AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Keď maminka trpí mamnéziou

Odo dňa, kedy sa vám narodilo dieťa, sa nespoznávate: ťažko hľadáte správne slová, predmety ukladáte zásadne na neobvyklé miesta a márne pátrate, čo ste to len v kúpeľni chceli…Pravdepodobne trpíte „mamnéziou“.
Keď maminka trpí mamnéziou

Zo života

Sú to stavy, keď máte pocit, že si váš mozog vyberá zaslúženú dovolenku. Nenapadne vám, že sa zelenina volá reďkovka, tak o nej hovoríte ako o tom červenom s bielym. Do krvi by ste sa s partnerom hádali, že máte ísť s bábätkom k pediatrovi túto stredu, načo ostentatívnou kontrolou diára zistíte, že ste tam mali byť už minulý piatok.

Materstvo | Psychológia a vzťahy

Ako dosiahnuť hormonálnu rovnováhu?

Na benzínke sa bezvýsledne dobývate do zaparkovaného auta a až keď si bezradne opriete čelo o okienko, vám dochádza, že tieto poťahy nepoznáte, chýba v ňom autosedačka… toto nie je vaše auto! Rovnaká farba, rovnaký typ, len to vaše stojí o kúsok ďalej!

Roztržitosť, zábudlivosť, ale i dojem, že ste ako spomalený film a všetko vám straaaašne dlho trvá, sa o slovo prihlási obvykle už počas tehotenstva, najmä v poslednom trimestri. Zvláštne je, že týmito ťažkosťami netrpia všetky nastávajúce mamičky. Zatiaľ čo niektoré s úľakom na sebe pozorujú tieto zmeny, iné suverénne pokračujú v práci, napríklad i na manažérskych postoch, a žiadna zo spomínaných trampôt sa ich netýka.

Tomu by zodpovedala teória, že podobné problémy v skutočnosti gravidné ženy nesužujú vo zvýšenej miere, skôr ide o ich subjektívne pocity, pričom inteligenčne sú fit rovnako ako pred otehotnením. Ďalší odborníci sa domnievajú, že to majú na svedomí hormóny, s ktorými si, ak ste v očakávaní, užijete až-až.

Každopádne, pokiaľ chcete pravidelne vyhadzovať zvyšky jedla z taniera do koša na bielizeň a manžela sa ustavične pýtate: „A vy ste kto?“, nie je to nič, kvôli čomu by ste sa mali znepokojovať. V tehotenstve je to obvyklý, našťastie prechodný jav, ktorý sám od seba opäť odznie.

Dieťa na mozgu

Ak vás netrápi počas gravidity, môže vás zaskočiť tesne alebo i pár týždňov po pôrode. Do hry vstupujú ďalšie faktory, majúce neblahý vplyv na vašu pozornosť a pamäť. Malé sivé bunky musia čeliť ohromnému náporu množstva nových informácií, schopností a podnetov.

Vyselektujú len tie, ktoré sú pre nich (pre vás) momentálne najdôležitejšie – teda tie, ktoré sa týkajú dieťaťa a starostlivosti o neho. Všetko ostatné nechávajú plávať. Je to ale úplne prirodzené. „Zdravá pamäť nepodstatné vypúšťa, aby nedošlo k zahlteniu,“ komentuje to Mgr. Erika Benická.

Materstvo

Keď maminka trpí mamnéziou

„Mamička sa prispôsobuje novej role a úlohám z nej vyplývajúcim.“ Nezabúdate viac než „pred dieťatkom“, len máte momentálne iné priority. Je to rovnaké, ako keď nastúpite do novej práce – tiež musíte odrazu a rýchlo vstrebať množstvo pre vás dosiaľ neznámych vecí.

Keď k tomu pripočítate nedostatok spánku, ubíjajúci stereotyp, obavy, či sa o potomka staráte správne a snahu mať za každú cenu všetko hotové, i keby vás to malo zabiť, niet divu, že po meste jazdíte s banánom na streche auta, alebo že vás rozhodí taká jednoduchá úloha ako otvoriť detskú výživu.

Našťastie i vy získate v starostlivosti o dieťa potrebnú istotu a ono sa zase naučí celú noc predriemať. Kým k tomu dôjde, máme pre vás tipy, ako si uchovať všetkých päť pokope:

Na čo nechcete zabudnúť, to si napíšte! Keď viete, že sa do diára nepozriete, aký je rok dlhý, poznamenajte si dôležitú informáciu na post-it papierik a nalepte ho na viditeľné miesto – skrinku v kúpeľni, chladničku, monitor…, aby ste ho mali na očiach. V mobile si môžete na konkrétny dátum a čas nastaviť pripomienku.

Volajte SOS! Keď meliete z posledného, zložito si spomínate, ako sa vlastne voláte a neustále sa čudujete, prečo nachádzate kľúče od bytu v umývačke na riady či v mrazničke, neostýchajte sa požiadať o pomoc partnera, rodičov, kamarátku alebo tú milú pani susedku od vedľa. Ak nemáte okolo seba nikoho blízkeho, kto by vám vo vašej situácii uľahčil, najmite si študentku na opatrovanie, pani na upratovanie, využite nákupy cez internet.

Zatiaľ čo pred pôrodom ste boli schopná súčasne triediť bielizeň do práčky, vtipne konverzovať s partnerom a ešte piecť koláč, čerstvo po príchode bábätka na svet ste rada, keď vám dôjde, čo si počať s nožom a zemiakom. Pečiatky to naozaj nie sú! Nenakladajte si toho na seba priveľa, robte len to, na čo stačíte. Návštevy sa nebudú starať, či máte kuchynské riady starostlivo vyrovnané v kredenci, ani premeriavať horu bielizne, trpezlivo čakajúcu na vyžehlenie.

Doprajte si odpočinok! Hoci vám vnútorný hlas našepkáva, že by ste mali čas, keď potomok sladko spí vo svojej postieľke, stráviť vynesením odpadkového koša, umytím vane a záchodu a preleštením všetkých okien v dome, neposlúchajte ho! Oddych je tiež dôležitý! I najkratšia chvíľka relaxácie vás postaví na nohy!

Len pre otecka

Veci, ktoré by mal každý otecko naučiť svoje deti

Odvážte sa! S dieťaťom po boku môžete vyskúšať množstvo zaujímavých činností a nikto vás kvôli tomu nebude mať za blázna: pomaľovať si tvár farbičkami, robiť bábovky na pieskovisku, predvádzať divoké kreácie, zo šalátovej uhorky vyčarovať hada a z karbonátky pavúka, naučiť sa z nafukovacieho balóniku namotať psa a zo starých ponožiek šiť roztomilé zvieratká…

Materská deformácia

Asi každá profesia zanechá na tom, kto ju vykonáva, nejaké následky. Aj materstvo, hoci nejde o zamestnanie v pravom slova zmysle, sa na vás môže podpísať. Celé dni sa venujete len potomkovi, nanajvýš sa či už v reáli, či na diskusných fórach, stýkate s ostatnými mamičkami.

Máte potom tendenciu šušlať, vyjadrovať sa v zdrobneninách, keď hovoríte o svojom dieťati, s obľubou používate plurál: my sme papkali, my sme spinkali…

Partnerovi večer, kým sa naloží do vane, skúseným hmatom prekontrolujete teplotu vody, kamarátku pošlete pred spoločnou cestou vycikať sa a na úrade sa dožadujete ceruzky slovami: nemohli by ste mi požičať niečo na písi, písi?

„To je stav, kedy ste zabudli prehodiť roly,“ vysvetľuje odborníčka na dušu a pokračuje: „Je dobré brať to s humorom. Hrdo vztýčiť hlavu a prehodiť vtip.“ Môžete tiež urobiť opatrenie, aby sa vám podobné maléry stávali čo najmenej:

Dajte šancu hobby! „Zamerajte sa viac na svoje osobné potreby,“ odporúča psychologička. „Venujte sa činnostiam, ktoré vás tešia.Výborný je šport, kreatívna tvorba alebo rozhovor s kamarátkou pri káve. Nezabúdajte aj na starostlivosť o seba, príjemná je návšteva maséra či pedikúra.“

Pokiaľ vás drví pocit, že i keby ste žili do sto rokov, nemôžete splniť všetky svoje povinnosti, vzpruží vás činnosť, pri ktorej čoskoro uvidíte výsledok. Stále dokola umývate podlahu, chystáte jedlo, napriek tomu sa vždy nájde niečo, čo zase treba utrieť, očistiť. Ale kvetiny raz presadíte z kvetináča do záhonu a sú tam!

Fungujte i bez dieťaťa! Len čo necháte raz dieťatko na starosti partnerovi, bude vám i gynekologická prehliadka pripadať ako príjemné spestrenie dňa. Spočiatku sa to asi nezaobíde bez ustavičného premýšľania, ako to asi manžel s nemluvniatkom zvládajú, niekoľkonásobného telefonického ubezpečovania, či je všetko v poriadku a udeľovania ďalších cenných rád, čo a ako.

Tiež sa môžete pristihnúť, že pri vyberaní mliečnych výrobkov nevedomky posunujete nákupný vozík sem a tam, ako by ste posúvali kočík. Keď po návrate domov skonštatujete, že si vaši blízki uspokojivo poradili, naučíte sa slobodu vychutnávať plnými dúškami!

Zdravá výživa | Životný štýl | Predškolák

Viete, čo vaše dieťa jedáva mimo domova?

Byť dospelá je príma! Choďte medzi ľudí a bavte sa s nimi!
Zaujímajte sa aj o iné veci, než sú kašičky, nové nohavičky v secondhande na námestí a uspávanky. S knihovníčkami preberte nové detektívky (hoci vám teraz na čítanie neostáva veľa času), s predavačom na trhu kvalitu jeho tovaru.

Doma nahlas komentujte, ako chystáte olovrant, úplne rovnako, ako by ste viedli kulinársky kurz. Ak sa vám nepošťastí za celý deň prehodiť pár slov s nejakým dospelým, pusťte si televízor a veďte dialóg s moderátormi na obrazovke. Skontrolujte tiež, či nie je na Skype vaša bezdetná kamarátka, bývalá spolupútnička z práce, spolužiačka. Čokoľvek, čo vás uchráni od podivnej hatlaniny, je dobré!

Kedy je to na zváženie?

Zbystrite pozornosť, keby malo v dôsledku vašej zábudlivosti či roztržitosti dôjsť ku škode na majetku, k ohrozeniu života. Napríklad necháte zapnutú žehličku a odídete prebaliť dieťa do vedľajšej miestnosti. Dáte mäso do rúry a zdriemnete si v kresle. Napúšťate si vaňu a zabuchnete za sebou zvonku dvere bytu, pričom kľúče máte vnútri.

Keď navyše nápadne pripomínate mátohu, nemáte ďaleko k plaču, nechce sa vám ráno vstať z postele, nemáte chuť čokoľvek robiť, nič vás neteší, mohli by sa o vás pokúšať aj depresie. „Samozrejme, môžete kedykoľvek zájsť k psychológovi po radu,“ zhŕňa Mgr. Erika Benická. „Počas konzultácií alebo pri pravidelných stretnutiach pracuje s vašou individualitou a rieši vašu konkrétnu situáciu.“

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma