AutoMag.sk SportMag.sk Orbion.sk Maminka.sk DrobecRoka.sk

15 zázračných potravín, ktoré posilnia vašu imunitu

Oslabená imunita je bežnou súčasťou tehotnej ženy. A pretože sa blíži tuhá zima, je dobré začať myslieť na prevenciu. Najlepšou cestou je pridať priamo do jedálneho lístka nastávajúcej mamičky potraviny posilňujúce obranyschopnosť tela.
15 zázračných potravín, ktoré posilnia vašu imunitu

Tehotenstvo síce nie je choroba, ako sa s obľubou hovorí, ale väčšina tehotných žien zažije počas oných deviatich mesiacov čakania toľko zdravotných ťažkostí, ako za celý predchádzajúci život. Nevoľnosťami počínajúc cez chronickú nádchu až napríklad po povrchovú trombózu.

Domov a rodina | Zdravá výživa | Novorodenec

Prečo novorodenci preferujú sladkú chuť?

Vzhľadom na to, že jeseň je v plnom prúde a bacily majú raj, je potrebné posilniť imunitu. U tehotných žien je totiž obranný systém oslabený, a tak niet divu, že celú zimu kýchajú, smrkajú a kašlú. Preto treba myslieť na prevenciu a zabojovať ešte skôr, ako nejaké ochorenie vôbec prepukne.

Všeobecne je dobré dodať telu vitamíny a minerálne látky, najmä vitamín C a zinok. Vitamíny môžete jesť jednak vo forme doplnkov stravy pre tehotné, ale môžete ich telu dodať aj zdravou a vyváženou stravou. Preto sme sa pozreli na 15 najlepších potra- vín, ktoré v zime posilnia imunitu tehotnej ženy.

Chlorela

Zelené potraviny patria k tým najlepším posilňovačom imunity. Chlorela je jednobunková zelená mikroriasa, ktorá skvelo podporuje obranyschopnosť organizmu, preventívne pôsobí aj proti rakovine a veľký úžitok z nej majú tehotné a dojčiace ženy.

Z tela plodu a mamičky totiž odvádza nahonobené toxíny z vonkajšieho prostredia. Významným plusom chlorely je, že dokáže nahradiť niekoľko vitamínov a minerálov. Podobné účinky má aj ďalšia zelená potravina – mladý jačmeň.

TIP: Chlorelu a zelený jačmeň môžete rozmixovať so šalátovou uhorkou, avokádom a trochou petržlenovej vňate. Získate kokteil, ktorý vás dobije energiou.

Bataty

Možno nepovažujete svoju kožu za súčasť imunitného systému, ale tento dôležitý orgán (u dospelého človeka dosahuje veľkosť zhruba 1,6 až 1,8 m2) slúži vlastne ako prvá línia v obrane nášho organizmu pred baktériami, vírusmi a inými nežiaducimi látkami.

V tehotenstve sa o pokožku treba starať dvojnásobne. Ak teda chcete, aby vaša koža ostala silná a zdravá, potrebujete jej dodať vitamín A. Jedným zo zdravých spôsobov, ako tento vitamín získať, je dodať do jedálneho lístka potraviny obsahujúce betakarotén (napríklad sladké zemiaky, mrkvu alebo tekvicu).

TIP: Aby bolo využitých čo najviac živín, je dobré jesť sladké zemiaky aj so šupkou. Ideálne je varenie v pare.

Echinacea

V období nachladnutia a chrípok echinaceové kvapky odporúčajú i odborníci, pretože skvele zvyšujú obranyschopnosť, posilňujú imunitu a pôsobia preventívne. V tehotenstve sa však tinktúry všeobecne príliš neodporúčajú, preto bude lepšie echinaceu dodať telu v podobe čaju alebo sirupu.

TIP: Na echinaceu pozor − nemala by sa brať spoločne s kofeínom. Táto kombiná- cia totiž môže spôsobiť nervozitu, bolesť hlavy a búšenie srdca.

Cesnak

Cesnak je už od pradávna známy ako liek na mnoho chorôb. Egypťania ho vraj používali nielen pri posilňovaní imunity, ale aj pri liečbe cholery alebo hemoroidov. Často bol spájaný i s dodávaním sily a energie. Jeho tajomstvom je látka allicín, ktorá má antibiotické a protiplesňové účinky.

Niektoré štúdie tvrdia, že je dokonca oveľa účinnejší než penicilín. Pôsobí tiež ako dezinfekcia, a preto ho právom zaniesol Americký národný inštitút pre boj s rakovinou do zoznamu najúčinnejších preventívnych látok. Obsahuje aj enzýmy a vitamíny A, B, C, kyselinu listovú a mnoho ďalších. Bohatý je i na minerálne látky, napríklad na železo, sodík, draslík, jód a podobne.

TIP: Tibetskí mnísi tvrdia, že vďaka látkam obsiahnutým v kvalitnom cesnaku môžete omladnúť až o 10 rokov. Možno ho užívať aj vo forme doplnkov stravy (kvapky, kapsule).

Domov a rodina | Len pre otecka | Materstvo | Psychológia a vzťahy | Zábava

VIDEO: Otec točil svoju dcéru každý týždeň, pozrite sa, čo vzniklo

Hliva ustricová

Je ďalšou hubou, ktorá pomáha pri posilňovaní imunity. Mnoho ľudí ju označuje za vôbec najcennejšiu jedlú hubu. Hodí sa do polievok a výborný je z nej i guláš. Hliva ustricová podporuje správne fungovanie organizmu, doplňuje telu potrebné látky, predchádza infekčným chorobám, okrem prevencie je vhodné ju používať aj pri rekonvalescenciia na získanie energie.

Upravuje peristaltiku čriev a harmonizuje tráviaci trakt. Pomáha pri liečbe alergií, kožných ekzémov a bradavíc. Je vhodná pre tehotné i dojčiace ženy. Obsahuje totiž vitamíny skupiny B, vitamíny D a C, k tomu v nej nájdete aj železo, draslík, fosfor, sodík, zinok a predovšetkým tiež betaglukány.

TIP: Hlivu môžete tiež usušiť a rozomlieť. Prášok sa môže použiť aj
do báboviek, koláčov a tort ako prírodný zvýrazňovač chuti. Podčiarkne totiž chuť ovocia, orechov a pod.

Citrusy

Pri posilňovaní imunity hrá veľmi dôležitú rolu vitamín C. Ten totiž pomáha telu stavať ochrannú bariéru, ktorá ho má uchrániť pred útokom baktérií a vírusov z vonkajšieho sveta.

Navyše tiež urýchľuje hojenie a opravu poškodených buniek a tkanív. Bohaté na vitamín C sú práve citrusy, ako sú limetka, citrón, pomaranč a grapefruit, ďalej aj šípky, rakytník, jahody, zemiaky, brokolica, papája, karfiol alebo brusnice.

TIP: V Číne patrí medzi najobľúbenejšie liečivé citrusy pomelo. Niektorým tehotným pomáha pri nevoľnostiach.

Huby šitake

Ani v tehotenstve sa nemusíte vzdať svojej obľúbenej pochúťky – húb. Len ich treba konzumovať s veľkou opatrnosťou a dodržiavať pár pravidiel. Huby vždy treba čo najskôr spracovať, pretože sa rýchlo kazia, a tiež je potrebné sledovať podložie, v ktorom vyrástli.

Huby na seba totiž viažu ťažké kovy, ako je ortuť alebo selén. Pri hubách vypestovaných v umelých substrátoch také riziko nehrozí. Pozor tiež – huby nemusia sedieť každej nastávajúcej mamičke, pretože môžu spôsobovať pocit ťažkosti v žalúdku.

Po celé stáročia sa huby vnímajú ako posilňovače zdravého imunitného systému. Huby totiž zvyšujú produkciu a aktivitu bielych krviniek. Práve huby šitake, maitake a reiši patria medzi najväčších bojovníkov s oslabenou imunitou.

TIP: Hovorí sa jej perla kuchyne − a to pre lahodnú silne korenistú chuť a výraznú arómu. Skvele chuťovo doplní zeleninové zmesi na orientálny spôsob. 

Med

Sladký a pritom liečivý – ideálna kombinácia. To už vedeli naše babičky. Med má totiž antibakteriálne a regeneračné vlastnosti. Liečivé účinky sa potom ľahko líšia podľa druhu. Lipový pomáha pri strese, pri ochoreniach horných ciest dýchacích a pri ochorení srdca.

Domov a rodina | Materstvo | Životný štýl | Tehotenstvo

Vnútromaternicové teliesko: Pre koho je vhodné?

Repkový med ocenia ľudia hlavne pri nádche a kašli. Zmiešaný med má antibakteriálne vlastnosti a pomáha pri alergiách. Celkovo je med vhodným doplnkom pri prevencii nachladnutia a nádchy.

Obsahuje vitamíny A, D, E a K. Je zdrojom rýchlej energie pre vyčerpaný organizmus vďaka obsahu fruktózy a glukózy. Obsahuje tiež aj zložité cukry, napríklad dextríny, ktoré pôsobia hojivo na kožu a poškodené sliznice. Je aj zdrojom hneď niekoľkých antioxidantov.

TIP: Vedeli ste, že tekutý med sa nikdy nepokazí? Vďaka vysokému obsahu cukru ničí baktérie procesom zvaným osmolýza. Nemôžu sa na ňom ani uchytiť kvasinky zo vzduchu, pretože má príliš nízky obsah vody. Výborne chutí v kombinácii s rôznymi orechmi.

Kyslá kapusta

V období chrípok a nachladnutia sa odporúča konzumácia kyslej kapusty. Tá totiž obsahuje množstvo vitamínov, minerálov a ďalšie telu prospešné látky, ktoré posilňujú našu imunitu.

Práve v surovej alebo kyslej kapuste je zachovaných najviac živín. Obsahuje hlavne vitamín C, ktorý pozitívne pôsobí na imunitu organizmu, ďalej tiež vitamíny skupiny B, inositol, vitamíny K, E, provitamín A a kyselinu listovú.
Z minerálnych látok sú v nej draslík, železo, vápnik, zinok, selén.

Kapusta posilňuje imunitu, má protizápalové, protibakteriálne a regeneračné účinky, zlepšuje krvotvorbu, bojuje proti stresu a nespavosti, dobre tiež znižuje hladinu cholesterolu a krvný tlak. Vďaka vysokému obsahu vlákniny prečis- ťuje organizmus, zlepšuje zápchu a hojenie hemoroidov. Pomáha tiež udržiavať črevnú mikroflóru.

TIP: Najviac vitamínov a prospešných látok nenájdete v kupovanej kapuste, ale v tej, ktorú si doma sami vyrobíte. Receptov nájdete na internete veľa.

Cibuľa

Obsahuje veľké množstvo vitamínov a minerálov, ktoré pozitívne pôsobia práve na našu imunitu. Rovnako ako v cesnaku i v cibuli je zázračná látka allicín, k tomu sa potom pridávajú vitamíny B, C a E, kyselina listová a minerálne látky vápnik, sodík, draslík, horčík, meď, fosfor, síra, zinok, železo.

Kto by nepoznal recept našich babičiek pri nachladnutí a kašli – cibuľovú šťavu s cukrom. Cibuľa tiež podporuje trávenie, znižuje vysoký krvný tlak a škodlivý cholesterol v krvi a je prevenciou kŕčových žíl a problémov s prekrvením.

TIP: Rozkrojte cibuľu na štvrtiny a vložte do vriacej vody. Varte 3 minúty. Potom vodu zlejte a nechajte vychladnúť. Tekutinu môžete piť, pri nádche si dajte trochu vývaru do nosa, účinné látky sa dostanú rýchlo do krvného obehu.

Ovos a jačmeň

Sú bohaté na vlákninu a antioxidanty. Tie sú dôležité práve v boji s baktériami. Ovos tiež podporuje funkciu antibiotík, preto je vhodné používať ho pri chorobách. K tomu je vhodné tieto zrná zaradiť do jedálneho lístka pre ich obsah betaglukánu, čo je unikátny komplexný polysacharid, ktorý podporuje obranné reakcie organizmu proti baktériám a parazitárnym chorobám.

Jeho každodenná konzumácia vyladí našu imunitu na najvyšší výkon a tak choroby nemajú šancu sa cez túto bariéru do tela vôbec dostať. Medzi ďalšie efekty betaglukánu patrí znižovanie hladiny cholesterolu v krvi a udržovanie optimálnej hladiny cukru.

TIP: Ovos sa využíva aj v kozmetike pre svoje pozitívne účinky na pleť. Upokojuje ju a pôsobí protizápalovo. Určite vyskúšajte pleťovú ovsenú masku.

Petržlen

Kurací vývar s petržlenom je už oddávna známy pomocník pri nachladnutí alebo chrípke. Petržlen sa radí medzi superpotraviny, pretože čistí krv a zlepšuje činnosť imunitného systému. Obsahuje vitamíny skupiny B, ďalej vitamín C (toho obsahuje 3-krát viac než pomaranč) a E.

K tomu v ňom nájdete aj karotény, chlorofyl, minerály ako napríklad železo, horčík, meď a draslík. Pozitívne pôsobí na močové cesty a obličky, povzbudzuje činnosť čriev a trávenie. 

TIP: Petržlen sa dá piecť, dusiť alebo smažiť ako hranolky. Môžete ho variť
a pridať do dusených jedál. Na podporu imunity vyskúšajte petržlenovú šťavu.

Jogurt

V jogurte nájdete zdraviu prospešné probiotiká, živé baktérie, ktoré udržujú
v absolútnom poriadku črevnú mikroflóru a upravujú pH čreva. Aj keď ich môžete dodávať telu v podobe probiotík v kapsliach, odborníci tvrdia, že jeden téglik jogurtu denne je pri zvyšovaní obranyschopnosti organizmu účinný rovnako ako pilulky.

Okrem jogurtov sa potom vyplatí zaradiť do jedálneho lístka acidofilné mlieka
a kefíry, ktoré tiež obsahujú probiotické kultúry. Probiotiká zvyšujú odolnosť
aj proti hnačkovým ochoreniam.

TIP: Jogurt si môžete pripraviť aj doma. Na internete nájdete veľa receptov. Mnoho mamičiek si tiež pochvaľuje špeciálny elektronický jogurtovač.

Rybie mäso

Ryby sú bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Je dobré zaradiť ich do jedálne- ho lístka aspoň dvakrát denne. Omega-3 prospievajú najmä srdcu a krvnému obehu. Okrem toho sú ryby aj diétne a ľahké, takže sa hodia pre chudnúce, ale aj pre nastávajúce mamičky.

Najlepším posilňovačom imunity je starý dobrý rybí tuk. Dokonale zvyšuje obranyschopnosť tela, spomaľuje starnutie buniek a má protizápalové účinky. Nie nadarmo nám i našim rodičom babičky každý večer pod nos strkali lyžičku s rybím tukom.

TIP: Ak ryby neobľubujete, môžete užívať doplnky stravy. Pre vegetariánky je skvelým zdrojom omega-3 mastných kyselín ľanový olej alebo semienka chia. 

Maminka na FACEBOOKU

Mamičky najviac zaujíma