AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Ako podporiť dieťatko, aby sa rozhovorilo

Chcete podporiť svoje batoľa, aby včas a dobre hovorilo? Prekvapivo k tomu nepotrebujete kopu knižiek. Detské citoslovcia „ham“ alebo „baf“ pomôžu viac, než sa zdá.
Ako podporiť dieťatko, aby sa rozhovorilo

Susedovie Alenka hovorila v roku a pol vo vetách a váš Janíčko zo seba vydá len „tútú“ a „baba?“ V poriadku je oboje. Problém nastáva v okamihu, kedy okolo 2,5 roku dieťa nehovorí zatiaľ nič alebo v 18 mesiacoch „zabudne“ naučené a začne napríklad len kričať.

Väčšina detí spadá do „normálneho“ rozhrania a s rozvojom reči im môžete výrazne pomôcť tým, čo by ste sama nečakali. „Náš Adam si do dvoch rokov vystačil s výrazmi: mama, tata, baba, dedo a daj papať,“ spomína Iva. „Potom jedného krásneho dňa spustil vo vetách. Ja som si hovorila, prečo nevraví, a on stále asi, chúďatko, premýšľal, akú vetu mi povie prvú!“ 

Vplyv pohybu

„V rozvoji reči hrá významnú úlohu genetika,“ vysvetľuje klinická logopédka Iva Bajtlerová. „Obvykle mávajú ťažkosti skôr chlapci, keď nehovorí trojročné dievčatko, už ide obvykle o nejakú zásadnú chybu. A reč veľmi súvisí s pohybovým vývojom. Menej šikovné deti, ktoré majú problém vyjsť do schodov a striedať nohy, mávajú tiež oneskorený vývoj poznávacích funkcií, a teda aj rozprávania.

Asi na osemdesiat percent fyzicky šikovné deti tiež dobre a včas hovoria.“ Keď si vaše dieťatko začne asi v pol roku hrkútať, sú to prvé náznaky budúcej reči. Podporujte ho preto čo najviac v otáčaní, lezení i chodení, všetko totiž súvisí
s nástupom slovíčok.

A až bude vaše dieťa fúkať na svoju prvú tortovú sviečku, malo by vedieť základné citoslovcia „pá,“ „haf,“ „bum“ a ďalšie podobné. Od tejto chvíle nastáva dlhá doba ďalších dvoch rokov, kedy medzi deťmi existujú v rozprávaní veľké rozdiely.

Zaostrite na...

...zrakové a sluchové vnímanie. Nie je to žiadna veda, ide o to, rozoznať jednotlivé predmety a zvuky, čo rozvoju reči pomôže. A ak ste moderná matka s príručkou v ruke, zahoďte ju. „Medzi prvým a druhým rokom života nie sú knižky až také dôležité, hoci je kopa veľmi pekných. Rodičia by sa mali zamerať na predmety,“ odporúča odborníčka.

„Ukazujte a hovorte ‚prines mi auto‘ alebo ‚kde je nákladiak‘? Až keď dieťa bezpečne poznáva predmety, je vhodné zaradiť knižky, od roka a pol vyššie.“ Rozvoj sluchového vnímania je nemenej dôležitý, preto krčte papiere, cinkajte peniazmi, tlieskajte, upozorňujte na húkanie vlaku alebo trúbenie auta. Deti potom dobre rozoznávajú písmenká a to, čo im hovoríte.

Zlozvyky, ktoré kazia vývoj reči

Tiež vás tak rozčuľuje babička so svojím „Adamko, ham“, pretože vy radšej synovi hovoríte „teraz sa pôjdeme najesť“, aby si zvykal na rešpektujúci a partnerský prístup? Babička ale vie, čo robí. Len od jednoduchého „ham“ sa totiž môže dieťa postupne premiestniť k zložitejším výrazom. „Rozprávanie je ťažké a k ročnému dieťaťu treba pristupovať s jednoduchým ,tata ide pá',“ radí Iva Bajtlerová.

„Dnešné mamy sú občas príliš vedecké a na deti hovoria ako na dospelákov. Zároveň ale často používajú zdrobneniny, ktoré sú pre dieťa na opakovanie neprekonateľným problémom. Vysloviť napríklad polievčička sa jednoducho nedá.“

Z jednoduchého a zrozumiteľného hovorenia tiež vynechajte veľmi obľúbené „MY“ (sme papali, kakali alebo sa hrali na piesku) a poproste babičky, aby o sebe nehovorili v tretej osobe. „Babička si ťa vyzdvihne odpoludnia“ z úst samotnej babičky smerom k dieťaťu je pre neho prinajmenšom mätúce.

Kde dojčenie nemusí byť prospešné?

V rozvoji hovorenia. Na všetko je ten správny čas, a ak chcete dojčiť trojročné dieťa, nepreháňajte to s početnosťou. Aby deti hovorili, musia začať včas hrýzť, žuvať, jesť mäso. Inak sa hovoridlá nevyvíjajú správne a ani jazyk nie je vo fyziologickej polohe.

„Chyby sa robia aj v kŕmení a pití,“ upozorňuje na nešváry logopédka. „Lyžička so stravou by mala smerovať na stoličky, nie doprostred úst. Jedine tak sa vyvíja čeľustný kĺb a pohyb jazyka v ústach. Bohužiaľ, v mojej praxi nie je výnimkou, že troj- alebo tiež štvorročné deti potrebujú rozmixovanú stravu. A podobné je to s pitím. Slamky a špeciálne fľaštičky sú síce praktická vec, ale klasický hrnček je potrebný aj na rozvoj hovorenia.“

Kolektív rozvraví, ale aký?

„Som zástancom toho, poslať deti, ktoré nehovoria, do škôlky, tam sa rozvravia rýchlejšie,“ hovorí mamička Eva. „Malá začala chodiť do škôlky od dvadsiatich mesiacov, dovtedy komunikovala na úrovni spojenia dvoch slov, niekedy jednoduché vety. Za dva mesiace pobytu bol viditeľný obrovský rozdiel a teraz v dva a pol rokoch bez problémov tvorí súvetia.“

Keď vaše trojročné dieťa vôbec nehovorí, rozhodne je už ten najvyšší čas na vyhľadanie odborníka. Začnite najskôr návštevou pediatra, ktorý vám následne odporučí logopéda. Ale ak chcete dieťa násilne vrhnúť do klasickej triedy s 25 deťmi so slovami „tam ťa rozhovoria“, začnite opatrnejšie.

„Keď má dieťa problémy s rečou, volila by som malý kolektív do desať detí a poučeného pedagóga, ktorý s takými deťmi dokáže zaobchádzať,“ podotýka klinická logopédka. „V bežnej škôlke môže mať také dieťa napríklad sklon k agresivite, keď sa nedohovorí s ostatnými. Správne zariadenie môže pomôcť vybrať logopéd.“ 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma