkým tehotenský preukaz. Ten potom s pokojným svedomím vytiahnite kdekoľvek, kde by ste museli dlhšie stáť. Nejde o žiadny rozmar, ale o zodpovedný prístup k vášmu zdraviu.

Pokiaľ sa o vás mdloby predsa len pokúsia, rýchlo prejdite do sedu (alebo kľaku) a napite sa. Okrem mdlôb vás v lete môžu potrápiť i opuchy končatín. Vznikajú stratou bielkovín a tlakom tehotnej maternice na dolnú dutú žilu, ktorá vedie krv z dolných končatín späť k srdcu.

Zníženie návratu krvi môže podporiť tvorbu opuchov a prekvapiť vás môžu celkom nečakane, tak isto ako tehuľku Janu, ktorá na ne inak netrpievala. „Bol júl a ja som v ôsmom mesiaci obiehala obchody v nákupnom centre, bol to taký posledný nákupný deň ešte bez kočíka.

Vyrazila sem v pásikových sandálikoch, ale po dvoch hodinách behania ma topánky začali šialene tlačiť a ja som pri pohľade na tie svoje slonie tlapy utrpela šok. Nedalo sa robiť nič iné, len si v obuvi kúpiť poriadne široké papuče a domov to prejsť v nich.“ Mohla Jana opuchom predísť? Doktor Radan Doubek radí tehotným najmä v lete sa o nôžky preventívne starať.

„Večer je vhodný odpočinok nôh vo zvýšenej polohe, ďalej kúpeľ chladnou vodou a masáž od končekov prstov k slabinám na podporu krvného obehu a žilového návratu ako prevencie kŕčových žíl.“ Keď sa opuchy objavia, mali by ste odpočívať s nohami vo zvýšenej polohe a dopriať im sprchu studenou vodou.

Zároveň je nutné dostatočne piť, zvýšiť príjem pokrmov bohatých na bielkoviny (z letného menu sa ponúkajú napríklad kaleráb, brokolica a špenát) a aj napriek letným teplotám zaradiť do svojho programu viac pohybu.

K tomu všetkému by mali najmä „finišujúce tehuľky“ rátať so zvýšenou únavou a dýchavičnosťou.„Už v druhom a najviac v treťom trimestri zväčšujúca sa maternica utláča vnútorné orgány tým, ako stúpa k rebrám, zhoršuje sa tak pohyb bránice, teda i možnosť dýchania. Ženy sa zadýchavajú, cítia sa viac neohrabané a neforemné,“ vysvetľuje Lucia Marková.

Úľavu od dýchavičnosti vám prinesú posledné týždne pred pôrodom, kedy bruško prirodzene klesne. Dovtedy čo najviac odpočívajte a radšej zabudnite na veľké výlety i prechádzky do kopcov.

Do bazéna s tampónom

Rovnako ako moja kamarátka Marcela si ani ja nedokážem predstaviť leto bez poriadnej kúpačky. Kúpanie jednoducho k prázdninám patrí a ťažko sa počas horúcich dní vydržíme sprchovať len vlažnou vodou v kúpeľni.

Ponoriť svoje rozpálené telo do príjemne ochladzujúcej vody a dopriať si blahodarný bezváhový stav je navyše jedna z vecí, ktoré sa nastávajúcim mamičkám dokonca odporúčajú. Je však potrebné si postrážiť, kde sa chcete kúpať. Kúpaliská, rybníky a jazerá sú totiž rizikové kvôli infekciám, ktoré sa môžu dostať pošvou až do maternice. Vplyvom hormonálnych zmien je teraz pH vnútorného prostredia v pošve k infekciám náchylnejšie.

Svoje o tom vie i mamička Andrea. „V tridsiatom týždni tehotenstva sme s manželom vyrazili do aquaparku, kde som, bohužiaľ, chytila infekciu a kvôli nej
o dva týždne skôr porodila akútnym cisárskym rezom.

Ako mi neskôr povedal doktor, bacily začali nahlodávať plodové obaly a mne dva týždne nepozorovane odtekala plodová voda, čo som zistila dosť neskoro, myslela som si, že som jednoducho spotená. Pôrod sa potom už nedal oddialiť.“

Nebezpečné sú aj sinice a, paradoxne, i priezračne čistá voda v chlórovaných bazénoch. Chlór totiž likviduje prirodzené mikróby v pošve, čím dochádza k premnoženiu kvasiniek. Sústreďte sa radšej na domáce bazény, bazény so  slanou (či priamo morskou) vodou, prípadne bazény určené na tehotenské plávanie.

Keď si kvalitou vody nie ste istá, radšej kúpanie odložte, prípadne siahnite po probiotickom tampóne či tampóne napustenom vazelínovým olejom, ktorý má vode odpudivé vlastnosti a sťažuje preniknutie vody do pošvy (zoženiete ich v lekárni).

„Plávanie je v tehotenstve odporúčaný pohyb. Vďaka odporu vody dochádza k nadľahčovaniu, čím účinne pôsobí na chrbát, ktorý je v tehotenstve veľmi preťažený. Preto časté bolesti chrbta môžu byť kompenzované práve plávaním.

Navyše v priebehu plávania nezaťažujete kĺby a vďaka odporu vody a použitím vhodných pomôcok značne posilňujete rizikové partie,“ vypočítava prínosy vodných aktivít Lucia Marková, inštruktorka tehotenského i baby plávania.

„Budúce mamičky mávajú často strach z rôznych infekcií alebo pošvových mykóz, spôsobených pobytom v bazéne. Skutočne nie všetky bazény sú vhodné na aktivitu tehotných a je nutné si dobre vybrať. Jednako len v prípade, že si vyberiete bazén, ktorý má organizátor pre tehotenské aktivity schválený hygienickou stanicou, nie sú obavy namieste.

Pokiaľ ste však boli náchylná k týmto infekciám i v dobe pred otehotnením, odporúčam použiť vhodné kúpacie tampóny.“ A tip na príjemné čvachtanie vo vode? Položte si bruško do nafukovacieho kruhu, ľahnite si na vodu a nohy podoprite penovou podložkou.

Slnečný kompromis

Tohto roku si s Marcelou neužijeme ani leňošenie a chytanie bronzu na priamom slniečku. Prečo? Bábätku v brušku hrozí prehriatie a zatiaľ čo vy sa schladíte pohárom vody, v maternici to ešte pokojne hodinu môže pripomínať januárovú vykurovaciu sezónu.

„Osobne by som tehotným ženám zámerné opaľovanie na priamom slnku, a to nielen v poludňajších hodinách, vôbec neodporúčala,“ varuje tiež pôrodná asistentka.

„Nie je to zdravé ani pre netehotné, navyše aj na nepriamom slnku odporúčam tehotným, aby používali kvalitné krémy s vysokým ochranným faktorom, pretože, ako vieme, v tieni to opaľuje tiež.“

Dôvod číslo dva už možno tušíte: ostré slniečko a horúce prostredie rozširujú cievy a môže dôjsť k rýchlemu poklesu tlaku, korunovanému kolapsom. A argument číslo tri? Pokožka je v tehotenstve citlivejšia než inokedy a k jej spáleniu dochádza rýchlejšie, buďte teda na seba opatrná.

„Nadmerné slnenie vedie aj k výsevu pigmentových škvŕn a je nutné upozorniť tiež na to, že pokiaľ sa raz opáli bruško, kde sú strie, ich perleťová farba sa môže zmeniť na červenú,“ upozorňuje ďalej pôrodná asistentka.

Aby ste si aj s bruškom užili leto, pobytu vonku sa napriek tomu vyhýbať nemusíte, avšak je dobré pamätať na režim, ktorý my s kamarátkou určite dodržíme: dostatočný pitný režim (odporúča sa vypiť minimálne 3 až 3,5 litra vody denne, ideálne v kombinácii s minerálkou, ktorá telu doplní potením stratené minerály), dôkladné mastenie kvalitným opaľovacím krémom niekoľkokrát denne (ideálne s faktorom 50), ľahké oblečenie a predovšetkým tieň.

Pokiaľ nemáte doma palmu, aby ste sedeli v jej tieni, rozhodne nezabudnite na klobúk a kvalitné slnečné okuliare. A ak sa chcete slniečku predsa len vystaviť, potom radšej mimo „slnečný kotol“, teda medzi 11. a 15. hodinou, a dodržujte odporúčanie lekárov, ktoré znie: Neprekračovať dobu slnenia viac ako 20 minút.

A ako si to obmedzené leňošenie aspoň trochu spestriť? Pripravte si k nemu tehotenské smoothie Piňa Colada. Budete potrebovať zmrazený kokosový jogurt, polovičku nakrájaného banánu, kocky čerstvého ananásu (prípadne ananásový džús s dužinou) a hrnček studeného mlieka.

Toto všetko rozmixujte tyčovým mixérom, pridajte kocky ľadu, slamku a nenechajte sa aspoň chvíľku nikým rušiť...

Chuťovky tehuliek

„Bolo pre mňa nepredstaviteľné odolať s tými zbláznenými tehotenskými chuťami ponuke chlebíčkov, výberu dresingových šalátov, grilovanému mäsku a točenej zmrzlinke, ktorú sme v rámci all inclusive mali na dovolenke. Ale po skúsenosti s podráždeným žalúdkom si odvtedy dávam pozor,“ rozpráva Klára, mamička osemmesačného Martina.

Klárin prípad nie je ojedinelý, nástrahy letnej kuchyne podporené zvýšenou chuťou už potrápili mnoho tehotných. „Letné mesiace so sebou nesú vyššie riziko možností ochorenia na listeriózu, zvlášť tehotné sú k tejto nákaze náchylnejšie.

Listéria sa bezpečne ničí len varom, preto je potrebné konzumovať iba dobre tepelne upravené mäso, nepiť nepasterizované mlieko, zeleninu a ovocie pred konzumáciou dôkladne umyť,“ upozorňuje Lucia Marková. A až vás schytí chuť na zmrzlinu, stavte radšej na balenú. 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma