AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

Ako bojovať proti striám

V období puberty, kedy sa postava celkovo mení, si po prvý raz môžeme všimnúť vznik strií čiže ružových trhliniek v koži, ktoré postupom času vyblednú. Pokiaľ nie ste jednou z mála vyvolených, ktorých sa to netýka, prejdite si pár našich múdrych rád, ako so striami aspoň čiastočne zatočiť.
Ako bojovať proti striám

Strie spôsobuje napínanie kože. Teda napríklad vtedy, keď rýchlo priberieme, koža nie je schopná prispôsobiť sa väčšej veľkosti a reaguje na to popraskaním. Druhou príčinou sú náhle a výrazné hormonálne zmeny.

Zvýšená hladina steroidných hormónov obmedzuje produkciu kolagénu a elastínu a dochádza tak k zníženiu pružnosti spojivového tkaniva. Najčastejšie si strie môžete všimnúť na bokoch, zadku, stehnách, ale i na bruchu a poprsí, a to hlavne v období tehotenstva.

Veľmi nespravodlivé je, že sa strie vyskytujú 2,5 x častejšie u žien než u mužov. Dĺžka sa môže pohybovať od jedného do niekoľkých centimetrov
a šírka v rozhraní 1 – 10 milimetrov. Spočiatku vyzerajú ako červenkasté či fialkasté jazvičky, ktorým sa pre ich sfarbenie hovorí striae rubrae. Po čase zosvetlejú do ružovej až porcelánovo bielej farby a sú o trochu menej nápadné (neskoré strie: striae albae). 

Záleží na génoch

Aby sme vás ale zbytočne nestrašili, nie všetci majú pre strie predpoklady. Niektoré mamičky, ktoré majú dobré genetické základy, ich nemusia vôbec riešiť. Tehotenské strie (striae gravidarum) sa objavujú približne u 70 % tehotných žien.

Napriek tomu, že strie sa v tehotenstve z lekárskeho hľadiska nehodnotia ako kožné komplikácie, ženám spôsobujú predovšetkým kozmetické a psychické ťažkosti. Lekári radia, aby si tehotné ženy strážili vyváženú zdravú stravu.

V tehotenstve by žena nemala pribrať oveľa viac, ako je nadváha spojená s tehotenstvom, teda približne 1 – 1,5 kilogramu za mesiac. Každé kilo navyše kladie na kožu väčšie nároky a zvyšuje tak riziko vzniku strií.

Čo používať?

Skvele fungujú niektoré krémy a oleje, ktoré zabraňujú vzniku tehotenských strií a majú hojivé účinky na už vzniknuté strie. Odporučiť môžeme mandľový a arganový olej, ktoré sú vhodné pre citlivú pokožku a chránia ju pred vysúšaním.

Arganový olej sa v Maroku využíva už po stáročia, keďže má pre pleť významné regeneračné a terapeutické schopnosti. Táto organická surovina sa do našich laboratórií dováža prostredníc- tvom takzvaného fair trade obchodu.

Argan pestujú ženy združené do asociácie Targanine. Za pestovanie arganovníkov a zber a spracovávanie jeho plodov môžu tieto ženy ťažiť z lepšej socioekonomickej situácie a ochrany svojho prostredia i kultúry. Olej z pšeničných klíčkov je zase bohatý na vitamín E a spolu s výťažkom z arniky zlepšuje elasticitu spojivového tkaniva.

Tehotenské oleje používajte od začiatku tehotenstva až do tretieho mesiaca po pôrode. Odporúčame ich vtierať do vlhkej pokožky, olej sa tak rýchlejšie vstrebá. Nanášajte olej 2 x denne po dobu 6 mesiacov. Nie je to tak dávno, čo bola na trh celosvetovo uvedená novinka Bi-Oil, ktorá zlepšuje vzhľad starších i novo vzniknutých jaziev a strií.

Tento prípravok je kombináciou rastlinných extraktov a vitamínov pridaných do olejového základu. Jeho testovanie medzi dobrovoľníkmi prinieslo naozaj vynikajúce výsledky: dovtedajšie jazvy boli oveľa menej viditeľné a tie novo vznikajúce sa podarilo buď úplne, alebo takmer vyhladiť.

Naučte sa masírovať

Krém alebo olej proti striám naneste po celom brušku a rozotrite. Bruškami prstov potom s jemným tlakom masírujte smerom zospodu nahor do bokov (ruky by mali byť v paralelnej pozícii). Môžete sa tiež pokúsiť jemne sa štípať. Vďaka poštipkávaniam sa tkanivo pomaly povolí a nebude také napäté.

Uchopte veľmi jemne kožu medzi prstami a niekoľkokrát ju ľahko vyťahujte smerom nahor a potom ju pusťte. Túto masáž robte rýchlo za sebou po celom brušku, ideálne od 3. mesiaca dvakrát denne. Pozor! Masáž prerušte
14 dní pred očakávaným pôrodom, aby nedošlo k vyvolaniu pôrodných sťahov.

Starostlivosť o prsníky

Počas tehotenstva sa následkom hormonálnych zmien prsníky zväčšujú a môžete cítiť nepríjemný tlak. Pravidelnými cvikmi, určenými pre túto oblasť, môžete dokonca vylepšiť tvar a pevnosť vašich prsníkov, tak isto ako predchádzať ochabnutiu a striám.

Najjednoduchším a dobre známym cvikom je tlačenie dlaňou proti sebe vo výške prsníkov po dobu 5 sekúnd, potom nasleduje oddych. Opakujte 10 x. Aj zadoček a stehná nezabudnite pravidelne masírovať. Robte to smerom k srdcu, to znamená vždy smerom hore. 

Ako zabrániť vzniku strií?

  • udržujte si správnu váhu, tak ako vám odporučí gynekológ.
  • doprajte telu dostatok výživných látok, ktoré sú potrebné na produkciu kolagénu pred tehotenstvom i počas neho.
  • hydratujte a jemne masírujte pokožku, a to krúživými pohybmi aspoň 2 x denne.
  • vyhnite sa dlhému slneniu (čo v tomto období nehrozí...). 

 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma