AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Diéty do tehotenstva nepatria. Dbajte na pestrú stravu

Tehotenstvo je obdobie, kedy by žena nemala mať myšlienky na nejaké redukčné diéty. Ba naopak, mala by sa zamerať na to, aby bol jej jedálniček čo najpestrejší.
Diéty do tehotenstva nepatria. Dbajte na pestrú stravu

"V čase prebiehajúceho prvého trimestra by mal byť príjem energie okolo 8000 kJ za deň, neskôr v prebiehajúcom druhom a treťom trimestri by mal byť príjem o niečo vyšší. Nie je vhodné chcieť toto množstvo znižovať preto, aby ženy príliš nepribrala, ale ani neplatí to, že by žena mala jesť za dvoch," hovorí MUDr. Jaroslav Hulvert, gynekológ a primár centra IVF Klinického centra ISCAR.

Čo by mal jedálniček obsahovať?

Do jedálnička nastávajúcich mamičiek určite patrí veľa ovocia a zeleniny, či už čerstvej alebo tepelne spracovanej. "Zelenina a ovocie okrem potrebných vitamínov a minerálov obsahujú veľa vlákniny, ktorá je prevenciou tehotenskej zápchy," dopĺňa lekár.

Vhodné sú aj ryby, biele mäso a chudé červené mäso a zabúdať by mamičky nemali ani na mliečne výrobky.

Dobré je aj dbať na to, aby bol prísun jedla pozvoľný a pravidelný. Ideálne je jesť v pravidelných 5-7 dávkach za deň.

Diéty vynechajte

Redukčné diéty, nástup na vegetariánsku stravu či vysadenie niektorých druhov potravín k tehotenstva určite nepatrí. "Zníženie prísunu niektorých látok môže ohroziť zdravie ženy i zdravý vývoj plodu. Napríklad ak žena obmedzí prísun vápnika, ktorý je napríklad v mliečnych výrobkoch, plod si ho začne čerpať z kostí ženy. Nedostatok jódu, ktorý je v morských rybách vedie k mentálnej retardácii až kreténizmu plodu, absencia červeného mäsa obsahujúceho železo spôsobuje chudokrvnosť ženy," menuje lekár.

Ak žena chce mať istotu, že na váhe nepriberá viac, ako je potrebné, mala by vynechať sladkosti, múčniky, obmedziť prílohy a sladké nápoje. "S redukciou váhy je dobré začať po pôrode či šestonedelí. Tehotenstvo rozhodne nie je obdobím, kedy by žena mala držať nejaké tukožrútske či jednostranne zamerané diéty," uzatvára lekár.

Pár rád, ako sa správne stravovať

  • Do jedálnička zaraďte veľa zeleniny a ovocia, mali by tvoriť polku hlavného jedla + desiaty
  • Jedzte veľa zelenej zeleniny - špenát, brokolicu, šaláty a podobne, obsahujú kyselinu listovú, ktorá má zásadné miesto v prevencii rázštepu neurálnej trubice, v tehotenstve sa odporúča príjem 600 mikrogramov denne
  • Obmedzte pitie sladkým nápojov, pite radšej nesladené vody a čaje
  • Dbajte na dostatočný prísun železa, jeho zdrojmi sú červené mäso, vnútornosti, špenát, brokolica, strukoviny a podobne
  • Zaraďte do jedálnička mliečne výrobky, jogurty, tvarohy, syry, sú zdrojom bielkovín a vápnika
  • Dbajte na prísun vitamínu D a jódu, sú dôležité pre správny vývoj imunity a mentálneho vývoja plodu. Oboje nájdete napríklad v morských rybách.
  • Ak patríte medzi potravinových alergikov, starostlivo kontrolujte zloženie potravín a alergénom sa vyhýbajte!

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma