AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Ako naučiť dieťatko spať

Po príchode z pôrodnice azda každá mama rieši režim svojho dieťatka. Väčšina mamičiek odíde s informáciou o tzv. trojhodinovom režime, no doma zistia, že realita je iná a každé dieťa individuálne.
Ako naučiť dieťatko spať

Zo začiatku bábätko veľa spí, no postup, ako sa k samotnému uspatiu dopracovať, je u každého bábätka iný. Niekto využíva silu prírody a teda zaspávanie na prsníku, niektoré mamičky si pomáhajú fitloptou, špeciálnou závesnou kolískou zvanou hačka, bielym šumom alebo tie šťastnejšie len bábätko položia a ono samo zaspí pri pozeraní sa na kolotoč či svetielka na stene.

Vaše zúfalstvo z nespavosti bábätka a tým pádom i vás stúpa, a ak ste vyskúšali všemožné triky možno bude pre vás riešením špeciálna metóda, vďaka ktorej by sa vaše dieťa malo naučiť zaspávať samo do niekoľkých minút. Že nemožné? V čom tento zázrak spočíva? A zaberá údajne až na 96 % detí. Nie je to však ľahké a musíte byť skutočne presvedčené, že to chcete. Bude totiž trvať niekoľko dní, kým prídu prvé výsledky a nebude to bez plaču. 

Už ani slzu, znie ako slogan známeho detského šampónu

Viacerí odborníci sa venovali postupom, ako deti naučiť zaspávať. Existujú dva smery tréningu spania a to „cry-it-out“ (metóda kontrolovaného plaču) a „no-tears“ (metóda bez sĺz). Neobávajte sa, pri metóde „cry-it-out“ nejde o klasické vyplakanie sa a zaspatie z vyčerpania. Práve naopak, rodičia nechajú dieťa plakať len určitý čas pred tým, ako ho upokoja.

Naproti tomu „no-tears“ prístup predstavuje akúkoľvek spánkovú metódu, pri ktorej rodičia okamžite odpovedajú dieťaťu, keď plače a aplikuje sa najmä u detí do 6 mesiacov, kedy potrebujú v noci jesť a môžu mať i problémy s kolikami. Tieto metódy boli popísané viacerými autormi s malými obmenami a zhodli sa na niekoľkých základných pravidlách.

Jeden z najznámejších predstaviteľov „cry-it-out“ metódy je pediater Richard Ferber. Ferberov prístup je taký známy, že sa stal synonymom pre „cry-it-out“ metódy. Práve z Ferberovho prístupu vychádzajú autorky knihy Každé dieťa sa vie naučiť spať Anette Kast-Zahn a Hartmut Morgenroth, no majú jemnejší prístup a zdôrazňujú, že rôzne návyky pri zaspávaní môžu viesť k rôznym problémom počas spánku. V našich končinách je však metóda kontrolovaného plaču známa najmä pod názvom Estevillova metóda, ktorá je detailne opísaná v knihe Eduarda Estevilla Detská nespavosť. 

Čo treba zvážiť?

1. Vek dieťaťa

Metódu sa neodporúča aplikovať u dieťaťa mladšieho ako 6 mesiacov. Dieťa musí byť totiž fyzicky a emocionálne vyspelé, aby bolo schopné prespať celú noc. Vhodným obdobím nie je čas rastového špurtu, kedy je dieťa hladné aj v noci a tiež, ak je dieťa choré, rastú mu zuby, či cíti iný diskomfort. Dôležité je tiež začať, až keď sa rozhodnete v noci nedojčiť. Horná veková hranica nie je ohraničená. Nácvik by mal prebiehať len v domácom prostredí a nie, ak sa chystáte na cesty alebo dieťa prespáva pravidelne u starých rodičov.

2. Musíte mať plán

tabulka.jpg

Dieťa uložte do postieľky, pohladkajte ho, dajte mu pusu na dobrú noc a povedzte mu, ako ho veľmi ľúbite. Vyberte si vetu, ktorú mu budete opakovať v rámci celého procesu nácviku, keď sa k nemu budete vracať. „Maminka ťa má veľmi rada a je tu pre teba. Si však už veľký a budeš spať sám. Dobrú noc." Prvé rozlúčenie by malo trvať zhruba 30 sekúnd.

Akonáhle dieťa uložíte, už ho nezdvíhajte a ani nehladkajte či nechytajte za ruku. A to ani keď sa budete vracať do izby, vždy len zopakujte formulku a zostaňte krátko, napr. dve minúty. Pripravte sa na to, že dieťa bude minimálne prvé dva dni veľmi nahlas a úpenlivo protestovať.

Môže sa dokonca povracať či búchať o postieľku, je to však nevyhnutný proces na to, aby ste sa obaja dobre a plnohodnotne vyspali. Časový plán si môžete prispôsobiť, nutné však je zachovať vzrastajúcu časovú tendenciu medzi tým, ako budete dieťa chodiť upokojovať.

Plač nie je cieľ, ale cesta a nevyhnutný sprievodný jav. Priaznivci tejto metódy však potvrdzujú, že tento krátkodobý stres sprevádzaný slzami prináša dlhotrvajúce výhody – kvalitný spánok dieťaťa i rodiča a s tým súvisiacu spokojnosť. 

3. Informujte rodinu a nedajte sa odradiť nezdarom

O vašom pláne by mali vedieť všetci členovia domácnosti a byť s ním uzrozumení. Najmä prvé dni to nebude ľahké a slabšie povahy to nemusia vydržať. Ak bývate v paneláku a chcete mať naďalej dobré vzťahy so susedmi, upozornite i ich. Na začiatku sa pripravte na to, že nebudete dobre spať, lebo dieťatko sa bude často budiť a môže byť nepokojné. Ak dieťa ochorie, alebo keď to nejde, počkajte niekoľko týždňov a skúste znova. Pri kríze si treba uvedomiť cieľ - aby vaše dieťa a vy dobre spalo. Rozhodne však neprestávajte po dvoch dňoch bez príčiny. 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma