AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Ako zatočiť s kvasinkami? Jedlom!

Diéta nie je len symbolom chudnutia a krásy. Správne zostavený jedálny lístok môže doslova ovplyvniť naše zdravie. Zvlášť v tehotenstve a po pôrode, kedy si naše telo robí, čo chce.
Ako zatočiť s kvasinkami? Jedlom!

Kvasinková infekcia – nám ženám je najznámejšia tá, ktorej následkom je výtok a svrbenie – je spôsobená premnožením huby Candida. Ak je mikroflóra v rovnováhe, nie je huba pre ľudský organizmus nebezpečná. Len čo
sa však pomnoží, začína byť pre svojho hostiteľa nepríjemná.

K tomu jej stačí málo: iba teplo, vlhko a potrava. Najviac si pochutnáva na cukre, čo asi nepoteší všetky milovníčky tort, čokolády a ďalších sladkostí. Práve preto je potrebné nastaviť komplexnú a väčšinou tiež dlhodobú liečbu.

Tá okrem antimykotických liekov zahŕňa i neoddeliteľnú súčasť, a síce úpravu stravy a nastavenie tzv. protikvasinkovej diéty. „Ženám, ktoré opakovane trápia mykotické infekcie, sa odporúča diéta. Pokiaľ ju žena poctivo dodržuje, mala by sa frekvencia zápalov výrazne znížiť, niektoré ženy sú celkom bez ťažkostí,“ hovorí gynekologička Radka Gregorová.

Jej tvrdenie dokladajú aj príbehy našich čitateliek: „Nikdy som na mykózy netrpela. Bohužiaľ v tehotenstve, zhruba od štvrtého mesiaca, sa to zmenilo a ja som sa zápalu nemohla zbaviť. Neuspokojila som sa s tvrdením gynekológa, že to tak v tehotenstve jednoducho je a že mám zaťať zuby a vydržať do pôrodu. Naopak som zistila, že proti kvasinkám sa dá bojovať i správne zvolenou stravou.

A naozaj to fungovalo, nastavila som si protikvasinkovú diétu a po dvoch týždňoch som mala pokoj,“ hovorí mamička Lenka. Svoje k tomu pridáva i čitateľka Jarka: „Len vďaka špeciálne upravenému jedálnemu lístku som sa zbavila opakovaných mykóz.

Kvôli svojim problémom som sa vôbec necítila dobre a neustále behanie po doktoroch a branie liekov ma skôr unavovalo. Vo finále ma potom mrzelo, že mi to žiadny doktor, a to ich bolo naozaj veľa, vlastne neodporučil.“

Ako taká „diéta“ vyzerá?

Slovo diéta neberte príliš doslova. Ide skôr o štýl stravovania a rozhodne nie
je jeho účelom schudnúť. Naopak, ak sa objaví veľký úbytok váhy, potom môže ísť o nesprávne zostavený a energeticky nevyvážený jedálny lístok.

Navyše odborníci varujú, že „príliš hladné kvasinky“ môžu preniknúť do krvi a začať si hľadať potravu inde. „Žena by mala najmä výrazne obmedziť cukry, bielu múku, droždie a alkohol. Cukry však nie sú len v sladkostiach, ale aj v ovocí. Uprednostňovať by sa preto malo kyslejšie ovocie, tmavé celozrnné pečivo, zelenina (nekonzervovaná) a jogurty so živými kultúrami,“ vysvetľuje lekárka.

Aby bola diéta účinná, je nutné dodržiavať ju aspoň tri mesiace. Môže sa však stať, že sa kvasinky po návrate k starému štýlu stravovania opäť prihlásia. 

Zahubte ich natrvalo

S úpravou jedálneho lístka tiež súvisí zmena životného štýlu. Kvasinky majú záľubu v teplom a vlhkom prostredí, kam sa nedostane priveľa vzduchu. Obmedzte preto nosenie tesných a nepriedušných nohavičiek a už vôbec neostávajte dlhšiu dobu v mokrých plavkách.

„Diéta je len jedným z mnohých odporúčaní, ktorá by žena mala dodržiavať, aby minimalizovala výskyt gynekologických zápalov. Okrem nej je nutné dodržiavať určité hygienické zásady, nosiť priedušnú bielizeň a pod. V podstate ide nielen o zmenu stravy, ale celkového životného štýlu,“ dodáva nakoniec doktorka Gregorová.

Zároveň pre vás máme aj záverečnú radu: vydržte! Vzhľadom na to, že cukor je silne návyková látka, môžu vás po jeho obmedzení trápiť naozaj veľké chute na sladké. Nevzdávajte to a uvidíte, že čoskoro i samotné chute pominú a kvasinky konečne zahynú.

Zostavte si dômyselný plán

Prvých 14 dní: V týchto dňoch najčastejšie prebieha liečba antimykotickými liekmi. V tomto čase je dôležité nasadiť veľmi prísnu diétu. Strava by sa mala skladať prevažne zo zeleniny, bieleho mäsa a rýb a kyslých mliečnych výrobkov.

Základom jedálneho lístka by sa mali stať zeleninové šaláty a ďalej sa tiež hodia všetky druhy kapusty, cesnak, cibuľa, chren, brokolica, zeler, cuketa, mrkva, repa, fazuľa, kaleráb, baklažán, uhorky, papriky, paradajky, reďkovky, špenát a ďalšie. Môžete si dopriať huby, ale napríklad so zemiakmi sa miernite. Ráno si doprajte aj prírodné biele jogurty so živými kultúrami, cmar, kefír alebo tvaroh a syry (okrem plesňových).

Nasledujúcich 14 dní až mesiac: Prichádza uvoľnenie a do vyššie spomínaného jedálneho lístka sa môže postupne zaraďovať ovocie, hlavne to kyslejšie, teda citrusy, kivi, egreš, čučoriedky, ananás, limetky, nektárinky, kyslé jablká alebo hrušky.

Občas si môžete dať pohánku, pšeno alebo celozrnné pečivo či cestoviny. Namiesto sladkostí využívajte na maškrtenie oriešky, tekvicové, sezamové alebo slnečnicové semienka. Jedlá koreňte predovšetkým bylinkami a zabudnite na umelé dochucovadlá.

Zo strukovín patrí do jedálneho lístka šošovica, fazuľa, hrach, hrášok a cícer. Výnimočne sa môže sladiť javorovým sirupom alebo melasou. Celý proces liečby je potom potrebné podporiť pitným režimom, ktorý účinne pomáha odplavovať nechcené látky z organizmu.

Čo nejesť: Z jedálneho lístka rozhodne vylúčte cukor, biele pečivo, koláče, šišky, sušienky, sušené ovocie a alkohol, ďalej sladené limonády a čaje, vynechajte i sladidlá typu med, nepite kakao. Nedávajte si ani kompót alebo kečup.

Už sa nevracajte ku konzumácii instantných alebo konzervovaných jedál. Neodporúča sa ani mlieko, smotana, ovocné jogurty, salko, hermelín a pod. Nie povedzte i nakladanej zelenine a sladkému ovociu typu banán, melón, hrozno, broskyne, sušené ovocie. Neodporúča sa ani konzumácia takých potravín, ako je miso, tofu alebo tempeh. 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma