AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Cvičenie popri dojčení

Vy sa pýtate, my odpovedáme.
Cvičenie popri dojčení

Otázka: Po pôrode mi ostala nadváha 7 kg. Upravila som si jedálny lístok a po šestonedelí začala s pravidelným cvičením podľa DVD Hanky Kynychovej. V súčasnosti som začala cvičiť podľa americkej cvičiteľky Jillian Michaels v intervale tri dni tréning (asi 30 minút), deň voľno a opäť tri dni, deň voľno. Mám trojmesačnú dcérku, ktorú plne dojčím.

Snažím sa, aby som dojčila po cvičení až o hodinu a pol, aby sa prípadná kyselina mliečna nedostala do mlieka. Mám však obavy, že dcérka bude mlieko odmietať. Zatiaľ s tým nemá problém, hoci niekedy pri dojčení plače. Prosím o váš názor, či je to v poriadku. Názory na cvičenie pri dojčení sa rôznia. Cvičila som pred otehotnením i počas tehotenstva, pohyb k môjmu životu neodmysliteľne patrí, tak by som sa ho nerada vzdala.

Mgr. Marcela Floriánková: Z hľadiska dojčenia je vaše cvičenie úplne
v poriadku. Aby sa obsah kyseliny mliečnej prejavil na chuti mlieka, musí byť cvičenie pomerne intenzívne. Na zníženie rizika, že sa do mlieka bude dostávať nadbytok kyseliny mliečnej, je vhodné cvičiť v pulzovej frekvencii aeróbneho pásma. Tú zistíte tak, že najprv od hodnoty 220 odčítate svoj vek.

Výsledok potom vynásobíte krát 0,5 (dostanete minimálnu pulzovú frekvenciu na spaľovanie tukov) a krát 0,6 (maximálna pulzová frekvencia na spaľovanie tukov). Počas cvičenia by ste si mali udržiavať svoj počet pulzov za minútu medzi týmito dvoma hodnotami. Merať môžete pomocou špeciálnych hodiniek alebo hrudného pásu (napr. Garmin, Polar a ďalšie).

Na dostatočné spaľovanie tukov je vhodné aeróbne pásmo pulzovej frekvencie udržať aspoň 30 minút 2x týždenne. Aby dieťatko nemalo tendenciu mlieko po cvičení odmietať, je aj veľmi dôležité dostatočne piť, a to po celý deň.
Cez deň pite hlavne vodu, ovocné a bylinkové čaje (pozor na mätu, znižuje tvorbu mlieka!), silne riedené ovocné a zeleninové šťavy (najlepšie s dužinou).

Minerálne vody pite len asi 0,5 litra denne, ale úplne sa im nevyhýbajte – potením pri pohybe strácate okrem tekutín aj minerálne látky. Veľmi vhodné je bábätko nadojčiť tesne pred cvičením a urobiť si dlhšiu pauzu po cvičení – 1 až 1,5 hodiny, ako píšete. To úplne postačí.

Pri cvičení a chudnutí po pôrode je napriek tomu jedno veľké „ale“. Spolu s odbúravaním tukového tkaniva sa vám do krvi, a tým i do mlieka, dostávajú všetky v tuku uložené toxické látky – ťažké kovy, pesticídy, hnojivá a pod. Dostávajú sa tak vo zvýšenej miere do tela bábätka, ukladajú sa v jeho tukovom tkanive a zaťažujú jeho nezrelé obličky a pečeň.

Preto je veľmi dôležité chudnúť pri dojčení len veľmi pomaly, nie viac než 0,3 kg za týždeň s tým, že sa stráži úbytok tuku. Ľahko znížiť prechod týchto látok
do mlieka pomôže vysoká konzumácia vlákniny (časť vylúčených toxínov naviaže v čreve a zníži spätné vstrebávanie).

Alebo ešte lepšie je odložiť redukciu hmotnosti až na dobu po odstavení alebo aspoň čiastočného dojčenia. Cvičiť môžete aj tak, len vydanú energiu nahradíte správne zloženou stravou a cvičenie zameriate hlavne na formovanie postavy.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma