AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Anglicky už za dva týždne. Lingvistka prezrádza, prečo to u každého nemusí fungovať

Počuli ste už o prípadoch, keď sa dospelí ľudia prihlásili na jazykový kurz a od lektora požadovali, aby ich naučil v priebehu dvoch týždňov či pár mesiacov perfektne po anglicky, pretože sa to vraj tak rýchlo dá? Veď na weboch sa to len tak hemží zaručenými receptmi o tom, ako sa to dá zvládnuť v pohodlí domova bez cudzej pomoci. Aj na mnohých knihách si môžete všimnúť slogany typu Anglicky za dva týždne! a podobne. Ako to teda je s učením angličtiny a navyše pri deťoch? To, či sa dokážu naučiť po anglicky popri zvládnutí svojho materinského jazyka, prezrádza slovenská jazykovedkyňa a expertka v oblasti jazykového vzdelávania detí a mládeže Katalin Deák:
Anglicky už za dva týždne. Lingvistka prezrádza, prečo to u každého nemusí fungovať

Nielen v prípade detí je potrebné jazyk najskôr počúvať, porozumieť mu a až potom začať rozprávať. Chybou pri učení cudzieho jazyka je bifľovanie slovíčok – na jeho aktívne počúvanie tak nemáme čas. A to ani nehovoríme o rozprávaní. Preto je dôležitý pravidelný kontakt s angličtinou, pričom má byť kontinuálny a neustále motivujúci. Na učenie nie sme nikdy príliš mladí, ani príliš starí. Pre dieťa je však práve učenie každodennou a najprirodzenejšou súčasťou života už od jeho narodenia – od učenia sa chodiť, usmievať sa, jesť, spoznávať farby, ale aj rozprávať.

Angličtina od detstva = úspech v budúcnosti

Ak dieťa získava kontakt s druhým jazykom prirodzeným spôsobom, podobne ako sa učí svoj materinský jazyk, nie je dôvod to odkladať. Najprv počúva, vníma a snaží sa pochopiť. Až potom, keď je už vhodný čas, je pozitívne motivované k tomu, aby začalo postupne hovoriť a zapájať sa do aktivít v danom jazyku. Osvojuje si slová a frázy aj v cudzej reči pomocou jednoduchých a zábavných pesničiek, riekaniek, básničiek či obrázkov. Dieťa, ktoré všetko veľmi citlivo vníma, však tento priestor dostane pri učení sa cudzieho jazyka metódou Helen Doron English.

Anglicky za 2 tyzdne2_Foto %40Helen Doron Slovakia.jpg

Vďaka tomuto prístupu, ktorý je založený na zákonitostiach vnímania a učenia pre daný vek, nemá dieťa pocit povinnosti, ani nie je nijakým spôsobom ochudobnené o dokonalé poznanie materinského jazyka. Cudzí jazyk sa učí na v krúžku spolu s malou skupinkou svojich vrstovníkov, materinský jazyk zasa doma. Týmto spôsobom dieťa získava pestrú slovnú zásobu v anglickom jazyku a výskumy potvrdzujú, že verbálna inteligencia detí, ktoré rozumejú aj inému jazyku popri materinskom, je podstatne vyššia.

Pozitívne reakcie rodičov sú pre dieťa tou najsilnejšou motiváciou

V predškolskom veku je však sebahodnotenie dieťaťa závislé od druhých, keďže ono samo ešte nie je schopné skutočnej sebareflexie a sebahodnotenia. Rozvíjanie sebavedomia dieťaťa je preto výrazne podporované alebo aj naopak, deformované, autoritami, ktorými sú rodičia či vyučujúci.

Úspech metódy Helen Doron English spočíva práve v jej pridanej hodnote, ktorou je pozitívna a veľmi silná motivácia – spätná väzba vyučujúceho a najmä rodiča. Pozitívnou reakciou je dieťa motivované k ďalšiemu výkonu: k rozprávaniu, pozornému počúvaniu, k interakcii s druhými a k zapájaniu sa do ďalších aktivít. Dieťa tak získava pocit úspechu. Vie, aké to je cítiť sa úspešný a aj tento pocit úspechu samotný je pre dieťa motiváciou.

Často premýšľame, aké voľnočasové aktivity by boli pre naše dieťa vhodné. Jednoznačne medzi ne patrí šport ako súčasť zdravého životného štýlu a rozvoj motorických schopností. Tiež nejaký umelecký krúžok, ktorý prispieva k rozvoju kreativity dieťaťa. Prečo medzi ne nezaradiť aj hravú výučbu cudzej reči a neuľahčiť tak svojmu dieťaťu jej učenie, ktoré preň bude o pár rokov tak či tak povinné – nielen v škole, ale aj v práci, no o pár rokov to už tak jednoducho nepôjde?

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma