AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Chcem späť svoje telo!

Tehotenstvo sa všeobecne považuje za idylické obdobie, kedy bábätko pekne priberá a mamičke sa rozkošne vydúva bruško. Čo sa však stane, keď priberiete polovicu svojej váhy? Túto nepríjemnú epizódu som si prežila na vlastnej koži...
Chcem späť svoje telo!

Áno, aj moje tehotenstvo sa spočiatku podobalo čítankovej idyle. S manželom sme permanentne pozorovali zväčšujúce sa bruško a plánovali, čo všetko budeme s bábätkom robiť... V skrini sa objavilo prvých pár miniatúrnych oblečkov na vysnívané dievčatko a my sme sa pomaly začali pripravovať na novú rolu. V šiestom mesiaci sa to celé nejako zvrtlo.

A stačil k tomu jediný krôčik: ten na váhu. Keď sa na displeji objavilo plus trinásť kíl od začiatku tehotenstva, obliala ma horúčava. Hneď na druhý deň som túto nepríjemnú situáciu konzultovala so svojím gynekológom. „No, si jednoducho tučná,“ povedal mi náš rodinný známy a jedným dychom mi odporučil, aby som jedlo ihneď obmedzila.

A hladovala (áno, presne toto slovo použil), lebo budem v deviatom mesiaci vyzerať ako guľa. S rozpakmi som opustila ordináciu a pre istotu sa vnútila na diabetológiu, kde sa moje podozrenie na tehotenskú cukrovku, pri ktorej sa veľmi priberá, vyvrátilo. Moje telo jednoducho chcelo tučnieť.

Stačilo, aby som sa nadýchla, a mala som hneď o kilo viac. Tak toto je tá idyla?! Mojím úborom sa stali legíny veľkosti L. Tie jediné totiž prijali moje stále sa zväčšujúce stehná. Keď sa priblížila sezóna vianočných večierkov, zo všetkých som sa ospravedlnila. Nechcela som, aby ma takto ktokoľvek videl.

Na Facebook som za deväť mesiacov, na rozdiel od iných matiek, nedala ani jednu svoju fotku. Kričala by totiž: Si tučná! Keby som zjedla všetko, na čo som mala chuť, pravdepodobne by som musela vybúrať vchodové dvere do našej spálne. Ručička váhy sa v deň pôrodu zastavila na čísle 90. Ešte pred deviatimi mesiacmi bola na peknej šesťdesiatke, to znamená, že som pribrala polovicu svojej doterajšej váhy... Chcelo sa mi umrieť.

Z môjho kedysi súmerného tela sa stalo akvárium, v ktorom sa vznášalo jedno dvojkilové mini dieťatko a hora tuku. Dodnes mi to pripomína fotka z pôrodnej sály, kde vyzerám, ako že som zjedla manžela a pôrodníka k tomu...

Popôrodný reštart...

Keď som týždeň po pôrode prišla o prvých desať kíl, jasala som od šťastia. „Tak predsa len to pôjde dolu,“ výskala som. Ďalšie týždne to už, bohužiaľ, také terno nebolo. Váha sa jeden týždeň pohla o pol kila dolu, ďalší o pol kila hore.

„Ale mňa nedobehne,“ hovorila som si, zatiaľ čo som do výstrihu pchala svoje nové prsia číslo šesť (zbohom 75B). Keď som za ďalšie dva mesiace schudla ďalšie pol kilo, rozhodla som sa, že nie je čas na hrdinstvo, a začala pátrať na internete, komu zverím svoje kilá. Zo všetkého najskôr som sa pozerala po komplexných programoch, ktoré dokážu robiť zázraky.

Nie že by som na ne mala, ale zaujímalo ma, čo znamená chudnúť ako VIP. Okrem vstupnej konzultácie, vyšetrenia krvi, zostavenia jedálneho lístka, cvičebného plánu, lekcie s trénerom alebo sedenia s psychológom to znamená zhruba 1000 euro. Čo sa mi naozaj páčilo, bol program ma chudnutie Metabolic balance, čo bol desaťdňový redukčný program formou pobytu.

Program vychádza z laboratórnej analýzy krvi a okrem konzultácie s nutričným terapeutom, trénerom a kuchárom zahŕňa i lekciu s vizážistkou. Desaťdňové znovuzrodenie. Začína mi byť ľúto, že som si nepodala loto, a obraciam sa na centrum Wellnessia, ktoré sprevádza klientov na ceste k zdraviu cez jedlo a tiež sú expertmi na zdravé chudnutie.

Jeho spoluzakladateľka Monika Divišová so svojím tímom napísala knihu Zdravé chudnutie po pôrode. Ich komplexné redukčné programy začínajú na cca 250 eur za mesiac (niečo som si pred pôrodom, našťastie, stihla našetriť) a okrem vstupnej konzultácie, kde sa zisťuje, čo a ako jete, zdravotné dispozície, životný štýl a vašu motiváciu k chudnutiu, ponúka, samozrejme, individuálny redukčný plán s jedálnym lístkom, konzultácie a on-line podporu dvadsaťštyri hodín denne.

Čo sa niekomu, kto schudol pol kila za dva mesiace, náramne hodí. „Každé telo pracuje inak a každé sa na tehotenstvo pripravuje podľa svojho vlastného programu.

Pokiaľ je žena pred otehotnením v dobrej kondícii, má vyčistený a posilnený organizmus, netrpí nadváhou a je zvyknutá na pravidelný pohyb, väčšinou toľko nenaberie. Potom tu hrá, samozrejme, rolu genetika i stravovacie a životné návyky,“ vysvetľuje Monika Divišová.

Oh, moja Katrin

Ja som sa rozhodla schudnúť s výživovou poradkyňou Katarínou Literákovou, ktorá sa v poslednej dobe špecializuje hlavne na koučovanie žien na materskej dovolenke a top manažérov. Na prvý pohľad má táto skupina pramálo spoločné, ale niečo predsa len: akútny nedostatok času. Túto skupinu klientov Katka koučuje cez telefón alebo cez Skype, a to obvykle hodinu týždenne plus konzultácie e-mailom alebo SMS správou. Jednoducho, ideál.

Keď som Katke vyrozprávala svoje jedálne zvyklosti (sušienky na raňajky a desiatu, bagetu so šunkou na obed a cestoviny na večeru), v duchu som si hovorila: „Tak teraz sa ukáž.“ V zdravej výžive sa nevyžívam a príchod dieťatka ma pripravil o všetok čas i nervy, takže si trúfam tvrdiť, že nepredstavujem žiadneho klienta snov.

Množstvo vecí mi nechutí, variť neviem, ale mám obrovskú motiváciu: chcem späť svoje pôvodné telo s parametrami okolo šesťdesiat kíl. Na tú tučnú pani v zrkadle už sa skutočne nemôžem pozerať!

„Všeobecne platí, že ak ste v strese, telu sa nechce púšťať tuky, ktoré vás pred negatívnymi následkami preťaženia vlastne chránia a tlmia ich. Preto pri redukcii váhy nemám rada zákazy a príkazy. Radšej používam cestu motivácie, ochutnávania, skúšania, praktických tipov a hlavne žiadne hladovanie, ale veľa zdravých dobrôt,“ podotýka nutričná špecialistka.

Už pri úvodnej konzultácii sme teda urobili čiastkové zmeny. Raňajky vymenili za ovsené vločky s hrsťou orieškov, škorice, lyžičkou kokosového oleja a agávového sirupu (a kakaa, čo však Katka netuší) a desiatu sa rozhodli nahradiť zdravším variantom.

Keďže nevarím a ani nejem mliečne produkty, zvolili sme ako náhradný variant nutričný proteínový kokteil v prášku, ktorý chutí po vanilke, a keď ho zmiešate s ryžovým mliekom, prihodíte hrsť orechov, chia semienok a banán alebo jahody, na tortu si ani nespomeniete. Obligátnu bagetu sme potom vymenili za mäso s prílohou (zemiaky, ryža) a zeleninou alebo polievkou.

Skrátka a dobre som sa vrátila späť k teplým obedom, na ktoré som bola zvyknutá z práce a ktoré išli pri zhone okolo bábätka z kola von ako prvé. Na večeru som sa naučila jesť mäso so zeleninou alebo omeletu z troch vajec so zeleninou, poctivou šunkou a malým zeleninovým šalátom a po večeri sa rozmaznala jedným kúskom čokolády s vysokým obsahom kakaa (min. 75 %).

Život sa pomaly začal vracať do starých koľají. Prestala som sa klamať a spadol zo mňa všetok stres. Vďaka odporúčanému jedálnemu lístku som si nastavila mantinely, v ktorých som sa mohla pohybovať, a nemusela riešiť, čo, preboha, budem zase jesť. Keď som sa po týždni postavila na váhu a mala o kilo a pol menej, skákala som od radosti.

Vážne! Moja vôľa ešte viac nabrala na sile a ja som pomaly v diaľke videla svoju pôvodnú postavu v plavkách. Konzultácie sa opakovali každý týždeň. Spoločne sme sa najprv zamerali na uplynulý týždeň, kedy sme analyzovali, čo a prečo som zjedla, ako veľmi som sa hýbala (priemerne 5,5 km chôdze denne s kočíkom), a načali novú kapitolu môjho života.

„S kočíkom choďte pravidelne von a vyhnite sa veľmi kalorickým potravinám, vaša váha tak pôjde prirodzene dolu. Kvôli tomu, že dojčíte, nemôžete uvažovať o nejakej prísnej redukčnej diéte. Nastavte si reálne ciele. Deväť mesiacov ste priberali, za ďalších deväť mesiacov budete na váhe ako pred otehotnením,“ radí Monika Divišová.

Za všetkým hľadaj ženu

Katka ma presvedčila, aby som si kúpila mixér, v ktorom som si robila proteínové kokteily a ovocné a zeleninové smoothie, a dokonca sa jej podarilo donútiť ma variť. Začala som navštevovať farmárske trhy, kde som kupovala čerstvú zeleninu a bylinky, a v obchodoch so zdravou výživou som bola ako doma.

Naučila som sa vyberať kvalitnejšie potraviny: biele pečivo vymenila za celozrnné, sladkosti som prestala kupovať úplne a učím sa vyrábať sladké dobroty zo surovín, ktoré môjmu telu robia dobre. Pochopila som, že aby moje telo chudlo, nesmie trpieť hladom, alebo musí mať dostatok živín.

Až potom sa môže samo regenerovať po pôrode i redukovať tuky. Každý ďalší týždeň išlo kilo dolu. Bolo mi jasné, že sme s Katkou na správnej ceste. Neznie to extra zložito, chudnutie predsa nie je žiadna veda. Ale dokázala by som to bez nej? Ani omylom.

Bez nej by som si stále dokola servírovala cestoviny, bagety a sušienky a plakala pri pohľade na váhu. To ona ma naučila, ako sa o seba starať. A tiež to, že síce mám bábätko, ale aby som mu bola dobrou mamou, musím stále myslieť aj na seba. 

Zvládnete to sama? Metódy na doma

Sebakoučing

ČO TO JE?

Jednoduchý bezplatný internetový program známeho chudnúceho klubu STOB. Do svojho virtuálneho profilu si zadávate, čo ste zjedli, vypili a akú fyzickú aktivitu ste počas dňa absolvovali. Program všetko vyhodnotí a odporučí zmeny.

VERDIKT:

„Zadávanie potravín do programu ma nebaví. Sebakoučing sa hodí pre ľudí, ktorí nad sebou nepotrebujú bič.“

Nike Training Club (www.nike.com)

ČO TO JE?

Aplikácia NTC do mobilov alebo tabletov je tohto roku hitom číslo jeden. Ponúka programy na chudnutie i vyrysovanie alebo získanie sily a rôzne stupne náročnosti.

VERDIKT:

„Aplikáciu som si poctivo stiahla, ale to bolo všetko. Nie som asi dostatočne mladá ani in, aby som cvičila s mobilom. Miesto toho som si pustila starú dobrú Nike + Running, teda obľúbenú bežeckú aplikáciu, ktorú používam na behanie, resp. chodenie s kočíkom.“

Jillian Michaels: 30 Day Shred (www.jillianmichaels.com)

ČO TO JE?

Videá na chudnutie cvičiteľskej hviezdy posledných rokov. Intenzívny tridsaťminútový tréning, ktorý už za 30 dní prinesie výsledky.

VERDIKT:

„Masaker! Slovo intenzívny týmto programom dostáva celkom nový rozmer. Cvičenie sa mi páči, hoci ho asi nebudem cvičiť každý deň.“ 

Čo na chudnutie potrebujete?

ČAS

S narodením dieťaťa sa vaše potreby automaticky dostávajú na druhú koľaj, ale pokiaľ chcete niečo dosiahnuť, musíte myslieť na seba. Už preto, aby ste mohli byť svojmu dieťaťu dobrou mamou. Čas venovaný príprave jedla alebo jeho konzumácii si nenechajte nikým vziať. Bez toho to nepôjde.

KOUČA

Rady od kamarátky, ktorej sa osvedčila diéta z časopisu, sú síce super, ale pokiaľ chcete kilogramy nabrané v tehotenstve skutočne natrvalo zhodiť, bez odborníka to nepôjde. Nielenže vezme do úvahy váš zdravotný stav a jedálne a sociálne zvyklosti, ale vyhotoví vám celkom na mieru konkrétny plán, ktorý bude fungovať.

VÔĽU

Áno, tiež by som si rada dala veterník alebo tatranku, ale ešte radšej by som sa v lete zobliekla do plaviek bez mindrákov. A to dosiahnem len tým, že budem chcieť. Chcete tiež? Alebo si dáte tatranku...?

PENIAZE

Kúpiť suroviny na zdravý obed je určite drahšie ako kúpiť
dva rožky, ktoré v pokluse zjete. Skúste tiež rozhodiť siete a ovocie, zeleninu a vajíčka obstarávať u príbuzných na vidieku alebo si aspoň nájsť svojho farmára. Kvalitné potraviny predstavujú skvelú investíciu do vášho zdravia a pomôžu predísť mnohým civilizačným chorobám. 

Ako športovať nielen po pôrode

Michal Kollert, trenér z Fitness 2 You

Ide šport a tehotenstvo dohromady?

Pokiaľ ste zvyknutá cvičiť a ste v dobrej fyzickej kondícii, s pohybom určite neprestávajte. Stačí sa vyhnúť cvikom náročným na stabilitu a dynamiku (tvrdé dopady a otrasy nie sú pre plod vhodné), ďalej treba vyradiť cvičenie na Power Plate. Prechádzky, ľahké kontrolované posilňovanie, to je absolútne v poriadku. S mnohými klientkami sme cvičili až do ôsmeho mesiaca tehotenstva.

Kedy s pohybom začať po pôrode?

Všeobecne by som po pôrode radil cvičiť až po šestonedelí, ale je žiaduce začať s dychovými cvičeniami a ľahkými cvikmi na posilnenie panvového dna už pár týždňov po pôrode. Na tieto vnútorné štruktúry sa treba zamerať v prvom rade.

Mohla by som prílišným cvičením zastaviť laktáciu?

K tejto situácii by mohlo dôjsť, keď bude mamička robiť dve chyby: po prvé, nebude dostatočne a kvalitne jesť, po druhé, bude to preháňať s tréningom. Teda žena na prísnej diéte, v extrémnej fyzickej záťaži a stresovom prostredí. Pravdaže, pri zdravej miere pohybu, cvičenia a stravovania by malo byť všetko v poriadku. Treba však svoje telo poslúchať 

 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma