AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

„Ideálne je zdravo variť pre celú rodinu“

„Ideálne je zdravo variť pre celú rodinu“

Nielen o vyváženom jedálničku a „trendy“ stravovaní bez cukru, ale tiež o tom, aké dôležité je viesť deti k zdravým stravovacím návykom, sme sa porozprávali s Martinou Dvořákovou hlavnou výživovou poradkyňou KetoDiet, diétnou koučkou, blogerkou, ale v prvom rade mamou početnej rodiny.

Martina, vy sa zdravému jedlu a výžive venujete už viac ako 15 rokov. Čo ale vás osobne priviedlo k aktívnemu životnému štýlu?

Ja mám osobne veľké šťastie že, i v dobe môjho detstva ma rodičia úplne nenútene viedli k zdravému jedálničku i k športu, takže základ vidím jednoznačne tam. A ďalším veľkým impulzom pre mňa boli moje deti. Celkom prirodzene sa potom zo srdečnej záležitosti stala i pracovná profesia.

Množstvu žien sa jedálniček zmení v tehotenstve alebo tesne po pôrode. Niekedy viac a inokedy menej radikálne. Niektoré z nás sa snažia jesť zdravšie, iné sa naopak odbijú čímkoľvek, pretože nemajú dosť času na to, si svoje jedlo naplánovať. Čo by ste ako mama a zároveň výživová poradkyňa poradili našim čitateľkám? Ako si so správnymi stravovacími návykmi poradiť i v náročných dňoch?

Narodenie dieťatka predstavuje obrovskú zmenu v živote každej ženy. Tehotenstvo i pôrod samotný sú totiž záťaž fyzická, ale aj psychická. V našom tele prebieha doslova hormonálna búrka. Je preto úplne logické, že nové mamičky majú v tomto pohľade na prvom mieste potreby dieťatka a až potom myslia samy na seba. Skrátka chvíľku trvá, než si nájdeme určitý systém alebo si povieme režim. V tomto období je prioritou, aby bola mamička zdravá a pokiaľ dojčí, aby jej telo zo stravy dostávalo dostatok živín. Jedine tak môže dieťatku poskytnúť kvalitné materské mlieko a jej novorodenec bude správne prospievať. I preto by malo byť chudnutie po pôrode až druhoradé. Nemali by sme sa odbíjať nekvalitnými potravinami alebo hladovať. Môže sa to zdať zložité, ale nie je to až taká veda. Zapojme do starostlivosti o dieťatko a domácnosť i ďalších členov rodiny. Nechajte si s upratovaním alebo žehlením pomôcť od mamy, vyšlite partnera na nákup alebo si zdravé potraviny objednajte na internete. Potom budete mať čas na oddych, pripraviť si kvalitné jedlo ale tiež sa v pokoji najesť. Keď sa budeme stravovať zdravo, pravidelne a nezabudneme ani na kvalitný pitný režim, každodenný kolotoč hravo zvládneme a budeme mať i množstvo energie. Platí úplne jednoduché pravidlo „šťastná mama = šťastné dieťa“.

Martina Dvorakova-KetoDiet.jpg

Pracujete najčastejšie s klientkami, ktoré chudnú pomocou proteínovej diéty. Je možné týmto spôsobom chudnúť i v období dojčenia?

Nielen proteínovú, ale akúkoľvek inú redukčnú diétu odporúčam nasadiť až po ukončení dojčenia. Toxíny, ktoré pri rýchlejšom spaľovaní tukov v tele vznikajú, prechádzajú do materského mlieka a to žiadúce nie je. Zároveň môže diéta ovplyvniť i jeho výživové hodnoty. Môžete ale i v priebehu dojčenia upraviť svoj jedálniček, zamerať sa na kvalitné potraviny, vylúčiť z jedálneho lístka nezdravé potraviny alebo sa napríklad zbaviť “závislosti” na sladkých nápojoch. 

Často teraz počúvam o tzv. nízkosacharidovom stravovaní, ktorým môžem naviazať napríklad práve na proteínovú diétu. Je ale tento režim, keď jeme väčšie množstvo tukov a bielkovín a minimum sacharidov, vhodný aj pre dieťa.

Napriek tomu mám sama s nízkosacharidovým stravovaním veľmi pozitívne skúsenosti, osobne by som ho pre malé deti určite neodporučila. Detské telo potrebuje oveľa viac energie pre svoj vývoj a rast a sacharidy majú dôležitú úlohu pre detský mozog. Myslím si, že zdravý vyvážený jedálniček, kvalitný pitný režim a pohyb sú pre správny vývoj dieťaťa tým najlepším.

Čim ďalej viac sa stretávam s tým, že žena začne jesť zdravo, alebo sa o to snaží ale je pre ňu veľmi veľmi dôležité presvedčiť i ďalších členov rodiny. Ako teda svojich najbližších na nové stravovacie návyky nalákať?

Ideálne predsa je, keď varíme zdravo pre celú rodinu. Naše deti sledujú to, ako sa stravujeme a sme to v prvom rade my, kto vytvára ich stravovacie návyky. Nevidím preto dôvod, prečo by som si mala pre seba variť inak. U nás doma to tak funguje. Nikdy som deťom nehovorila, čo majú alebo nemajú jesť, ale pripravujem a ponúkam im také jedlá, ktoré sú zdravé a chutnajú im. Viem, že veľa rodičov má problémy s tým, že ich deti nejedia zeleninu alebo nechcú raňajkovať, ale väčšinou je to preto, že ani sami rodičia sa tak nestravujú. Rada je teda jednoduchá – robte sami to, čo chcete, aby robili vaše deti.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma