AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Keď deťom nechutí

Znížená chuť do jedla a znížený príjem potravy sa občas vyskytne u každého dieťaťa. Sprevádza ich veľké množstvo fyzických, ale aj psychických ťažkostí. Pokiaľ sa chuť do jedla zníži len krátkodobo, nie je potrebné ju výraznejšie riešiť. Snažíme sa len zaistiť dieťaťu dostatok tekutín a kvalitných bielkovín a čo najviac mu jedlo spríjemniť. Ak však trvá nechutenstvo dlhšie než 1–2 týždne, treba hľadať a riešiť príčinu.
Keď deťom nechutí

Väčšinu akútnych ochorení sprevádza znížená chuť do jedla, spočiatku niekedy až jeho úplné odmietanie. Nechutenstvo sa môže objaviť ako prvý príznak už v inkubačnej dobe, kedy o sebe choroba ešte nedáva úplne vedieť. Je to prirodzená reakcia tela, ktoré zbiera silu na boj s infekciou a šetrí energiu, ktorú by bolo treba vydať na trávenie jedla.

Domov a rodina | Materstvo | Zdravá výživa | Batoľa | Dojča

Dieťa neustále plače, nevie si odgrgnúť a tlačí ho bruško

V tejto dobe dieťa do jedla nenútime, ale je potrebné zaistiť dostatok tekutín. Tekutiny podávame:

  • v menších dúškoch, ale často
  • vhodná je voda, bylinkové čaje alebo slabý pravý čaj, silnejšie riedené ovocné alebo zeleninové šťavy (tie však nepodávame pri žalúdočných ťažkostiach, nevoľnosti, vracaní a hnačke)
  • pozor na sladké nápoje – trávenie cukru sa pri infekcii zhoršuje, vhodné je slabo osladiť hroznovým cukrom (Glukopur) alebo medom a sladený nápoj striedať s nesladeným
  • teplotu nápojov volíme podľa príznakov – teplé pri bolestiach
    v krku a infekciách dýchacích ciest, pri žalúdočnej nevoľnosti
    alebo horúčke sú vhodnejšie chladné nápoje (nie je správne dieťaťu podávať horúce nápoje a nechávať „vypotiť“!)

Len na príjme tekutín by dieťa určite nemalo byť dlhšie než dva dni. Pokiaľ ani po dvoch dňoch nechce jesť, treba sa poradiť s lekárom a doplniť živiny ľahko prijateľnou formou (napríklad vo forme mliečnych a ovocných kokteilov, ideálne živiny doplnia nápoje typu Nutridrink).

Len čo je už dieťa schopné prijímať malé množstvo jedla, je potrebné predovšetkým zaistiť dostatok bielkovín, vitamínov a minerálnych látok. Nedostatok bielkovín spôsobuje zníženie odolnosti voči infekcii, úbytok svalov, únavu a prehlbuje nechutenstvo.

Chuť do jedla povzbudzujeme:

  • podávaním malých porcií (veľké porcie od jedla odrádzajú)
  • podávaním ľahkých jedál s dostatkom bielkovín – pokiaľ nemá dieťa hnačku, sú vhodné kyslé mliečne výrobky, chudé mäso, varené vajíčko, ryby
  • jedlo pekne upravíme, farebne skombinujeme, ozdobíme (napríklad poskladáme ovocie do obrázka a pod.)
  • koreníme iba bylinkami, nepoužívame ostré korenie
  • podávame obľúbené jedlá, ale len tie ľahko stráviteľné, bez veľkého množstva tuku a cukru
  • sladké jedlá podávame obmedzene, vhodnejšie je slabo osladiť Glukopurom alebo medom
  • v ponúkanej strave nemá chýbať tmavé pečivo (čím menšie dieťa, tým častejšie svetlé pečivo), čerstvé ovocie a zelenina, mäkko upravené prílohy
  • necháme dieťa zjesť len to, na čo má chuť, zásadne do jedla nenútime!

Odmietanie nových alebo vybraných potravín

Malé deti sú vo svojom stravovaní pomerne konzervatívne. Niektoré prirodzene viac než iné. Nie je nič divné, keď majú nedôveru k novým potravinám, u zvieracích mláďat to funguje rovnako. Na to, aby si dieťa novú potravinu obľúbilo a zaradilo do svojho jedálneho lístka, je potrebné ju ochutnať až jedenásťkrát! Nám dospelým to pritom stačí obvykle 3–4x.

Domov a rodina | Psychológia a vzťahy | Životný štýl | Predškolák | Školák

Logopédia - kedy má zmysel?

Najväčšiu nedôveru máme geneticky danú k zeleným potravinám. Obdobie väčšej ochoty skúšať nové jedlá a potraviny je do veku asi dva a pol roka a potom znovu až asi od deviatich rokov. Ako podporiť prijatie novej potraviny?

  • Novú potravinu pridáme k už obľúbenému pokrmu, najprv v malom množstve.
  • Odmietnutú potravinu znovu podáme s časovým odstupom,
    v inej kuchynskej úprave, inak dochutenú.
  • Nové potraviny podávame v čase, kedy má dieťa naozaj hlad a je v psychickej pohode.
  • U veľmi malých detí pomáha, ak ich necháme jesť svojpomocne.
  • U dojčených detí je vhodné najprv zmiešať novú potravinu s materským mliekom
  • Niektoré dojčatá majú oneskorený vývoj motoriky v ústach a trvá im dlhšie, než sú ochotné prijať inú potravu ako dojčenie – trpezlivo im potraviny ponúkame, ale dojčenie neobmedzujeme.
  • Veľmi pomáha, keď novú potravinu jeme tiež – deti sa dosť riadia príkladom.

Pokiaľ však dieťa niektorú potravinu opakovane odmieta, nenútime ho. Veď ani každý dospelý neje všetko. Nahradíme odmietanú potravinu inou, ktorá má podobné zloženie.

Tipy na zlepšenie apetítu malých stravníkov

Do jedla zásadne nenútime, „výkon“ v množstve zjedeného jedla neodmeňujeme ani netrestáme.

  • Podávame malé porcie, ľahšie sa prijímajú.
  • Jedlo pekne farebne kombinujeme, zdobíme
    do detských motívov.
  • Jedlo ponúkame častejšie v malých porciách, ale nie nepretržite.
  • Aspoň jeden a pol až dvojhodinová pauza na vytrávenie chuti do jedla
    prospeje.
  • Najmenším deťom dávame možnosť aspoň čiastočne s jedlom experimentovať – jesť prstom, lyžičkou, rukou, ochutnať z nášho taniera...
  • Jedlo by malo prebiehať vždy v pokoji – za dieťaťom v žiadnom prípade nebeháme s lyžičkou, nedívame sa na televíziu. Pokojná hudba alebo rozprávanie pri jedle sú v poriadku.
  • Obmedzíme podávanie sladkostí – poskytnú dostatok energie a zasýtia dieťa, ale nedodajú potrebné živiny, znižujú aj ochotu dieťaťa jesť jedlá s inou než sladkou chuťou.
  • Miesto bežných sladkostí je vhodné podávať sušené ovocie, zmesi nepražených a nesolených semienok a orechov (pozor u detí do troch rokov!), tvarohové dezerty, domáce zákusky s vysokým podielom ovocia, tvarohu, s prídavkom celozrnnej múky a pod.
  • Skúsime deti zapojiť do prípravy jedla – vlastné výtvory ochutnajú radšej.
  • Doprajeme dieťaťu dostatok pohybu a čerstvého vzduchu – prechádzky, rôzne pohybové hry, šport.
  • Dôležitá je psychická pohoda – podporujeme kontakt dieťaťa s vrstovníkmi a aktívnu zábavu, posilňujeme vzájomný vzťah s rodinou.
  • Pre dospelých je často jedlo spoločenským zážitkom, funguje to aj u detí – v kolektíve, kde jedia ostatní, sa aj malý nejedák často „rozje“.

Chuť do jedla zvyšujú vitamíny skupiny B – môžete ich podávať vo forme sirupov (napr. Multi-Sanostol alebo Nutrolin-B – nemýliť si s mliečnou výživou Nutrilon).

Kedy sa z nechutenstva stáva vážny problém

Pokiaľ má dieťa znížený záujem o jedlo dlhšie než dva týždne,
je určite potrebné zamyslieť sa nad príčinou. Existujú celkom prirodzené dôvody, prečo sa líši apetít jednotlivých detí, ale aj prečo chuť do jedla rastie a klesá u jedného dieťaťa v priebehu času.

Domov a rodina | Materstvo | Batoľa | Dojča | Novorodenec

Problém: vracajúci sa ekzém

Mnoho rodičov sa tak zbytočne trápi nad svojimi malými stravníkmi. Dieťa môže mať znížený záujem o jedlo napríklad po skončení obdobia rýchleho rastu, ktorý vystriedala pokojná rastová fáza. Môže byť aj momentálne príliš unavené – či už fyzicky alebo psychicky, alebo je jeho záujem práve sústredený iným smerom.

Samostatnou kapitolou je prechod dojčaťa z výlučného dojčenia na zmiešanú stravu, kedy niektorým deťom trvá dlhšie, než prijmú inú stravu ako materské mlieko z prsníka.

Ako zistíme, či je naozaj namieste robiť si starosti?

  • Najprv treba objektívne zhodnotiť výživový stav dieťaťa:
  • Došlo v poslednej dobe k úbytku váhy alebo zastaveniu rastu?  Zodpovedá hmotnosť dieťaťa jeho výške a veku?
  • Je výška dieťaťa výrazne nižšia, ako je to u vrstovníkov?
  • Objavujú sa u dieťaťa aj iné príznaky ako znížený záujem o jedlo (kožné prejavy, hnačka, zápcha, nafúknuté bruško...)?

Prospievanie dieťaťa môžeme ľahko sledovať v prílohe zdravotného preukazu dieťaťa, kde sú tzv. rastové grafy. Nikdy neposudzujeme len samotnú váhu. Na zdravotný problém ukazuje, keď sa rastová krivka začne výrazne odlišovať od doterajšieho priebehu alebo je veľmi nízko – pod 10. percentilom. Najvhodnejšie je prebrať celú situáciu s pediatrom.

Zdravotnou príčinou dlhodobého nechutenstva môže byť napríklad málokrvnosť (anémia), neznášanlivosť lepku (celiakia), ale tiež užívanie niektorých liekov, chronická nádcha, silné zväčšenie nosnej mandle alebo krčných mandlí, časté zápaly v ústach (afty, zápaly ďasien), niektoré vrodené ochorenia srdca alebo mozgu.

Pátranie po príčine býva často zdĺhavé. Preto je potrebné doplniť dieťaťu energiu a živiny inou formou, pokiaľ ich potrebu nedokáže pokryť stravou. Veľmi vhodným zdrojom živín sú výrobky tekutej enterálnej výživy (Nutridrink, Fresubin a pod.).

Poskytnú v malom množstve dostatok energie i všetkých živín, v správnom pomere a ľahko stráviteľnej forme. Môžu sa podávať už od jedného roka, ich dávkovanie by sa malo konzultovať s lekárom.

Jedlo ako boj o moc?

Odmietanie veľkého množstva potravín alebo jedla ako takého
môže mať aj prevažne psychické dôvody. Deti, najmä tie najmenšie, prirodzene testujú svoje hranice a reakcie okolia na svoje správanie. Pokiaľ je zo strany rodičov príliš veľký záujem o to, čo dieťa zje, dávajú mu tým možnosť presadiť svoju vôľu a ovládať okolie.

Riešením rozhodne nie je „boj o moc“ – nútenie, tresty alebo sľuby situáciu len zhoršia! Najlepším spôsobom, ako nenechať jedlo prerásť do veľkého problému, je začať u dospelých. Predovšetkým rodičia, ale aj ďalší členovia rodiny (najmä babičky) by sa mali snažiť pristupovať k stolu vždy v pokoji a aspoň zdanlivo nevenovať pozornosť tomu, čo dieťa zjedlo.

Pri jedle navodíme čo najpríjemnejšiu atmosféru, množstvo zjedeného jedla nijako nekomentujeme, neodmeňujeme ani netrestáme. Pokiaľ sa dieťa dožaduje našej reakcie, skúsime odviesť reč inam. Keď má problém s odmietaním jedla ľahšie psychické príčiny, mal by postupne odznievať.

V prípade, že sa situácia nezlepšuje, možno obrátiť sa na detského psychológa alebo psychiatra. S dieťaťom by sme mali prebrať tiež to, či nemá iné problémy – s vrstovníkmi, v škole, alebo trebárs spôsob vnímania konfliktov medzi rodičmi.

Domov a rodina | Materstvo | Zdravá výživa | Životný štýl | Batoľa

Ako zvládnuť jar s pelovou alergiou?

Nechutenstvo životu nebezpečné

Psychicky zdravé dieťa sa nikdy nevyhladuje k smrti. To už však, bohužiaľ, neplatí o dieťati postihnutom niektorou z nebezpečných psychiatrických chorôb, ktorým hovoríme poruchy príjmu potravy – medzi ne patria mentálna anorexia a mentálna bulímia.

Zvýšenú pozornosť náhlemu výraznému zníženiu záujmu o jedlo by mali venovať rodičia starších detí, najmä tých dospievajúcich (rizikový vek je asi od dvanásť rokov, ale problémy môžu mať i šesťročné deti). Mentálna anorexia je psychické ochorenie, pri ktorom dieťa zámerne hladuje alebo veľmi málo je a prehnane cvičí s úmyslom dosiahnuť výraznú štíhlosť.

Podobnou chorobou je mentálna bulímia, pri ktorej si choré dieťa často zámerne vyvoláva vracanie. Varovnými príznakmi porúch príjmu potravy je vyhýbanie sa spoločnému stravovaniu, výrazný záujem o vlastnú postavu, odmietanie veľkého množstva potravín kvôli ich „nezdravosti“, nosenie veľmi voľného oblečenia (snaha zakryť domnelú tučnotu a neskôr vychudnutie).

Bulímia sa prejavuje občasnými záchvatmi „vlčieho hladu“, kedy dieťa zvládne naraz vyjesť polovicu chladničky a pod. Záchvaty hladu sú sprevádzané dlhými pobytmi na toalete a častým užívaním preháňadiel.

Obe ochorenia vážne ohrozujú zdravie a život dieťaťa, ich liečba je veľmi náročná a vždy patrí do rúk lekára! Nie je možné dieťa prehovoriť ani prinútiť konanie zmeniť, pretože to nie je v jeho silách, aj ak by akokoľvek chcelo – preto sa nikdy nepokúšame riešiť tento problém iba v rodine!

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma