AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Ako sa chrániť pred jarnými chorobami

V marci váš imunitný systém melie z posledného. Vitamínov i svetla má väčšinou nedostatok a vy túžobne a podvedome vyzeráte jar. Prečo? Pretože si telo nadopujete čerstvým ovocím, nastavíte tvár slnku... Aby vás či členov rodiny neskolila choroba pred príchodom jari, prinášame tipy, ktoré stoja za vyskúšanie.
Ako sa chrániť pred jarnými chorobami

Zdravie má človek len jedno, ale občas s ním hazarduje. Na prelome zimy
a jari sa podľa imunológov najviac pasujeme s vírusovými chorobami, ktoré by nás v novembri nedostali, lenže zásobníky energie sa minuli a pred príchodom optimistického ročného obdobia už skrátka niet kde brať...

Pokiaľ chcete, aby to tento rok tak nebolo, naštartujte si metabolizmus aj imunitné procesy tak, že vírusy ani baktérie nebudú mať pri osídľovaní tela ktoréhokoľvek z členov vašej rodiny najmenšiu šancu. Vírusy i baktérie, kmene, ktoré napádajú nielen detský, ale aj dospelý organizmus,
si vyberajú takých hostiteľov, pri ktorých poznajú, že majú šancu uspieť.

Pokiaľ vaše dieťa neje zeleninu, varíte z polotovarov, nemá dostatok probiotík, potom je jasné, že je náchylnejšie na nádchy a choroby, ktoré ho dokážu vyradiť na týždeň z prevádzky. A to isté platí o vás aj vašom partnerovi. Stačí teda dodržiavať pár jednoduchých odporúčaní, vďaka ktorým si vybudujete silný imunitný systém, ktorý ľahko zničí každého nevhodného votrelca. Ako na to?

1. Jedzte probiotiká

Isteže, ako posledná záchrana môžu slúžiť tie v tabletkách z lekárne. Uvedomte si však, že množstvo, ktoré je deklarované na potravinovom doplnku, už dávno nemusí platiť. Miliardy probiotík uvedených v jednej tabletke boli realitou v deň výroby.

Odvtedy probiotické kmene pomaly, ale isto vymierajú a vy si nemôžete byť celkom istá tým, že sa k vám nejaké ešte dostanú. Siahnite preto radšej po jogurte. A prečo vlastne všetci odporúčajú probiotiká? Vedeli ste, že 80 % vášho imunitného systému je situovaných práve do brušnej dutiny, presnejšie do čriev?

Tie sú v ideálnom prípade osídlené triliónmi prospešných baktérií, ktoré pomáhajú zničiť nesprávne baktérie a absorbovať výživné látky z jedla. Pokiaľ budete týchto pomocníkov udržiavať v plnej sile, vyhnete sa nachladnutiu aj ďalším nepríjemným chorobám. Ako na to? Servírujte pravidelne vyššie spomínané jogurty, kefíry a skúste i kyslú kapustu.

2. Jete dobré jedlo?

Pozná sa to takto: aspoň tri veľké jedlá denne sú prestriedané vhodne zvolenými desiatami. Dostatok zeleniny a potravy, ktorá vám udrží hladinu krvného cukru viac-menej v rovnováhe. Výrazné poklesy cukru v krvi oslabujú vaše telo. To je následne náchylnejšie k chorobám.

Navyše konzumáciou čerstvého ovocia a zeleniny dodávate telu dostatok vitamínu C, antioxidantov a ďalších látok, ktoré pomôžu chrániť jednotlivé bunky tela pred malými predátormi, ktorí si na vaše telo brúsia zuby. Keď začnete niektoré z jedál vynechávať – napríklad preto, že držíte drastickú diétu, choroboplodné zárodky zaútočia na vaše oslabené bunky.

So zníženým príjmom kalórií sa totiž vaše telo naučí pracovať tak, že vypne imunitný systém ako zbytočný a to malé množstvo energie, ktoré jedlom dostáva, nechá na životne dôležité procesy – funkciu srdca, pľúc a podobne.

Okrem toho, ak nemáte dostatok vyššie uvedených prospešných látok, telo sa ľahko zamoruje toxínmi zo životného prostredia. A to
predsa nechcete.

3. Dostatok spánku

Nie, tento odstavec nie je venovaný deťom. Je predovšetkým pre vás. Dospelí majú tendenciu „chváliť“ sa tým, že im na regeneráciu tela stačia tri hodiny,
že kvôli uzávierke či príprave prezentácie vôbec nespali... Možno klamú, možno nevedomky hazardujú so svojím zdravím.

Minimum spánku, ktorý ľudský organizmus potrebuje na regeneráciu, je šesť, maximálne desať hodín. Pokiaľ ho teda dlhodobo pripravíte o taký vytúžený relax, vráti vám to. Bude náchylný na prechladnutie, respiračné ochorenia horných ciest dýchacích a neustále vracanie sa otravných chorôb, ktorých nebudete schopná sa zbaviť.

Preto si vysledujte, koľko spánku potrebuje telo vaše aj vašich detí a dbajte na to, aby spánková hygiena prebiehala presne podľa potrieb každého jedinca.

4. Zoznamáte sa, glutamín

Kto? Neesenciálna biogénna aminokyselina je súčasťou proteínov a udržuje rovnováhu v organizme. Vyskytuje sa vo všetkých na bielkoviny bohatých potravinách, teda v mäse, mliečnych výrobkoch a strukovinách. Dostatok ho potrebujú vaše svaly, orgány i mozog.

Preto, aby boli silnejšie a dokázali vzdorovať nepriaznivým vplyvom. Pri jeho nedostatku môže dôjsť k poklesu aktivity v nervových bunkách, budete sa cítiť chronicky unavená a problém je na svete. Keď servírujete vyvážený jedálny lístok, nemusíte si robiť starosti. Telo dostáva správnu dávku glutamínu.

5. Dáte si déčko?

Ak nie, koledujete si o infekcie. Ľudia a deti, ktorí majú nedostatok tohto vitamínu, si koledujú o vážne zdravotné problémy. Mnoho medicínskych pokusov demonštruje, že existuje vzťah medzi nedostatkom vitamínu D a častou chorobnosťou. Ako získať déčko? Malo by sa vám zaryť pod kožu.

Denne vystavte tvár a paže slnečnému svitu aspoň na dvadsať minút a máte po starosti. Pokiaľ chcete taký potrebný vitamín dostať do tela v strave, mali by ste si v hojnej miere dopriavať tučné ryby, rybí tuk, hovädziu pečeň, vaječné žĺtky, hydinu z voľného chovu. Keď sa vám vyššie uvedené nedarí konzumovať, kúpte si vitamín D vo forme sirupu a kúru naordinujte celej rodine.

6. Podceňované hubky

Pripravte si tie z vlastných zdrojov, šampiňóny, šitake, akékoľvek, ktoré máte k dispozícii. Huby sú totiž plné betaglukánov, ktoré pozitívne modulujú imunitný systém a pomáhajú tak zabrániť rozvoju infekcie. Faktom je, že deti huby veľmi nevyhľadávajú.

Vyberte si preto potravinové doplnky s betaglukánmi a ponúknete im ich vo forme tabletiek či sirupu. Navyše, väčšina produktov na podporu detskej imunity obsahuje práve spomínané látky, tak sa nebojte spýtať, či sú aj vo vami zvolenom produkte. Vďaka nim totiž oveľa ľahšie prežijete obdobie plné nádchy.

7. Rozmaznávajte sa

Bylinkový kúpeľ, masáže vonnými olejčekmi – čokoľvek, čo zdvihne náladu, vám prospeje. Kombinácie olejov z levandule, korenia a pod. dokážu naštartovať váš imunitný systém. Maznajte svoje telo, kúpte si zásoby domov a zapojte celú rodinu.

Uvidíte, že táto obrana imunitného systému bude baviť úplne všetkých (nie ako v prípade konzumácie rybieho tuku). Esenciálne oleje sa ľahko dostanú do dýchacieho systému a hravo tak naprávajú dýchacie ťažkosti. Stačí dokonca niekoľko kvapôčok do aromalampy, a pokiaľ trpíte chronickou či častou nádchou, môže sa vám jednoducho uľaviť.

Pozor, kombináciu olejčekov a spôsoby ich používania v jednotlivých prípadoch vždy konzultujte s aromaterapeutom. Keby ste si vyberali sama, môže vaša voľba, naopak, pôsobiť kontraproduktívne.

8. Zavodňujte sa

Keby ste osem hodín nepili, vyčerpáte si organizmus tak, že nebude schopný čeliť výzvam. Prečo? Tekutiny totiž majú nezastupiteľné miesto hneď v dvoch prípadoch. V okamihu, kedy ste už chorá, pomáhajú organizmu zbaviť sa toxínov a tiež transportujú výživu tam, kde je potrebná.

Najlepšia je čistá voda, v prípade choroby zelený čaj, rooibos, bylinkové
čaje a ďalšie možnosti. Na pripomenutie: čierny čaj ani káva sa do pitného režimu nezapočítavajú! Pozor však aj na to, aby ste vody nepili priveľa. Ak budete piť viac, než vaše telo potrebuje, vylúčite z organizmu oveľa viac minerálov a elektrolytov potrebných pre organizmus.

A ako teda poznáte, či máte správny príjem tekutín? Váš moč by mal byť svetložltý, približne v odtieni slamy. Tmavší značí dehydratáciu, naopak svetlejší nadmerný príjem tekutín, ktorým spomaľujete metabolizmus.

9. Dajte zbohom cukru

Keby ste mali urobiť len jednu vec, ktorá nakopne váš imunitný systém, eliminujte cukor z jedálneho lístka. Rafinovaný cukor je jed, ktorý dramaticky obmedzuje imunitné schopnosti ľudského organizmu. Výživári sa s vedcami vzácne zhodujú na tom, že biely cukor funguje ako droga, ktorej negatívny dopad na ľudské telo sa dnes už dá dokázať.

Prikážte si znížiť príjem cukru a budete sa cítiť lepšie. Slaďte stéviou, medom, naučte sa pôvodné chute potravín a zistíte, že kilogramy cukru, ktoré ste konzumovali doma len tak mimochodom, vám vlastne nechýbajú, a navyše sa cítite lepšie a zdravšie.

Telo zasypané cukrom rozhodne nemá silu zápasiť s virózami, takže im podľahne, rekonvalescencia je dlhšia a ani tá najlepšia čokoládová tyčinka vám imunitný systém nenaštartuje.

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma