AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Ako zariadiť izbičku školákovi

Už tiež obiehate obchody s nábytkom, surfujete po virtuálnych bazároch a hľadáte vhodnú lampu alebo správne strihnutý stôl pre svoje ratolesti, ktoré sa práve napchávajú čučoriedkami v tábore? Väčšina rodičov vníma leto ako ideálnu dobu na preorganizovanie izbičiek svojich detí, obzvlášť tých školopovinných.
Ako zariadiť izbičku školákovi

Keď sa moji traja synovia, Tobiáš (8), Oliver (5) a Samko (2,5), preženú izbičkou, je to ako smršť, hoci nakoniec si v nej každý to svoje miestečko nájde. Vzhľadom na svoj vek však majú iné potreby a každý z nich vidí izbu ako zaujímavé miesto pre inú činnosť: jeden leží vo vláčikoch, ďalší v legu a tretí, zalezený v gymnastickej pozícii pod dekou, si číta Harryho Pottera.

Vytvoriť v izbe zóny pre tri deti rôzneho veku je doslova orieškom pre Popolušku. Byt nie je dom, preto je nutné čarovať. A pri tom čarovaní je dobré dodržiavať isté pravidlá zónovania, učiť deti ohľaduplnosti a mať pevné nervy. 

Poličky na knihy

Zo všetkých strán počujeme, aké je dobré čítať deťom, ako to rozvíja detskú fantáziu i slovnú zásobu. Kam však s knižkami? Na obrázkoch vyzerá izbička s knižnicou väčšinou pekne, aj poličky nad vankúšom. Skúste si však pod ne ľahnúť. Tá hrozba, najmä pokiaľ visí priamo nad hlavou, je nepríjemná.

Ak riešime nedostatok miesta, je lepšou voľbou zavesiť poličky skôr na stene pri dlhšej strane postele, prípadne urobiť regál ako knižnicu za hlavou, a až k nemu prisunúť posteľ. Knihy sú potom za hlavou a hrozba visiaceho Damoklovho meča tak odpadne. Riešením je tiež využívať knižnicu rodičov a zboku postele mať len vrecko na knižku. 

Praváci vs. ľaváci

Anna Lacová, architektka, ktorá už roky deťom vyčarúva úsmevy v programe Ako sa stavia sen, má pár základných rád, ako zvládnuť zónovanie: „Stôl by sa mal umiestniť čo najbližšie k oknu, aby sa v rámci možností mohlo zaistiť čo najviac denného svetla. S nástupom práce na počítačoch je tento aspekt často nevyužitý, ale možnosť práce pri kvalitnom osvetlení by tu mala byť.

Keď pri oknách umiestňujeme písacie stoly, je dobré, aby pri okne na dlážke ostalo aj miesto na hranie.“

Pri výbere stola myslite na to, či je dieťa pravák alebo ľavák, pretože každý z nich potrebuje iný dopad svetla a prístup k šuplíkom. Pri pravorukom dieťati voľte šuplíky po pravej ruke, pri ľavákovi po ľavej. Variantom sú posuvné kontajnery. Často sa pripomína, že by pravákovi malo ísť svetlo na stôl zľava a ľavákovi opačne. Pokiaľ sa to dá, nenechajte deti, nech si tienia rukou.

Dve a viac detí

Prvou a zásadnou otázkou, na ktorú si treba odpovedať, je: Koľko rokov delí vaše deti? Nie pohlavie, ale vekový rozdiel je totiž to zásadné pri zónovaní izbičiek súrodencov. „Problém je v tom, že malé deti chcú a majú v izbičke trošku iné prvky ako tie staršie,“ hovorí Anna Lacová. A ako znie jej rada? „ Určite je dôležité, aby v rámci izbičky mal školák svoj kút, ktorý by bol len jeho a mohol v ňom pokojne pracovať, prípadne aj odpočívať.

Malé deti sa pohybujú skôr po celej izbe a priestor potrebujú na stavanie stavebníc a hru na podlahe. To u školákov postupne odpadá. V takej izbičke by mala byť oddychová a hracia zóna v súlade,“ dodáva architektka.

Problém osvetlenia

Keď už máme jasno, čo kam pôjde, vyladíme farby, doplnky, závesy a vankúšiky. Najmä pri výbere lámp, centrálnych aj stolných, máme tendenciu dať sa nalákať na motýliky, lietadlá a pod. Už si ale nevšímame svietivosť a samotný výkon. Skúsenosť architektky Lacovej tu prekvapí: „Častým problémom, s ktorým sa stretávam, je nedostatočné centrálne svetlo v detskej izbe.

Napríklad stropné lampy v detskom dizajne sú často len dekoratívne a v podstate nesvietia. Stropné svetlo je veľmi dôležité a musí sa vždy zvážiť jeho dostatočný výkon.“ Preto sa vyplatí skontrolovať už v obchode, s akou intenzitou ten pekný motýlikový luster vlastne svieti.

Jedna farba vládne všetkým?

S farbami je potrebné zaobchádzať opatrne, to je známa pravda. Ako ale vyriešiť farebnosť školákovej izby, zvlášť keď ju napríklad obývajú obe pohlavia? „V tomto prípade sa ponúkajú dve možnosti farebné riešenia,“ vysvetľuje Andrea Vokřálová, interiérová dizajnérka a autorka inšpiratívnej publikácie o zariaďovaní detských izieb. 

„Pokiaľ sa deti zhodnú na spoločných farbách, izbu koncipujete ako jeden celok. V opačnom prípade každému vytvorte jeho oddelený priestor. Pri tom druhom variante odporúčam použiť i niektorú z neutrálnych farieb, ktorá by obe časti prepojila, najlepšie bielu alebo sivú.“

Odborníčka zároveň dodáva, že farebnosť izby by si deti od predškolského veku mali voliť samy. Farby tiež podľa nej nemožno striktne deliť na dievčenské a chlapčenské. Dôležité je vychádzať z daných podmienok, dekorácií a želaní dieťaťa. 

Kam hlavu zložiť

„Mami, ja chcem tú sú s kĺzačkou!“ presadzuje sa obvykle detský hlások, keď si deti s rodičmi spoločne prezerajú katalóg nábytku.

Deti majú jasno: vedia, že pod posteľou je super „schovávačka“, a teda i zábava. Rodič ale vie, že izba má svoje proporcie, a musí s nimi kalkulovať ako so zónou odpočinkovou, hracou i pracovnou. Najvhodnejšie je posteľ umiestniť do menej frekventovanej časti miestnosti, tzv. oddychovej zóny.

Tá sa nachádza obvykle ďalej od okna. Často sú však izby také malé, že v podstate nie je na výber. „Pri svojich realizáciách ani tak neriešim, kam v rámci miestnosti dať posteľ, či ďalej od okna, či k dverám, ale skôr problém, ako umiestniť do pomerne malej miestnosti dve postele pre školákov...

To je často dosť komplikované,“ opisuje svoje skúsenosti Anna Lacová. Pri vyššom počte detí rodičia siahnu po poschodových pričniach. Pri nich je dobré vziať do úvahy rozmiestnenie lôžok.

„Pokiaľ sa to dá, každý by mal mať svoju posteľ. Keď musíme voliť pričňu, snažila by som sa použiť systém, kedy sa postele prekrývajú len z polovice a spodné dieťa nie je hornou posteľou zakryté celé,“ radí architektka.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma