AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Autosedačka nie je na parádu

Vedeli ste, že pri rýchlosti obyčajných 30 km/h môže pri náraze ľahko dôjsť k smrteľnému zraneniu? Preto aj keď idete len na krátku vzdialenosť, nepodceňujte riziká a pripútajte seba i svojho potomka! Nikdy neviete, kto sedí za volantom oproti idúceho auta.
Autosedačka nie je na parádu

Pokiaľ máte deti, isto viete, že je u nás používanie autosedačiek povinné na všetkých typoch komunikácií. Podľa predpisov je predpisov je prevoz v zodpovedajúcom zádržnom systéme nutný u všetkých detí menších ako 150 cm, vyššie dieťa sa pripútava bezpečnostným pásom.

Domov a rodina | Materstvo | Zdravá výživa | Batoľa | Dojča

Ako možno podporiť laktáciu

Ale akú autosedačku zvoliť, keď ich je na trhu také veľké množstvo? Pátrajte po referenciách. Vyberajte len medzi kvalitnými výrobkami schváleného typu s homologáciou, ktoré zabezpečujú správnu polohu a uchytenie dieťaťa.

Pokiaľ si výberom nie ste istá, môžete sa inšpirovať výsledkami nezávislých testov detských autosedačiek, ktoré každoročne robí napr. nemecká motoristická organizácia ADAC, prípadne nemecká spotrebiteľská rada Stiftung Warentest, ktorá spravuje a robí testy menom medzinárodnej organizácie ICRT.

Za Slovenskú republiku je vhodné spomenúť ešte občianske združenie spotrebiteľov dTEST, ktoré sa tak isto zaoberá nezávislým hodnotením detských autosedačiek. Pri výbere zohľadnite tiež praktické hľadisko, ako je možnosť pripevnenia prvej detskej autosedačky na kočík. Ale pozor, nie všetky typy sú kompatibilné so všetkými konštrukciami detských kočíkov.

Aj napriek použitiu špeciálnych pomocných adaptérov na uchytenie nemusí byť vami vybraný kočík v súlade s danou autosedačkou. Preto si vždy pred samotnou kúpou oboch nevyhnutných doplnkov túto informáciu radšej overte.

Dôležité poučky

Dodržujte pravidlo, že sedačka sa kupuje vždy za prítomnosti dieťaťa, a to nielen kvôli správnej veľkosti, ale aj preto, aby sa v nej váš potomok tiež dobre cítil. Predsa len nebude tak zlostiť, keď bude mať počas jazdy pohodlie. Pri inštalácii autosedačky do vozidla postupujte presne podľa priloženého návodu, ktorý si radšej schovajte aj na ďalšie použitie.

Dôležité je, aby celková manipulácia so sedačkou bola ľahká, rýchla
a spoľahlivá. Ubezpečte sa, že sedačka je dôkladne upevnená a takmer sa s ňou nedá pohnúť. Na správne ukotvenie bol výrobcami automobilov vyvinutý špeciálny upevňovací systém ISOFIX, ktorým je dnes vybavená už prevažná väčšina nových automobilov.

Do budúcnosti by sa vybavenie kovovými úchytmi pripevnenými za sedačkami dokonca malo stať povinnosťou. Obrovskou výhodou systému ISOFIX je
skutočnosť, že montážne chyby sú vylúčené a sedačka je pevne pripútaná ku karosérii.

Ďalšou dôležitou zásadou je, že dieťa sa v autosedačke nikdy nepreváža na sedadle vybavenom airbagom, prípadne je nutné airbag deaktivovať (potrebné informácie nájdete nielen v návode na obsluhu auta, ale tiež priamo v interiéri vozidla, kde býva umiestnená nálepka s krátkym návodom, napríklad na prístrojovej doske). Vlastnú jazdu potom štýlom a rýchlosťou prispôsobte tomu, že prevážate malých pasažierov.

Domov a rodina | Materstvo | Psychológia a vzťahy | Zábava | Zdravá výživa

Kto je tu tehotný?

Nikdy nepripusťte (ani na krátku vzdialenosť), aby dieťa sedelo dospelému na kolenách! Pri prípadnej dopravnej nehode sú následky detských úrazov tragické. A nespoliehajte sa na to, že dieťa udržíte, pretože v prípade nárazu sú sily a preťaženie obrovské. Aj pri pripútaní dospelej osoby a dieťaťa jedným pásom sú v prípade nehody následky vždy fatálne.

Z druhej ruky

V rámci úspor rodinných financií je bežnou praxou, že rodičia zháňajú autosedačku z druhej ruky. To je v poriadku, len je potrebné dodržať niekoľko pravidiel. Keď kupujete použitú sedačku, uistite sa, že nevykazuje mechanické poškodenie a že je plne funkčná. Hlavným kritériom pri výbere vhodného typu je hmotnosť a výška ratolesti (nesmie prerastať).

Autosedačka musí byť zároveň technicky a tvarovo vhodná do vášho auta. Skontrolujte skúšobnú značku, podľa ktorej ľahko poznáte, komu je určená. Na štítku nájdete meno výrobcu a produktu a tiež váhový rozsah použitia. Označenie Universal znamená, že je vhodná do všetkých typov áut.

Kam s ním?

A aké miesto sa všeobecne považuje za najbezpečnejšie na prepravu? Je
to na zadnom sedadle za miestom predného spolujazdca. Výberom
tohto miesta možno predísť až 60 % následkov na zdraví v prípade dopravnej nehody. Keď dieťa podrastie (do veku 5–6 rokov), používajú sa anatomické sedačky s vlastnými bezpečnostnými pásmi. Platí zásada, že pás nesmie byť vedený pod pažami alebo cez brucho.

Hoci je váš potomok temperamentný, nikdy mu nedovoľte stáť počas jazdy medzi prednými sedadlami. Následkom prípadného brzdenia by totiž mohlo byť jeho vymrštenie proti čelnému sklu. Dávajte si tiež pozor na nezabezpečené predmety pod zadným sklom, ktoré môžu spôsobiť vážne zranenia.

Domov a rodina | Materstvo | Pôrod | Tehotenstvo

Pôrod: bojím sa!

Typy autosedačiek

Skupina 0+ pre deti od 0 do 13 kg:

Dojčatá sa musia prepravovať vo vajíčku (škrupinke), ktoré umožňuje transport pololežiačky. Autosedačka sa upevňuje v polohe proti smeru jazdy na zadné sedadlo. Pokiaľ dieťa dosiahne maximum váhy pre vajíčko, alebo keď je vrchol jeho hlavy vyšší než horná časť sedačky, je čas na nákup nového typu
z ďalšej váhovej kategórie.

Skupina I pre 9–18 kg (asi 1–4,5 roka):

Deti by už mali vedieť samy sedieť, ale spočiatku potrebujú oporu do všetkých strán. V tejto kategórii si už môžete vybrať z niekoľkých typov autosedačiek (systém upevnenia proti smeru jazdy, systém so záchytným telesom, systém nohavicových trakov, trojbodový pásový systém bez vlastného popruhového systému).

Skupina II pre 15–25 kg (asi 3,5–7 rokov):

V tejto kategórii máte opäť možnosť voľby medzi niekoľkými typmi sedačkového pripútania. Vybrať si môžete buď systémy so zádržným telesom, keď dieťa sedí na normálnom sedadle a zádržné teleso je umiestnené cez nohy dieťaťa, alebo zádržné systémy
so zvýšeným sedením.

Skupina III pre 22–36 kg (od 6 rokov do výšky 150 cm):

V tomto veku už sa nepoužívajú klasické autosedačky, ale tzv. zvýšené sedlá, ktoré umožňujú, aby bol popruh pásu pre dospelých v správnej pozícii (pásy by mali viesť cez panvu a rameno).

V testoch z jesene 2013 neobstáli tieto autosedačky

Dvojica sedačiek zvučnej značky Römer, ktorá v predchádzajúcich testoch pravidelne vyhrávala, tentoraz dvojnásobne sklamala. Typ Max Fix bol potiahnutý látkou s materiálmi, ktoré sú zdraviu nebezpečné. Model Xtensafix ohrozil život dieťaťa pripútaného pásom auta.

Neobstála ani malá kolísková sedačka Nania Baby Ride. Pri bočnom nárazovom teste neudržala dieťa v sedačke a to hlavou narazilo do dverí auta.
Ďalším veľkým nepríjemným prekvapením bol výsledok sedačky Axkid Kidzofix zo Švédska. Pri čelnom nárazovom teste sa odtrhla z isofixových úchytov
a vyletela aj s figurínou dieťaťa zo sedadla.

Zdroj: auto.sme.sk

 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma