AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Keď tehotným len jedlo nestačí

Vitamíny, stopové prvky, minerály a vlákninu by ste aj v tehotenstve mali získavať predovšetkým z pestrej a zdravej potravy. Existujú však niektoré živiny, ktoré teraz potrebujete vo zvýšenej miere, a preto je možno namieste popremýšľať o doplnkoch stravy.
Keď tehotným len jedlo nestačí

Menej bieleho pečiva a cukru a naopak, väčší podiel celozrnných potravín, ovsené vločky, mäso, vajcia, orechy, semienka, mlieko a kyslé mliečne produkty, tepelne spracované ryby, prípadne rybí tuk, sójové výrobky, strukoviny a veľa, veľa ovocia a zeleniny...

Áno, dobre viete, že je dôležité stravovať sa zdravo a vyvážene a do jedálneho lístka zaraďovať potraviny, ktoré sú bohatým zdrojom vitamínov, stopových prvkov, minerálov a vlákniny. Zvlášť teraz, keď čakáte dieťatko, musíte dbať na to, aby vám a dieťatku nechýbali niektoré potrebné látky.

Kyselina listová

„Doplnky stravy nemôžu nahradiť zdravé jedlo. Kyselina listová, zinok alebo železo sa však z bežnej stravy získavajú len ťažko, a preto je nevyhnutné, aby ich budúca mamička užívala vo forme doplnkov,“ hovorí gynekológ Michal Uhlíř. Kyselina listová je pre vás mimoriadne dôležitá.

Patrí medzi vitamíny skupiny B a pomáha udržiavať normálnu krvotvorbu, pôsobí priaznivo na funkciu imunitného systému a na psychickú činnosť, znižuje únavu a vyčerpanie. Zásadné však je, že sa podieľa na procese delenia buniek plodu a podporuje rast zárodočných tkanív, a to hlavne v oblasti nervovej sústavy.

Jej užívanie tak významne znižuje riziko vrodených vývojových chýb plodu. „Nedostatok kyseliny listovej sa môže podieľať na vzniku neplodnosti. Tehotným zase hrozí väčšie riziko potratu, odtrhnutie placenty, vývojové chyby dieťaťa a ďalšie vážne problémy,“ vysvetľuje gynekológ Michal Uhlíř.

Vyskytuje sa v listovej zelenine (špenát, brokolica, kel, špargľa), ale vysoký obsah majú aj ovsené vločky, strukoviny, sušené datle a figy, droždie a pečeň.

Blahodárne vitamíny

Cítite sa nadmerne unavená alebo sa nemôžete zbaviť nádchy? Možno potrebujete zvýšiť prísun ďalších vitamínov skupiny B. Vitamín B1 je dôležitý pre dobrú funkciu nervového systému a na udržanie duševnej rovnováhy. 

Vitamín B2 prispieva aj k činnosti nervového systému i k udržaniu dobrého zraku, ovplyvňuje stav pokožky a slizníc a tvorbu červených krviniek. Vitamín B6 podporuje imunitu, tvorbu červených krviniek a znižuje únavu a vyčerpanie.

Vitamín B12 je dôležitý pre správnu funkciu nervového systému, podieľa sa na procese delenia buniek a prispieva k tvorbe červených krviniek. Pokiaľ do tehotenského jedálneho lístka zaradíte obligátnych päť porcií ovocia a zeleniny denne, nemal by vám chýbať vitamín C, ktorý podporuje vstrebávanie železa a stimuluje tvorbu bielych krviniek.

A nezabúdajte ani na vitamín E, ktorý má vplyv na delenie buniek a tvorbu hormónov. Získate ho v celozrnnom pečive či hlávkovom šaláte.

Vitamín A: Áno, ale s mierou

„Áčko“ je dôležité pre oči, pozitívne pôsobí na sliznice, podporuje rast, vývoj, kvalitu i funkčnosť kostí a krvotvorbu. V tehotenstve je potrebné aj pre správny vývoj plodu.

Odporúčaná denná dávka je 1,1 miligramu, pri jeho nadbytku môže dôjsť k vývojovému poškodeniu plodu. „Pokiaľ sa tehotná žena stravuje vyvážene, netreba sa predávkovania obávať. Pri kúpe doplnkov by si však mala postrážiť, aké množstvo vitamínu A obsahujú,“ radí Michal Uhlíř.

Železná mama

V tehotenstve a počas dojčenia potrebujete aj viac železa (až dvojnásobok) a zinku. „Tehotné ženy sa často pasujú s nedostatkom týchto látok, a tak im odporúčame, aby ich užívali vo forme tabliet. Môj osobný tip? Na vylepšenie krvného obrazu si občas dopriať kvalitné hovädzie mäso,“ radí doktor Michal Uhlíř.

Železo je súčasťou hemoglobínu, zložky červených krviniek, ktorá prenáša kyslík k bunkám. Na jeho vstrebávanie pozitívne pôsobí súbežné užívanie vitamínu C. Zinok je zase stopový prvok nevyhnutný pre zdravý imunitný systém, metabolizmus cukrov, tukov, bielkovín, vitamínov a hormónov. Pomáha udržiavať nízku hladinu cholesterolu a je dôležitý pre normálny vývoj pohlavných orgánov.

Pre dobrý krvný tlak

Aj horčík je v tehotenstve nenahraditeľný, pretože umožňuje správny vývoj plodu a udržuje v rovnováhe metabolizmus matky. Tento stopový prvok zabraňuje poruchám srdcového rytmu a má žiaduci vplyv aj na vysoký krvný tlak. Priaznivo pôsobí proti svalovému napätiu (napríklad pri tzv. tvrdnutí bruška), účinkuje proti kŕčom.

A v neposlednom rade u žien, ktoré majú v tehotenstve problémy so zápchou, môže ovplyvniť pravidelnosť stolice. Vápnik je nutný pre činnosť krvného obehu a krvnú zrážavosť, podporuje správnu činnosť nervovej sústavy mamičky i dieťaťa. Znižuje tiež krvný tlak a je zásadný pre výstavbu kostry rastúceho plodu.

Pokiaľ však žena trpí alergiou na mlieko alebo ho nemá dostatok z iných zdrojov, mala by sa poradiť s lekárom a užívať vápnik v tabletkách. Blahodarne na krvný tlak pôsobia tiež omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú dôležité aj pre zdravý vývoj mozgu dieťaťa. 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma